Show simple item record

Effect of cognitive dissonance on altruistic behavior in nonprofit sector
dc.contributor.advisorVranka, Marek
dc.creatorTížková, Tereza
dc.date.accessioned2019-10-18T13:47:58Z
dc.date.available2019-10-18T13:47:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110435
dc.description.abstractThe field of behavioral economics has been developing rapidly a during the recent period. This sphere of economics operates with cognitive biases, heuristics and other factors influencing human judgements and provoking the decisions commonly referred to as irrational. The phenomena affecting human mind when making decisions under uncertainty include the so- called cognitive dissonance, an unpleasant obnoxious state of conflict, usually between our inner values and the acts we make. Humans, even though often unconsciously, aim to mitigate the dissonance feeling, usually without being able to address the phenomenon. In the empirical part of this paper, random sample of subjects was manipulated to face the threat of cognitive dissonance in two experiment Modifications, and to experience the dissonance straightaway in the case of the third Modification. Subsequently, the effect on respondents' helping behaviour was measured. Analysis of the resulting dataset then revealed an interesting, statistically significant relationship between creating a positive self-image (or also distorting it) and acting altruistically afterwards. The research results are applicable in profit or non-profit sector communications. The initial objective here was, above all, making the marketing strategies more efficient in the fields of...en_US
dc.description.abstractpráce v českém jazyce Obor behaviorální ekonomie prochází za poslední dekádu rapidním rozvojem. Toto odvětví ekonomie pracuje s kognitivními biasy, heuristikami, a dalšími faktory, jež zkreslují lidský úsudek a vedou lidi k rozhodování, které můžeme obecně nazývat iracionálním. Jedním z jevů ovlivňujících lidskou mysl v momentech, kdy s určitou dávkou nejistoty činíme důležitá rozhodnutí, je i takzvaná kognitivní disonance, nepříjemný a znepokojivý stav vnitřního rozporu, obvykle mezi našimi zažitými hodnotami a skutky, jichž se dopouštíme. Lidé přirozeně usilují o vyhnutí se pocitům disonance, i když obvykle podvědomě, aniž by tento jev dokázali přímo pojmenovat. V empirické části této studie byly ve dvou Modifikacích náhodné skupiny subjektů vystaveny hrozbě kognitivní disonance, ve třetí Modifikaci pak subjekty disonanci přímo prožily. Ve všech případech pak byl měřen následný efekt na jejich prosociální chování. Následná analýza dat odkryla zajímavý, statisticky významný vztah (negativní) mezi vytvořením pozitivního sebeobrazu o sobě samém (nebo i jeho narušením) a následným altruistickým jednáním. Výsledky výzkumu jsou aplikovatelné v komunikaci jak neziskového, tak i komerčního sektoru. Počátečním záměrem zde bylo především zefektivnění marketingové strategie v oblastech lidského působení,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectkognitivní disonancecs_CZ
dc.subjectprosociální chovánícs_CZ
dc.subjectaltruismuscs_CZ
dc.subjectcognitive dissonanceen_US
dc.subjecthelping behaviouren_US
dc.subjectaltruismen_US
dc.titleVliv kognitivní disonance na altruistické chování v neziskovém sektorucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-19
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId204437
dc.title.translatedEffect of cognitive dissonance on altruistic behavior in nonprofit sectoren_US
dc.contributor.refereeKlimeš, David
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMarketing Communications and Public Relationsen_US
thesis.degree.disciplineMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
uk.degree-discipline.enMarketing Communications and Public Relationsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cspráce v českém jazyce Obor behaviorální ekonomie prochází za poslední dekádu rapidním rozvojem. Toto odvětví ekonomie pracuje s kognitivními biasy, heuristikami, a dalšími faktory, jež zkreslují lidský úsudek a vedou lidi k rozhodování, které můžeme obecně nazývat iracionálním. Jedním z jevů ovlivňujících lidskou mysl v momentech, kdy s určitou dávkou nejistoty činíme důležitá rozhodnutí, je i takzvaná kognitivní disonance, nepříjemný a znepokojivý stav vnitřního rozporu, obvykle mezi našimi zažitými hodnotami a skutky, jichž se dopouštíme. Lidé přirozeně usilují o vyhnutí se pocitům disonance, i když obvykle podvědomě, aniž by tento jev dokázali přímo pojmenovat. V empirické části této studie byly ve dvou Modifikacích náhodné skupiny subjektů vystaveny hrozbě kognitivní disonance, ve třetí Modifikaci pak subjekty disonanci přímo prožily. Ve všech případech pak byl měřen následný efekt na jejich prosociální chování. Následná analýza dat odkryla zajímavý, statisticky významný vztah (negativní) mezi vytvořením pozitivního sebeobrazu o sobě samém (nebo i jeho narušením) a následným altruistickým jednáním. Výsledky výzkumu jsou aplikovatelné v komunikaci jak neziskového, tak i komerčního sektoru. Počátečním záměrem zde bylo především zefektivnění marketingové strategie v oblastech lidského působení,...cs_CZ
uk.abstract.enThe field of behavioral economics has been developing rapidly a during the recent period. This sphere of economics operates with cognitive biases, heuristics and other factors influencing human judgements and provoking the decisions commonly referred to as irrational. The phenomena affecting human mind when making decisions under uncertainty include the so- called cognitive dissonance, an unpleasant obnoxious state of conflict, usually between our inner values and the acts we make. Humans, even though often unconsciously, aim to mitigate the dissonance feeling, usually without being able to address the phenomenon. In the empirical part of this paper, random sample of subjects was manipulated to face the threat of cognitive dissonance in two experiment Modifications, and to experience the dissonance straightaway in the case of the third Modification. Subsequently, the effect on respondents' helping behaviour was measured. Analysis of the resulting dataset then revealed an interesting, statistically significant relationship between creating a positive self-image (or also distorting it) and acting altruistically afterwards. The research results are applicable in profit or non-profit sector communications. The initial objective here was, above all, making the marketing strategies more efficient in the fields of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeB


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV