Show simple item record

Zbruch Idol: History, Context, Interpretation and Myth
dc.contributor.advisorDynda, Jiří
dc.creatorDoležal, Ondřej
dc.date.accessioned2019-10-21T10:12:56Z
dc.date.available2019-10-21T10:12:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111004
dc.description.abstractAutor nejprve stručně uvádí čtenáře do problému popisem idolu a jeho historií. Následně se už dostává k prvnímu pilíři své práce - shrnutí historie bádání a akademické debaty nad původem i interpretací Zbručského idolu od okamžiku nalezení až dodnes. Autor se snaží vyváženě prezentovat všechny výkladové směry přítomné v diskusi v průběhu 170 let a zároveň postihnout hlavní specifika jednotlivých období i klíčové otázky jejich debaty. Ačkoliv se autor snaží vyrovnaně referovat o všech významných badatelích, kteří přispěli k vývoji debaty, zaměřuje se precizněji na období předcházející Leńczykově souborné studii z roku 1964, které považuje za zbytečně opomíjené. Nezůstává ale v průběhu sumarizace nestranný, a vyjadřuje svůj nesouhlasný názor vůči badatelům, kteří popírají autenticitu skulptury a prohlašují ji za falzum, stejně jako vůči badatelům odmítajícím slovanský původ idolu. Autor uznává, že Zbručský idol pravděpodobně nese stopy ovlivnění kočovnými turkickými kmeny, avšak nepovažuje ho za jejich dílo. K této otázce se dílčím způsobem vyjadřuje i v kapitole o paralelách, která mu slouží k tomu, aby dokázal, že slovanské území pravděpodobně neslo dostatek kamenných památek typu Zbručského idolu, a proto nelze souhlasit s tezí, že takovýto typ model není slovanský. Nakonec přechází k volnější...cs_CZ
dc.description.abstractFirst of all, the author introduces the problem to the reader by description of the idol and its history. Subsequently he reaches the first pillar of his thesis - summary of the history of research and academic debate about the origin and interpretation of the Zbruch idol since the moment of discovery up today. The author tries to present equally all the directions of interpretation present in discussion for 170 years and in the same time to reach the main specifics of individual periods and key questions of the debate. Even though the author attempts to give an account of equally all significant researchers, who contributed to the progression of the debate, he focuses more precisely on the period previous to Leńczyk comprehensive study from 1964, which he considers neglected. Yet he does not remain impartial in the summary and expresses his disapproving opinion about researchers, who deny the authenticity of the sculpture and declare it a forgery, as those, who deny the idols slavic origin. The author admits, that the Zbruch idol probably bears signs of influence from migrating turkic tribes, but he does not consider it their work. He comments this question in a partial way in the chapter about parallels, which serves him to prove that the Slavic territory probably carried enough of stone...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSlovanské náboženství|Zbručský idol|Światowid|Svantovít|polykefalismus|Bogitcs_CZ
dc.subjectSlavic Religion|Zbruch idol|Światowid|Sventovit|Polycephaly|Bogiten_US
dc.titleZbručský idol: historie, kontext, interpretace a mýtuscs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-09
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId189976
dc.title.translatedZbruch Idol: History, Context, Interpretation and Mythen_US
dc.contributor.refereeAntalík, Dalibor
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineReligionistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineReligious Studiesen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csReligionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enReligious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csAutor nejprve stručně uvádí čtenáře do problému popisem idolu a jeho historií. Následně se už dostává k prvnímu pilíři své práce - shrnutí historie bádání a akademické debaty nad původem i interpretací Zbručského idolu od okamžiku nalezení až dodnes. Autor se snaží vyváženě prezentovat všechny výkladové směry přítomné v diskusi v průběhu 170 let a zároveň postihnout hlavní specifika jednotlivých období i klíčové otázky jejich debaty. Ačkoliv se autor snaží vyrovnaně referovat o všech významných badatelích, kteří přispěli k vývoji debaty, zaměřuje se precizněji na období předcházející Leńczykově souborné studii z roku 1964, které považuje za zbytečně opomíjené. Nezůstává ale v průběhu sumarizace nestranný, a vyjadřuje svůj nesouhlasný názor vůči badatelům, kteří popírají autenticitu skulptury a prohlašují ji za falzum, stejně jako vůči badatelům odmítajícím slovanský původ idolu. Autor uznává, že Zbručský idol pravděpodobně nese stopy ovlivnění kočovnými turkickými kmeny, avšak nepovažuje ho za jejich dílo. K této otázce se dílčím způsobem vyjadřuje i v kapitole o paralelách, která mu slouží k tomu, aby dokázal, že slovanské území pravděpodobně neslo dostatek kamenných památek typu Zbručského idolu, a proto nelze souhlasit s tezí, že takovýto typ model není slovanský. Nakonec přechází k volnější...cs_CZ
uk.abstract.enFirst of all, the author introduces the problem to the reader by description of the idol and its history. Subsequently he reaches the first pillar of his thesis - summary of the history of research and academic debate about the origin and interpretation of the Zbruch idol since the moment of discovery up today. The author tries to present equally all the directions of interpretation present in discussion for 170 years and in the same time to reach the main specifics of individual periods and key questions of the debate. Even though the author attempts to give an account of equally all significant researchers, who contributed to the progression of the debate, he focuses more precisely on the period previous to Leńczyk comprehensive study from 1964, which he considers neglected. Yet he does not remain impartial in the summary and expresses his disapproving opinion about researchers, who deny the authenticity of the sculpture and declare it a forgery, as those, who deny the idols slavic origin. The author admits, that the Zbruch idol probably bears signs of influence from migrating turkic tribes, but he does not consider it their work. He comments this question in a partial way in the chapter about parallels, which serves him to prove that the Slavic territory probably carried enough of stone...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV