Show simple item record

Navrhování osvětových kampaní: Úloha druhu argumentu a formátu sdělení
dc.contributor.advisorVranka, Marek
dc.creatorSchlosserová, Michaela
dc.date.accessioned2019-10-18T13:50:08Z
dc.date.available2019-10-18T13:50:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110446
dc.description.abstract8 Abstract According to the study carried out by the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD, 2015) in the Czech Republic, Czech children reported higher alcohol consumption in the last 30 days (68.5 %) compared to the EU average (48%) as well as more common encounters with binge-drinking. The objective of this thesis is to assess the role of argument type and message format found in Health campaigns. The thesis explored the perception of persuasive messages amongst the target group and offers theoretical implications for practitioners. The theoretical part is grounded in current knowledge in social psychology as well as behavioral economics while focusing on argumentation and persuasion. Key theories this thesis is based on include the Social Judgement Theory (Sherif, Sherif, Hovland and Nebergall, 1961), the Elaboration Likelihood Model (Petty and Cacioppo, 1986), the Cognitive Dissonance Theory (Festinger, 1957) and the Theory of Reasoned Action (Fishbein and Ajzen, 1975). The empirical part is based on experiment replication (Cornelis, Cauberghe and De Pelsmacker, 2013) which inspected the perception of messages that dissuade from binge-drinking amongst young adults. This thesis employs printed questionnaire distributed amongst the convenience sample of 232 students attending...en_US
dc.description.abstract8 Abstrakt Dle Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD, 2015) jsou české děti a dospívající v konzumaci alkoholu v posledních třiceti dnech (68.5 %) výrazně nad evropským průměrem (48 %) a mají také výrazně častější zkušenosti s nárazovým pitím alkoholu. Cílem práce je zhodnotit roli typů argumentů a formátů persvazivních sdělení v osvětových kampaních. Práce nabízí vhled do vnímání těchto persvazivních sdělení mezi cílovou skupinou, stejně jako praktické implikace využitelné v sociálním marketingu. Teoretická část je ukotvena v aktuálních poznatcích ze sociální psychologie a behaviorální ekonomie se zaměřením na argumentaci a persvazi. Klíčové teorie, na kterých se práce zakládá1 jsou the Social Judgement Theory (Sherif, Sherif, Hovland and Nebergall, 1961), the Elaboration Likelihood Model (Petty and Cacioppo, 1986), Teorie kognitivní disonance (Festinger, 1957) a Teorie odůvodněného jednání (Fishbein and Ajzen, 1975). Empirická část je založena na replikaci experimentu (Cornelis, Cauberghe and De Pelsmacker, 2013). Účelem experimentální studie bylo popsat, jakým způsobem adolescenti vnímají sdělení, která je mají odradit od nadměrné konzumace alkoholu. Získaný vzorek 232 studentů gymnázia byl dotazován pomocí tištěného dotazníku. Výsledky byly vyhodnoceny pomocí statistické analýzy za...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectosvětová kampaňcs_CZ
dc.subjectalkoholcs_CZ
dc.subjectmladistvícs_CZ
dc.subjectefektivitacs_CZ
dc.subjectintervencecs_CZ
dc.subjectcharakteristiky sdělenícs_CZ
dc.subjecttyp argumentucs_CZ
dc.subjectafektivnícs_CZ
dc.subjectkognitivnícs_CZ
dc.subjecthealth campaignen_US
dc.subjectalcoholen_US
dc.subjectbinge-drinkingen_US
dc.subjectyoung-adultsen_US
dc.subjecteffectivenessen_US
dc.subjectmessage characteristicsen_US
dc.subjectargument typeen_US
dc.subjectaffectiveen_US
dc.subjectcognitiveen_US
dc.subjecttwo-sided messageen_US
dc.titleDesigning Health Interventions: The Role of Argument Type and Message Formaten_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-19
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId192562
dc.title.translatedNavrhování osvětových kampaní: Úloha druhu argumentu a formátu sdělenícs_CZ
dc.contributor.refereeŠvec, Kamil
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMarketing Communications and Public Relationsen_US
thesis.degree.disciplineMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
uk.degree-discipline.enMarketing Communications and Public Relationsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs8 Abstrakt Dle Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD, 2015) jsou české děti a dospívající v konzumaci alkoholu v posledních třiceti dnech (68.5 %) výrazně nad evropským průměrem (48 %) a mají také výrazně častější zkušenosti s nárazovým pitím alkoholu. Cílem práce je zhodnotit roli typů argumentů a formátů persvazivních sdělení v osvětových kampaních. Práce nabízí vhled do vnímání těchto persvazivních sdělení mezi cílovou skupinou, stejně jako praktické implikace využitelné v sociálním marketingu. Teoretická část je ukotvena v aktuálních poznatcích ze sociální psychologie a behaviorální ekonomie se zaměřením na argumentaci a persvazi. Klíčové teorie, na kterých se práce zakládá1 jsou the Social Judgement Theory (Sherif, Sherif, Hovland and Nebergall, 1961), the Elaboration Likelihood Model (Petty and Cacioppo, 1986), Teorie kognitivní disonance (Festinger, 1957) a Teorie odůvodněného jednání (Fishbein and Ajzen, 1975). Empirická část je založena na replikaci experimentu (Cornelis, Cauberghe and De Pelsmacker, 2013). Účelem experimentální studie bylo popsat, jakým způsobem adolescenti vnímají sdělení, která je mají odradit od nadměrné konzumace alkoholu. Získaný vzorek 232 studentů gymnázia byl dotazován pomocí tištěného dotazníku. Výsledky byly vyhodnoceny pomocí statistické analýzy za...cs_CZ
uk.abstract.en8 Abstract According to the study carried out by the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD, 2015) in the Czech Republic, Czech children reported higher alcohol consumption in the last 30 days (68.5 %) compared to the EU average (48%) as well as more common encounters with binge-drinking. The objective of this thesis is to assess the role of argument type and message format found in Health campaigns. The thesis explored the perception of persuasive messages amongst the target group and offers theoretical implications for practitioners. The theoretical part is grounded in current knowledge in social psychology as well as behavioral economics while focusing on argumentation and persuasion. Key theories this thesis is based on include the Social Judgement Theory (Sherif, Sherif, Hovland and Nebergall, 1961), the Elaboration Likelihood Model (Petty and Cacioppo, 1986), the Cognitive Dissonance Theory (Festinger, 1957) and the Theory of Reasoned Action (Fishbein and Ajzen, 1975). The empirical part is based on experiment replication (Cornelis, Cauberghe and De Pelsmacker, 2013) which inspected the perception of messages that dissuade from binge-drinking amongst young adults. This thesis employs printed questionnaire distributed amongst the convenience sample of 232 students attending...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV