Show simple item record

The Age of Draci doupe: New Concept and Commercialization of Leisure Activities during the Early 1990s.
dc.contributor.advisorStorchová, Lucie
dc.creatorHouha, Libor
dc.date.accessioned2020-08-25T12:45:55Z
dc.date.available2020-08-25T12:45:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/109617
dc.description.abstractIn my Master's degree thesis I'm dealing with the phenomenon of role-playing games in the Czech republic in the first half of the 1990s. Role-playing games came to the Czech republic in the form of a game called "Draci doupe" with an active community of players being established immediately. The main aims of this study are analysis and contextualisation of subculture of these players in the first half of the nineties and also publisher "Altar", who released "Draci doupe" at the end of the year 1990. "Draci doupe" and commercialization were inherently bound together. In my thesis I'm dealing with the description of development of publisher "Altar" with regard to his commercial strategy and influence on the subculture of role-playing game players. The rest of the study is dedicated to the community of players with the focus on development, form and spreading through fanzines (non-professional and non- official publication produced by community of players), magazines and community conventions (called "cons"). Struggles in the community of players regarding commercionalization of this leisure activity are analysed further in the study. These struggles led to degradation of the whole community of players. The view of public is added to the thesis to complete the whole picture of analysis of subculture...en_US
dc.description.abstractTato práce pojednává o fenoménu her na hrdiny v prostředí Československa a posléze České republiky v první polovině 90. let. Hry na hrdiny přišly do českých zemí v podobě hry Dračí doupě, kolem které se ihned vytvořila aktivní komunita hráčů. Cílem práce je analýza a kontextualizace subkultury hráčů her na hrdiny v první polovině 90. let, a také aktivit nakladatelství Altar, které Dračí doupě vydalo v roce 1990. S Dračím doupětem je neodmyslitelně spjata komercionalizace her na hrdiny. V rámci práce je popsán vývoj nakladatelství Altar s ohledem na jeho tržní strategie a ovlivnění subkultury hráčů her na hrdiny. Zbytek práce je věnován komunitě hráčů her na hrdiny s ohledem na její vývoj, podobu a šíření prostřednictvím fanzinů (neprofesionální publikace vydávané komunitou), časopisů a komunitních setkání (tzv. "conů"). Dále jsou analyzovány spory uvnitř komunity týkající se komercionalizace této volnočasové aktivity, které vedly k rozpadu hráčské subkultury. K celkovému doplnění analýzy slouží také pohled veřejnosti na subkulturu hráčů her na hrdiny. V závěru práce se zamýšlím nad diskontinuitami této subkultury v dnešní době. Klíčová slova: Altar, Dračí doupě, hry na hrdiny, komercializace, postsocialismus, subkulturacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectAltaren_US
dc.subjectcommercializationen_US
dc.subjectDraci doupeen_US
dc.subjectrole-playing gamesen_US
dc.subjectpostsocialismen_US
dc.subjectsubcultureen_US
dc.subjectAltarcs_CZ
dc.subjectDračí doupěcs_CZ
dc.subjecthry na hrdinycs_CZ
dc.subjectkomercionalizacecs_CZ
dc.subjectpostsocialismuscs_CZ
dc.subjectsubkulturacs_CZ
dc.titleVěk Dračího doupěte: nové pojetí a komercionalizace volného času na počátku 90.let dvacátého stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-10
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId167145
dc.title.translatedThe Age of Draci doupe: New Concept and Commercialization of Leisure Activities during the Early 1990s.en_US
dc.contributor.refereeDucháček, Milan
dc.identifier.aleph002293716
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce pojednává o fenoménu her na hrdiny v prostředí Československa a posléze České republiky v první polovině 90. let. Hry na hrdiny přišly do českých zemí v podobě hry Dračí doupě, kolem které se ihned vytvořila aktivní komunita hráčů. Cílem práce je analýza a kontextualizace subkultury hráčů her na hrdiny v první polovině 90. let, a také aktivit nakladatelství Altar, které Dračí doupě vydalo v roce 1990. S Dračím doupětem je neodmyslitelně spjata komercionalizace her na hrdiny. V rámci práce je popsán vývoj nakladatelství Altar s ohledem na jeho tržní strategie a ovlivnění subkultury hráčů her na hrdiny. Zbytek práce je věnován komunitě hráčů her na hrdiny s ohledem na její vývoj, podobu a šíření prostřednictvím fanzinů (neprofesionální publikace vydávané komunitou), časopisů a komunitních setkání (tzv. "conů"). Dále jsou analyzovány spory uvnitř komunity týkající se komercionalizace této volnočasové aktivity, které vedly k rozpadu hráčské subkultury. K celkovému doplnění analýzy slouží také pohled veřejnosti na subkulturu hráčů her na hrdiny. V závěru práce se zamýšlím nad diskontinuitami této subkultury v dnešní době. Klíčová slova: Altar, Dračí doupě, hry na hrdiny, komercializace, postsocialismus, subkulturacs_CZ
uk.abstract.enIn my Master's degree thesis I'm dealing with the phenomenon of role-playing games in the Czech republic in the first half of the 1990s. Role-playing games came to the Czech republic in the form of a game called "Draci doupe" with an active community of players being established immediately. The main aims of this study are analysis and contextualisation of subculture of these players in the first half of the nineties and also publisher "Altar", who released "Draci doupe" at the end of the year 1990. "Draci doupe" and commercialization were inherently bound together. In my thesis I'm dealing with the description of development of publisher "Altar" with regard to his commercial strategy and influence on the subculture of role-playing game players. The rest of the study is dedicated to the community of players with the focus on development, form and spreading through fanzines (non-professional and non- official publication produced by community of players), magazines and community conventions (called "cons"). Struggles in the community of players regarding commercionalization of this leisure activity are analysed further in the study. These struggles led to degradation of the whole community of players. The view of public is added to the thesis to complete the whole picture of analysis of subculture...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022937160106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV