Zobrazit minimální záznam

Development of competency to manipulate structured data, information, and knowledge in ICT education
dc.contributor.advisorRambousek, Vladimír
dc.creatorMudrák, David
dc.date.accessioned2019-02-19T13:29:56Z
dc.date.available2019-02-19T13:29:56Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/11002
dc.description.abstractV předkládané disertační práci je zaveden teoretický koncept kompetence manipulovat se strukturami jako komplex kognitivních a performačních schopností a dovedností zacházet s různými formami a reprezentacemi dat, informací a znalostí. Vychází se přitom z pojetí kompetence jako obecnější způsobilosti s univerzálním charakterem uplatnění v různých životních situacích. Pojem struktura je v úvodu práce vymezen jako abstraktní uspořádání prvků dané množiny či systému dle jejich vzájemných vztahů. V návaznosti na vymezení pojetí pojmů informační gramotnost a informační výchova a s využitím analýzy a komparace několika zahraničních modelů rozvíjení informační gramotnosti se práce soustřeďuje na struktury a jejich reprezentace, nejčastěji v podobě schémat a diagramů, se kterými se setkáváme v oblastech vyhledávání, zpracovávání a organizace dat, informací a znalostí pomocí soudobých informačních a komunikačních technologií (ICT). Práce se snaží ukázat, že schopnosti a dovednosti manipulovat se strukturami dat, informací a znalostí na úrovni myšlenkových či kognitivních operací tvoří důležitou součást komplexní způsobilosti jedince označované jako informační gramotnost.cs_CZ
dc.description.abstractThe doctoral thesis titled "Development of competency to manipulate structured data, information, and knowledge in ICT education" is carried out in the held of ICT education theory, a pedagogical discipline dealing with a theory of educational action leading to the development of information literacy. The research project was connected to the previous research activities realized in the field by author's department members. The research was focused on the elaboration of form and approach to the development of competency to handle structured data, information and knowledge. This competency is described as a set of abilities and skills to manipulate such structures, for example structured text, diagram of database model, mind map, or concept map, and the ability to transform these structures among each other. These skills are conceived to play an important role in dealing with informational tasks and, therefore, are a key component of several information literacy development models including Big6™ (Eisenberg - Berkowitz, 1990, 1999), Information Seeking (Kuhlthau, 1993, 1999), Information Skills (Irving, 1992), Pitts/Stripling Research Process (Stripling Pitts, 1988; Pitts et al., 1995; Veltze, 2003), and New South Wales Information Process NSW (1989). The project was concerned with manipulation of structures...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectinformační výchovacs_CZ
dc.subjectvědecký výzkumcs_CZ
dc.subjectstrukturní vzorcecs_CZ
dc.titleRozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-06-25
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId137079
dc.title.translatedDevelopment of competency to manipulate structured data, information, and knowledge in ICT educationen_US
dc.contributor.refereeČernochová, Miroslava
dc.contributor.refereeNikl, Jiří
dc.identifier.aleph000942818
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csV předkládané disertační práci je zaveden teoretický koncept kompetence manipulovat se strukturami jako komplex kognitivních a performačních schopností a dovedností zacházet s různými formami a reprezentacemi dat, informací a znalostí. Vychází se přitom z pojetí kompetence jako obecnější způsobilosti s univerzálním charakterem uplatnění v různých životních situacích. Pojem struktura je v úvodu práce vymezen jako abstraktní uspořádání prvků dané množiny či systému dle jejich vzájemných vztahů. V návaznosti na vymezení pojetí pojmů informační gramotnost a informační výchova a s využitím analýzy a komparace několika zahraničních modelů rozvíjení informační gramotnosti se práce soustřeďuje na struktury a jejich reprezentace, nejčastěji v podobě schémat a diagramů, se kterými se setkáváme v oblastech vyhledávání, zpracovávání a organizace dat, informací a znalostí pomocí soudobých informačních a komunikačních technologií (ICT). Práce se snaží ukázat, že schopnosti a dovednosti manipulovat se strukturami dat, informací a znalostí na úrovni myšlenkových či kognitivních operací tvoří důležitou součást komplexní způsobilosti jedince označované jako informační gramotnost.cs_CZ
uk.abstract.enThe doctoral thesis titled "Development of competency to manipulate structured data, information, and knowledge in ICT education" is carried out in the held of ICT education theory, a pedagogical discipline dealing with a theory of educational action leading to the development of information literacy. The research project was connected to the previous research activities realized in the field by author's department members. The research was focused on the elaboration of form and approach to the development of competency to handle structured data, information and knowledge. This competency is described as a set of abilities and skills to manipulate such structures, for example structured text, diagram of database model, mind map, or concept map, and the ability to transform these structures among each other. These skills are conceived to play an important role in dealing with informational tasks and, therefore, are a key component of several information literacy development models including Big6™ (Eisenberg - Berkowitz, 1990, 1999), Information Seeking (Kuhlthau, 1993, 1999), Information Skills (Irving, 1992), Pitts/Stripling Research Process (Stripling Pitts, 1988; Pitts et al., 1995; Veltze, 2003), and New South Wales Information Process NSW (1989). The project was concerned with manipulation of structures...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990009428180106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV