Projekt Bookstart: potenciál dalšího rozvoje v České republice
Project Bookstart: the potential for further development in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110524Identifikátory
SIS: 202547
Kolekce
- Kvalifikační práce [22606]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Bookstart|dětské čtenářství|čtenářská gramotnost|čtenářská pregramotnost|rozvoj čtenářské gramotnosti|knihovnyKlíčová slova (anglicky)
Bookstart|children's reading|reading literacy|pre-reading literacy|literacy development|librariesTato diplomová práce se zabývá mezinárodním projektem Bookstart a potenciálem jeho dalšího rozvoje v České republice. První část práce je věnována terminologii a vymezení pojmů čtenářská pregramotnost, gramotnost a funkční gramotnost. Dále jsou představeny vybrané české i zahraniční projekty podporující čtenářskou gramotnost. V závěru teoretické části diplomové práce je pozornost věnována představení projektu Bookstart, dosavadních zkušeností s jeho průběhem v zahraničí a zmapování pilotního ročníku projektu v České republice. Praktická část diplomové práce představuje kvalitativní výzkum v podobě dvou polostrukturovaných rozhovorů a kvantitativní výzkum provedený pomocí online dotazníkového šetření. Klíčová slova Bookstart, dětské čtenářství, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, rozvoj čtenářské gramotnosti, knihovny
This diploma thesis deals with the international project Bookstart and its potential for further development in the Czech Republic. The first part is devoted to terminology and definitions of pre-reading literacy, reading literacy and functional literacy. In addition, selected Czech and foreign projects promoting reading literacy are presented. At the end of the theoretical part of the thesis, attention is paid to the introduction of the project Bookstart, the experience with its course abroad, and mapping the pilot year of the project in the Czech Republic. The practical part of the thesis presents qualitative research in the form of two semi-structured interviews, and quantitative research conducted using an online questionnaire. Keywords Bookstart, children's reading, reading literacy, pre-reading literacy, literacy development, libraries