Show simple item record

Relative numerosity discrimination in primates
dc.contributor.advisorNekovářová, Tereza
dc.creatorMoravcová, Anna
dc.date.accessioned2021-03-26T08:09:08Z
dc.date.available2021-03-26T08:09:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110314
dc.description.abstractTato práce se věnuje problematice numerických kompetencí u primátů, konkrétně se zaměřením na relativní početnost, jednu ze složek těchto kognitivních dovedností. Relativní početnost je schopnost rozlišit větší množství od menšího nebo naopak menší množství od většího a lze ji zařadit mezi nejjednodušší dílčí numerické dovednosti. V této práci jsem shrnula dosavadní poznatky o numerických kompetencí u primátů, které do nynějška byly zkoumány jen u několik druhů primátů, přičemž nejvíce u makaka rhesuse (Macaca mulatta) a šimpanze učenlivého (Pan troglodytes). Jednotlivé numerické kompetence testované u primátů jsem rozdělila na relativní početnost, sumaci, ordinalitu, tranzitivní inferenci, zachování kvantity, proporcionalitu, absolutní početnost a pravé počítání. V rámci experimentální části jsem se zaměřila na výzkum relativní početnosti u druhu makak rhesus (Macaca mulatta). Cílem mé práce bylo zjistit, zda jsou makaci schopni řešit úlohu relativní početnosti s různými typy stimulů. Dalším cílem bylo zjistit, zda jsou schopni generalizovat informaci o relativní početnosti a zda ji dokáží aplikovat na nový typ úlohy. Výsledky potvrzují, že makaci disponují schopností relativní početnosti a jsou schopni abstrahovat stimuly, které nabývají různého charakteru. To dokazuje, že se neučí rozeznávat...cs_CZ
dc.description.abstractThis work is focused on numerical competence in primates specifically focusing on relative numerosity, one of the many aspects of these cognitive abilities. Relative numerosity is an ability to discriminate a larger quantity from a smaller amount or smaller quantity from a larger amount and could be classified as one of the easiest numerical competence. In this work I have summarized the present knowledge of numerical competences in primates, which have been so far studied only in a few species of primates, most of them was rhesus macaque (Macaca mulatta) and chimpanzee (Pan troglodytes). In the experimental part I focused on the research of relative numerosity in rhesus macaque (Macaca mulatta). The goal of my work was to find out whether macaques are able to solve the problem of relative abundance with different types of stimuli. Another goal was to find out whether they are able to generalize information about relative abundance and whether they can apply it for new design of the task. The results confirm that macaques possess the ability of relative numerosity and are able to abstract stimuli that are differing in their character. This proves that they are not learning to recognize a particular stimul, but are able to use this numerical skill on any type of stimul. I also found out that...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectnumerical competenceen_US
dc.subjectrelative numerosityen_US
dc.subjectprimatesen_US
dc.subjectrhesus monkeyen_US
dc.subjectnumerické kompetencecs_CZ
dc.subjectrelativní početnostcs_CZ
dc.subjectprimátics_CZ
dc.subjectmakak rhesuscs_CZ
dc.titleRelativní početnost jako kognitivní kompetence u primátůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-17
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId197237
dc.title.translatedRelative numerosity discrimination in primatesen_US
dc.contributor.refereePetrásek, Tomáš
dc.identifier.aleph002295177
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologyen_US
thesis.degree.disciplineZoologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csZoologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enZoologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje problematice numerických kompetencí u primátů, konkrétně se zaměřením na relativní početnost, jednu ze složek těchto kognitivních dovedností. Relativní početnost je schopnost rozlišit větší množství od menšího nebo naopak menší množství od většího a lze ji zařadit mezi nejjednodušší dílčí numerické dovednosti. V této práci jsem shrnula dosavadní poznatky o numerických kompetencí u primátů, které do nynějška byly zkoumány jen u několik druhů primátů, přičemž nejvíce u makaka rhesuse (Macaca mulatta) a šimpanze učenlivého (Pan troglodytes). Jednotlivé numerické kompetence testované u primátů jsem rozdělila na relativní početnost, sumaci, ordinalitu, tranzitivní inferenci, zachování kvantity, proporcionalitu, absolutní početnost a pravé počítání. V rámci experimentální části jsem se zaměřila na výzkum relativní početnosti u druhu makak rhesus (Macaca mulatta). Cílem mé práce bylo zjistit, zda jsou makaci schopni řešit úlohu relativní početnosti s různými typy stimulů. Dalším cílem bylo zjistit, zda jsou schopni generalizovat informaci o relativní početnosti a zda ji dokáží aplikovat na nový typ úlohy. Výsledky potvrzují, že makaci disponují schopností relativní početnosti a jsou schopni abstrahovat stimuly, které nabývají různého charakteru. To dokazuje, že se neučí rozeznávat...cs_CZ
uk.abstract.enThis work is focused on numerical competence in primates specifically focusing on relative numerosity, one of the many aspects of these cognitive abilities. Relative numerosity is an ability to discriminate a larger quantity from a smaller amount or smaller quantity from a larger amount and could be classified as one of the easiest numerical competence. In this work I have summarized the present knowledge of numerical competences in primates, which have been so far studied only in a few species of primates, most of them was rhesus macaque (Macaca mulatta) and chimpanzee (Pan troglodytes). In the experimental part I focused on the research of relative numerosity in rhesus macaque (Macaca mulatta). The goal of my work was to find out whether macaques are able to solve the problem of relative abundance with different types of stimuli. Another goal was to find out whether they are able to generalize information about relative abundance and whether they can apply it for new design of the task. The results confirm that macaques possess the ability of relative numerosity and are able to abstract stimuli that are differing in their character. This proves that they are not learning to recognize a particular stimul, but are able to use this numerical skill on any type of stimul. I also found out that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantLandová, Eva
dc.contributor.consultantFrynta, Daniel
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV