dc.contributor.advisor | Viktorová, Ida | |
dc.creator | Matulová, Jaroslava | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T09:06:36Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T09:06:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/110102 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou morálního distresu učitelů na českých základních školách. Je členěna do dvou částí. První, teoretická, je věnována vysvětlení základních pojmů, které souvisí s etickou stránkou učitelské profese. Od obecnějších pojmů jako jsou etika, morálka, stres se přechází k heslům, jež jsou pro tuto práci stěžejní - morální distres, kritická událost. Druhá část je praktická. Na základě analýzy dat získaných kvalitativním výzkumem se autorka pokouší popsat a kategorizovat podoby morálního distresu. Zaznamenává různé způsoby řešení kritických situací a jejich možný vliv na psychiku a další práci pedagogů. Práce by mohla posloužit jako podklad pro další následný výzkum, popřípadě jako materiál, na jehož základě by mohly být navrženy strategie, které by pomohly učitelům podobné situace co nejlépe zvládnout. KLÍČOVÁ SLOVA Morálka, etika, sociální vlivy, kritická událost, dilema, morální distres, stres | cs_CZ |
dc.description.abstract | This Master's thesis analyzes the subject of moral distress of Czech primary school teachers. It is divided into two parts. The first theoretical part clarifies key concepts and terms of ethics in education. Aside from more general terms like ethics, morals, and stress, it also covers crucial terms like moral distress and critical events. The second, practical part analyzes a qualitative dataset to describe and categorize different forms of moral distress. It records a variety of ways of solving critical situations and their potential influence on the psyche and professional development of educators. The aim of this work is to serve as a base for additional research or as a material for creating strategies to overcome similar situations. KEYWORDS Moral values, ethics, social influences, critical situations, dilemmas, moral distress, stress | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | morálka | cs_CZ |
dc.subject | etika | cs_CZ |
dc.subject | dilema | cs_CZ |
dc.subject | sociální vlivy | cs_CZ |
dc.subject | kritická událost | cs_CZ |
dc.subject | morální disstres | cs_CZ |
dc.subject | Moral values | en_US |
dc.subject | ethics | en_US |
dc.subject | social influences | en_US |
dc.subject | critical situations | en_US |
dc.subject | dilemmas | en_US |
dc.subject | moral distress | en_US |
dc.subject | stress | en_US |
dc.title | Morální disstres učitelů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-13 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 197199 | |
dc.title.translated | Moral distress of teachers | en_US |
dc.contributor.referee | Pavlas Martanová, Veronika | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá problematikou morálního distresu učitelů na českých základních školách. Je členěna do dvou částí. První, teoretická, je věnována vysvětlení základních pojmů, které souvisí s etickou stránkou učitelské profese. Od obecnějších pojmů jako jsou etika, morálka, stres se přechází k heslům, jež jsou pro tuto práci stěžejní - morální distres, kritická událost. Druhá část je praktická. Na základě analýzy dat získaných kvalitativním výzkumem se autorka pokouší popsat a kategorizovat podoby morálního distresu. Zaznamenává různé způsoby řešení kritických situací a jejich možný vliv na psychiku a další práci pedagogů. Práce by mohla posloužit jako podklad pro další následný výzkum, popřípadě jako materiál, na jehož základě by mohly být navrženy strategie, které by pomohly učitelům podobné situace co nejlépe zvládnout. KLÍČOVÁ SLOVA Morálka, etika, sociální vlivy, kritická událost, dilema, morální distres, stres | cs_CZ |
uk.abstract.en | This Master's thesis analyzes the subject of moral distress of Czech primary school teachers. It is divided into two parts. The first theoretical part clarifies key concepts and terms of ethics in education. Aside from more general terms like ethics, morals, and stress, it also covers crucial terms like moral distress and critical events. The second, practical part analyzes a qualitative dataset to describe and categorize different forms of moral distress. It records a variety of ways of solving critical situations and their potential influence on the psyche and professional development of educators. The aim of this work is to serve as a base for additional research or as a material for creating strategies to overcome similar situations. KEYWORDS Moral values, ethics, social influences, critical situations, dilemmas, moral distress, stress | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |