Zobrazit minimální záznam

Philosophy of education and the question of teaching ethics
dc.contributor.advisorZicha, Zbyněk
dc.creatorRandová, Michaela
dc.date.accessioned2019-10-18T09:07:26Z
dc.date.available2019-10-18T09:07:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110107
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá otázkou možnosti výuky etiky. Věnuje se především filosofii výchovy a etice. Základní otázka zní, zda je vůbec možné smysluplně vyučovat etiku. Práce též reflektuje podstatu a povahu výchovy a vzdělání. V závěrečné kapitole dochází k syntéze filosofie výchovy a etiky, k vzájemnému setkání významových ohnisek z předchozích kapitol, kde se autorka snaží především ukázat určitou cestu skrze základní orientační východiska. Autorka dospívá k názoru, že etiku je možné vyučovat, a to skrze filosofování, filosofické myšlení, skrze společné objevování filosofického základu. Taková etika - etika vyrůstající z filosoficky zdůvodněných východisek, a především ze samého pohybu myšlení - v duších svěřenců vyvolává napětí bytostného tázání, nechává zrodit a vynořit vhledy, založí etický nadhled, dosáhne zvnitřněného pochopení, docílí obratu vzhůru, toho, aby se posluchačům rozechvělo lidské nitro, aby docházelo k provokujícímu nepokoji v jejich duších, k vytřesení z dosavadních jistot, což je poslání učitelů tohoto předmětu. Prostřednictvím uvádění do filosofického myšlení mají učitelé možnost učit své žáky a studenty doopravdy filosoficky myslet, tedy myslet ve významu "myslet se zřetelem na celek". Klíčová slova Etika, etická výchova, filosofie výchovy, filosofie, výchova, filosofická...cs_CZ
dc.description.abstractThe Thesis deals with possibility of teaching ethics. It explores philosophy of education and ethics. Basic question is whether it is even reasonable to teach ethics. Thesis also reflects the essence and nature of upbringing and education. In final chapter the thesis comes to synthesis of philosophy of education and ethics. Points of focus from previous chapters are merged together and author tries to show a path with elementary starting points. Author concludes that ethics can be taught by philosophical discussion, thinking and by combined discovery of theoretical philosophy. Ethics that grows from philosophical thinking and thinking process itself may develop the ability of students to pose important questions and deeply reflect ethical issues. They establish ethical outlook and inner understanding. They aim for uplifting the listeners, to shake their human psyche, to stir unrest in their souls. Goal of teachers of this subject is to challenge current certanties. Teachers have the possiblity to teach their students to think philosophically by introducing them to philosophical thinking, where thinking is defined as "Thinking in bigger picture". Keywords Ethics, Ethical Education, Philosophy of Education, Philosophy, Education, Philosophical Reflection, Ethical Dimension of Teachingen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectEtikacs_CZ
dc.subjectetická výchovacs_CZ
dc.subjectfilosofie výchovycs_CZ
dc.subjectfilosofiecs_CZ
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.subjectfilosofická reflexecs_CZ
dc.subjectetický rozměr vyučovánícs_CZ
dc.subjectvýukycs_CZ
dc.subjectEthicsen_US
dc.subjectEthical Educationen_US
dc.subjectPhilosophy of Educationen_US
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectPhilosophical Reflectionen_US
dc.subjectEthical Dimension of Teachingen_US
dc.titleFilosofie výchovy a otázka možnosti výuky etikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-01-07
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId200199
dc.title.translatedPhilosophy of education and the question of teaching ethicsen_US
dc.contributor.refereeHlaváčková Fleischerová, Andrea
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Foundations of Humanitiesen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Foundations of Humanitiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá otázkou možnosti výuky etiky. Věnuje se především filosofii výchovy a etice. Základní otázka zní, zda je vůbec možné smysluplně vyučovat etiku. Práce též reflektuje podstatu a povahu výchovy a vzdělání. V závěrečné kapitole dochází k syntéze filosofie výchovy a etiky, k vzájemnému setkání významových ohnisek z předchozích kapitol, kde se autorka snaží především ukázat určitou cestu skrze základní orientační východiska. Autorka dospívá k názoru, že etiku je možné vyučovat, a to skrze filosofování, filosofické myšlení, skrze společné objevování filosofického základu. Taková etika - etika vyrůstající z filosoficky zdůvodněných východisek, a především ze samého pohybu myšlení - v duších svěřenců vyvolává napětí bytostného tázání, nechává zrodit a vynořit vhledy, založí etický nadhled, dosáhne zvnitřněného pochopení, docílí obratu vzhůru, toho, aby se posluchačům rozechvělo lidské nitro, aby docházelo k provokujícímu nepokoji v jejich duších, k vytřesení z dosavadních jistot, což je poslání učitelů tohoto předmětu. Prostřednictvím uvádění do filosofického myšlení mají učitelé možnost učit své žáky a studenty doopravdy filosoficky myslet, tedy myslet ve významu "myslet se zřetelem na celek". Klíčová slova Etika, etická výchova, filosofie výchovy, filosofie, výchova, filosofická...cs_CZ
uk.abstract.enThe Thesis deals with possibility of teaching ethics. It explores philosophy of education and ethics. Basic question is whether it is even reasonable to teach ethics. Thesis also reflects the essence and nature of upbringing and education. In final chapter the thesis comes to synthesis of philosophy of education and ethics. Points of focus from previous chapters are merged together and author tries to show a path with elementary starting points. Author concludes that ethics can be taught by philosophical discussion, thinking and by combined discovery of theoretical philosophy. Ethics that grows from philosophical thinking and thinking process itself may develop the ability of students to pose important questions and deeply reflect ethical issues. They establish ethical outlook and inner understanding. They aim for uplifting the listeners, to shake their human psyche, to stir unrest in their souls. Goal of teachers of this subject is to challenge current certanties. Teachers have the possiblity to teach their students to think philosophically by introducing them to philosophical thinking, where thinking is defined as "Thinking in bigger picture". Keywords Ethics, Ethical Education, Philosophy of Education, Philosophy, Education, Philosophical Reflection, Ethical Dimension of Teachingen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV