Show simple item record

Mezi Nostalgií a Pragmatismem: 'Hraniční Trilogie' Cormaca McCarthyho.
dc.contributor.advisorProcházka, Martin
dc.creatorPolívka, Zdeněk
dc.date.accessioned2019-10-20T19:12:13Z
dc.date.available2019-10-20T19:12:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110505
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou a zobrazením americké hranice a amerického západu v takzvaně prostředním tvůrčím období amerického autora Cormaca McCarthyho. Konkrétně pak pojednává o tzv. Hraniční trilogii sestávající se z románů Všichni Krásní Koně (1992), Hranice (1994) a Města na Planině (1999). Samotná analýza se pak soustředí především na čtení románu druhého, Hranice, s četnými odkazy jak ke zbylým románům trilogie, tak i ke Krvavému Poledníku (1985), románu, který trilogii bezprostředně předchází. Práce si za prvé klade za cíl ukázat, že autor se na stránkách trilogie nejenom kriticky vyrovnává s americkou nacionální ideologií založenou na nostalgicky pojatém mýtu o západní hranici, ale rovněž tu čtenářům předkládá vlastní alternativní pojetí pojmu americké hranice, potažmo americké národní identity. Práce následně tvrdí, že autorův přístup k americké hranici vykazuje značné podobnosti s hodnotami filozofie amerického pragmatismu, tak, jak ji ve svých dílech věnované americké kultuře a myšlení definoval francouzský filozof Giles Deleuze. V jeho pragmatickém pojetí americké identity přestává hranice fungovat v tradičním nacionálním a ideologickém smyslu jakožto bariéra uměle rozdělující politický a společenský prostor do ustálených binárních kategorií, a namísto toho je pojímána jako...cs_CZ
dc.description.abstractTHESIS ABSTRACT This thesis deals with the problematics and the role of American frontier and American West in Cormac McCarthy's border trilogy consisting of All the Pretty Horses (1992), The Crossing (1994) and Cities of the Plain (1999). The reading proper focuses mainly on the second novel of the trilogy, making frequent references to both the other two volumes of the trilogy and to Blood Meridian (1985), a novel directly preceding the trilogy itself. The main goal of the thesis is to demonstrate that the trilogy not only critically engages with the American nationalist ideology represented by a nostalgically conceptualized myths of the American frontier, but that it also offers its own alternative vision of the concept of the frontier and of American national identity. The thesis further claims that McCarthy's critical approach to the mythical representations of the American history bears strong resemblance to the philosophy of American pragmatism as defined by a French philosopher Giles Deleuze in his works dedicated to American thinking and culture. In his pragmatic view of American identity the frontier ceases to function in its traditional, nationalistic sense as a line of separation that divides the social and political space into binary categories, and instead it is understood as an open and...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCormac McCarthy|Giles Deleuze|Border Trilogy|The Crossing|Cities of the Plain|All the Pretty Horses|frontier|American West|rhizome|Manifest Destinyen_US
dc.subjectCormac McCarthy|Giles Deleuze|Hraniční trilogie|Hranice|Města na planině|Všichni krásní koně|hranice|americký západ|rizom|Zjevný údělcs_CZ
dc.titleBetween Nostalgia and Pragmatism: Cormac McCarthy's 'Border Trilogy.'en_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-10
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId188460
dc.title.translatedMezi Nostalgií a Pragmatismem: 'Hraniční Trilogie' Cormaca McCarthyho.cs_CZ
dc.contributor.refereeRoraback, Erik Sherman
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá problematikou a zobrazením americké hranice a amerického západu v takzvaně prostředním tvůrčím období amerického autora Cormaca McCarthyho. Konkrétně pak pojednává o tzv. Hraniční trilogii sestávající se z románů Všichni Krásní Koně (1992), Hranice (1994) a Města na Planině (1999). Samotná analýza se pak soustředí především na čtení románu druhého, Hranice, s četnými odkazy jak ke zbylým románům trilogie, tak i ke Krvavému Poledníku (1985), románu, který trilogii bezprostředně předchází. Práce si za prvé klade za cíl ukázat, že autor se na stránkách trilogie nejenom kriticky vyrovnává s americkou nacionální ideologií založenou na nostalgicky pojatém mýtu o západní hranici, ale rovněž tu čtenářům předkládá vlastní alternativní pojetí pojmu americké hranice, potažmo americké národní identity. Práce následně tvrdí, že autorův přístup k americké hranici vykazuje značné podobnosti s hodnotami filozofie amerického pragmatismu, tak, jak ji ve svých dílech věnované americké kultuře a myšlení definoval francouzský filozof Giles Deleuze. V jeho pragmatickém pojetí americké identity přestává hranice fungovat v tradičním nacionálním a ideologickém smyslu jakožto bariéra uměle rozdělující politický a společenský prostor do ustálených binárních kategorií, a namísto toho je pojímána jako...cs_CZ
uk.abstract.enTHESIS ABSTRACT This thesis deals with the problematics and the role of American frontier and American West in Cormac McCarthy's border trilogy consisting of All the Pretty Horses (1992), The Crossing (1994) and Cities of the Plain (1999). The reading proper focuses mainly on the second novel of the trilogy, making frequent references to both the other two volumes of the trilogy and to Blood Meridian (1985), a novel directly preceding the trilogy itself. The main goal of the thesis is to demonstrate that the trilogy not only critically engages with the American nationalist ideology represented by a nostalgically conceptualized myths of the American frontier, but that it also offers its own alternative vision of the concept of the frontier and of American national identity. The thesis further claims that McCarthy's critical approach to the mythical representations of the American history bears strong resemblance to the philosophy of American pragmatism as defined by a French philosopher Giles Deleuze in his works dedicated to American thinking and culture. In his pragmatic view of American identity the frontier ceases to function in its traditional, nationalistic sense as a line of separation that divides the social and political space into binary categories, and instead it is understood as an open and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV