dc.contributor.advisor | Brůhová, Gabriela | |
dc.creator | Mikulášová, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2019-10-20T19:19:15Z | |
dc.date.available | 2019-10-20T19:19:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/110544 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá perifrastickou konstrukcí složenou ze slovesa have doplněné minulým participiem, která nese kauzativní či experienciální význam. I když se struktura a konfigurace obou typů může zdát identická, rozdíl mezi nimi je markantní, a to zejména v povaze podmětu. Kauzativní podmět, neboli kauzující, působí jako iniciátor děje, který je vyjádřen slovesem ve formě minulého participia, tj. efektem. Oproti tomu podmět experienciální konstrukce, zasažený, je danou situací pouze zasažen, děj jen prožije a na jeho realizaci se nijak nepodílí. Původní zaměr práce byl popis dvou výše zmíněných kategorií, avšak výzkum odhalil existenci další skupiny, tj. experienciální podtyp experienciálně-rezultativní have. Práce se tedy snaží o popis a srovnání tří typů have, co do jejich výskytu a účastníků, tj. podmět, kauzovaný, patiens a sloveso v efektu. Analýza je prováděna na vzorku o 200 příkladech shromážděných z Britského národního korpusu. Klíčová slova: kauzativita, perifrastická konstrukce, kauzativní have, experienciální have, experienciálně-rezultativní have | cs_CZ |
dc.description.abstract | The subject of the present paper is as analysis of periphrastic constructions consisting of the verb have followed by a past participle, which have either causative or experiential meaning. Although the structure and configuration of the constructions may seem to be identical, they differ significantly, the main dissimilarity resting in the nature of subject. The causative subject, the causer, acts as an instigator of the action expressed by the non- finite verb form, i.e. the effected verb. On the other hand, the experiential subject, the affected, merely experiences the action, being affected by it, not inciting it in any way. Even though primarily aiming at description of two have groups, the analysis revealed existence of an experiential subclass: the experiential-resultative have. Hence, the study attempts to describe and compare the three above mentioned categories in terms of their occurrence and participants, i.e. the subject, the causee, the patient, and the effect. The reaserch is conducted on a sample of 200 cases gathered from the British National Corpus. Key words: causation¸ periphrastic construction, causative have, experiential have, experiential-resultative have | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | causation|periphrastic construction|causative have|experiential have|experiential-resultative have | en_US |
dc.subject | kauzativita|perifrastická konstrukce|kauzativní have|experienciální have|experienciálně-rezultativní have | cs_CZ |
dc.title | English constructions with the causative and experiential verb "have" complemented by a past participle | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-10 | |
dc.description.department | Ústav anglistiky a amerikanistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 201792 | |
dc.title.translated | Anglické konstrukce s kauzativním a experienciálním slovesem "have" doplněné minulým participiem | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dušková, Libuše | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language and Linguistics | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglistiky a amerikanistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language and Linguistics | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá perifrastickou konstrukcí složenou ze slovesa have doplněné minulým participiem, která nese kauzativní či experienciální význam. I když se struktura a konfigurace obou typů může zdát identická, rozdíl mezi nimi je markantní, a to zejména v povaze podmětu. Kauzativní podmět, neboli kauzující, působí jako iniciátor děje, který je vyjádřen slovesem ve formě minulého participia, tj. efektem. Oproti tomu podmět experienciální konstrukce, zasažený, je danou situací pouze zasažen, děj jen prožije a na jeho realizaci se nijak nepodílí. Původní zaměr práce byl popis dvou výše zmíněných kategorií, avšak výzkum odhalil existenci další skupiny, tj. experienciální podtyp experienciálně-rezultativní have. Práce se tedy snaží o popis a srovnání tří typů have, co do jejich výskytu a účastníků, tj. podmět, kauzovaný, patiens a sloveso v efektu. Analýza je prováděna na vzorku o 200 příkladech shromážděných z Britského národního korpusu. Klíčová slova: kauzativita, perifrastická konstrukce, kauzativní have, experienciální have, experienciálně-rezultativní have | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subject of the present paper is as analysis of periphrastic constructions consisting of the verb have followed by a past participle, which have either causative or experiential meaning. Although the structure and configuration of the constructions may seem to be identical, they differ significantly, the main dissimilarity resting in the nature of subject. The causative subject, the causer, acts as an instigator of the action expressed by the non- finite verb form, i.e. the effected verb. On the other hand, the experiential subject, the affected, merely experiences the action, being affected by it, not inciting it in any way. Even though primarily aiming at description of two have groups, the analysis revealed existence of an experiential subclass: the experiential-resultative have. Hence, the study attempts to describe and compare the three above mentioned categories in terms of their occurrence and participants, i.e. the subject, the causee, the patient, and the effect. The reaserch is conducted on a sample of 200 cases gathered from the British National Corpus. Key words: causation¸ periphrastic construction, causative have, experiential have, experiential-resultative have | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglistiky a amerikanistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |