Zobrazit minimální záznam

Between Fact and Fiction: On the Documentary Devices in Selected Works by Ales Adamovich
dc.contributor.advisorKosáková, Hana
dc.creatorKoliášová, Jana
dc.date.accessioned2019-10-18T13:43:22Z
dc.date.available2019-10-18T13:43:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110412
dc.description.abstractThe thesis focuses on mutual blending of the factual and the fictional writing in the work of a Belarusian author Ales Adamovich. Regarding the choice of the analyzed works, two of them (Out of the Fire, 1975; Leningrad Under Siege, 1981) are identified as documentaries in the paratexts. These two works consist of recorded oral testimonies. The other two analyzed works (Khatyn, 1972, The Chasteners, 1981) are fictions, incorporating, however, several authentic documents. Using these works as examples, the thesis illustrates how the (hypothetical) borders between the fact and fiction are blurred and trespassed. The first, literary-historical part will briefly summarize the main concepts of the relationship between art and reality in the Soviet area, beginning with the Formalists and their interest in genre innovations, and concluding with an accent on the individual reader reception of Lidiya Ginzburg and Pyotr Palievsky. The plural aspect is implicitly reflected also in the second part of the thesis, focusing on Adamovich's thinking about the notion of truthfulness in literature. At this point, there is also a related theme of the impact of the genre tradition on the reception of the text. Also in the author's view, the role of the reader seems to be crucial. In the description of the receptive...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vzájemným prostupováním faktuálního a fikčního psaní v díle běloruského prozaika Alěse Adamoviče. Analyzována jsou dvě díla označovaná v paratextech jako dokumentární (Moje ves lehla popelem, 1975; Kniha o blokádě, 1981), jež jsou složená ze zápisů orálních svědectví, a dvě díla románová, inkorporující řadu autentických dokumentů (Návrat do Chatyně, 1972; Katani, 1981). Na příkladu těchto textů práce ukazuje, jak jsou (hypotetické) hranice mezi faktem a fikcí v jednotlivých dílech stírány a překračovány. První, literárněhistorická část práce stručně shrnuje hlavní koncepce vztahu mezi uměním a skutečností v sovětském prostoru, počínaje formalistickou školou a jejím zájmem o žánrové inovace a konče důrazem na individuální čtenářskou recepci u Lidije Ginzburgové a Pjotra Palijevského. Tato pluralita se odráží nepřímo i ve druhé části práce, věnované Adamovičovu uvažování o pojmu pravdivosti v literatuře; s tím je spojena otázka vlivu žánrové tradice na recepci díla. I v autorově myšlení se ukazuje role čtenáře jako ústřední; pro popis recepčního aktu je využit Lessingem rozpracovaný koncept klasické katharsis, jenž umožňuje poměrně přesný popis procesuality recepce daných textů. Třetí a poslední část práce je zaměřena na interpretaci vybraných děl se zřetelem k tomu, jakou...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectběloruská literatura|Alěs Adamovič|literatura faktu|dokumentární literaturacs_CZ
dc.subjectBelarusian literature|Ales Adamovich|literature of fact|documentary proseen_US
dc.titleMezi faktem a fikcí. K dokumentárním postupům ve vybraných dílech Alěse Adamovičecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-09
dc.description.departmentÚstav východoevropských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of East European Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId200021
dc.title.translatedBetween Fact and Fiction: On the Documentary Devices in Selected Works by Ales Adamovichen_US
dc.contributor.refereeNykl, Hanuš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineRussian Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineRuský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav východoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csRuský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enRussian Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vzájemným prostupováním faktuálního a fikčního psaní v díle běloruského prozaika Alěse Adamoviče. Analyzována jsou dvě díla označovaná v paratextech jako dokumentární (Moje ves lehla popelem, 1975; Kniha o blokádě, 1981), jež jsou složená ze zápisů orálních svědectví, a dvě díla románová, inkorporující řadu autentických dokumentů (Návrat do Chatyně, 1972; Katani, 1981). Na příkladu těchto textů práce ukazuje, jak jsou (hypotetické) hranice mezi faktem a fikcí v jednotlivých dílech stírány a překračovány. První, literárněhistorická část práce stručně shrnuje hlavní koncepce vztahu mezi uměním a skutečností v sovětském prostoru, počínaje formalistickou školou a jejím zájmem o žánrové inovace a konče důrazem na individuální čtenářskou recepci u Lidije Ginzburgové a Pjotra Palijevského. Tato pluralita se odráží nepřímo i ve druhé části práce, věnované Adamovičovu uvažování o pojmu pravdivosti v literatuře; s tím je spojena otázka vlivu žánrové tradice na recepci díla. I v autorově myšlení se ukazuje role čtenáře jako ústřední; pro popis recepčního aktu je využit Lessingem rozpracovaný koncept klasické katharsis, jenž umožňuje poměrně přesný popis procesuality recepce daných textů. Třetí a poslední část práce je zaměřena na interpretaci vybraných děl se zřetelem k tomu, jakou...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on mutual blending of the factual and the fictional writing in the work of a Belarusian author Ales Adamovich. Regarding the choice of the analyzed works, two of them (Out of the Fire, 1975; Leningrad Under Siege, 1981) are identified as documentaries in the paratexts. These two works consist of recorded oral testimonies. The other two analyzed works (Khatyn, 1972, The Chasteners, 1981) are fictions, incorporating, however, several authentic documents. Using these works as examples, the thesis illustrates how the (hypothetical) borders between the fact and fiction are blurred and trespassed. The first, literary-historical part will briefly summarize the main concepts of the relationship between art and reality in the Soviet area, beginning with the Formalists and their interest in genre innovations, and concluding with an accent on the individual reader reception of Lidiya Ginzburg and Pyotr Palievsky. The plural aspect is implicitly reflected also in the second part of the thesis, focusing on Adamovich's thinking about the notion of truthfulness in literature. At this point, there is also a related theme of the impact of the genre tradition on the reception of the text. Also in the author's view, the role of the reader seems to be crucial. In the description of the receptive...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV