Show simple item record

Islamophobia in the Czech Republic: the analysis of local press in the period 1996-2005
dc.contributor.advisorVrhel, František
dc.creatorVesecký, Jiří
dc.date.accessioned2018-10-29T20:00:52Z
dc.date.available2018-10-29T20:00:52Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10939
dc.description.abstractV rámci závěrečného resumé bych rád zrekapituloval strukturu této práce, především pak vazby mezi jejími jednotlivými částmi. V úvodní, teoretické části jsem definoval islamofobii i související pojmy a představil možné způsoby jejího dělení. Určitá nejednoznačnost termínu "islamofobie" totiž vyplývá z toho, že se skládá ze dvou poněkud odlišných částí. První z nich je odpor vůči islámu (či Islámu), druhou pak odpor proti muslimům jako lidem, zejména pak imigrantům. Obě tyto části však spolu velmi úzce souvisí a často je od sebe nelze oddělit, proto také není vhodné používat dva samostatné termíny. Rozdílnost těchto dvou částí má přitom řadu společných rysů s rozdílností termínů xenofobie a rasismus (respektive neorasismus). Z mého výzkumu přitom vyplývá, že v českém tisku je výrazně častější první možnost, tedy negativní stereotypizace islámu jako takového. Naopak Hallidayův koncept členění islamofobie na "strategickou" a "populistickou" vychází zejména z historických souvislostí, a jako takový je vhodný především pro určení převažujících motivací islamofobie na úrovni zemí či větších oblastí. Také z tohoto důvodu jsem představil historii muslimské přítomnosti na našem území, z níž vyplývá, že v České republice, na rozdíl od naprosté většiny ostatních evropských zemí, převažuje "strategický" proud...cs_CZ
dc.description.abstractIn this summary I'd like to recapitulate the structure of this work, in particular the bindings between its parts. In the introduction I've defined islamophobia and relevant terms and presented possible ways of its division. A certain ambiguousness of the word "islamophobia" results from the fact that it's composed of two somewhat different parts. First one is the aversion to Islam and the second is the aversion to Muslims as people, especially immigrants. Both these parts are closely related and are often inseparable. That's why it isn't appropriate to use two separate terms. Nevertheless the difference of these two parts is in many ways similar to the difference of the terms xenophobia and racism (or neoracism). My research implies that in Czech press, the first option, i.e. the negative stereotypization of Islam as a whole, is much more numerous. On the other hand Halliday's concept of division of islamophobia into "strategic" and "populist" is based on historical context and as such is suitable mainly for the assessment of prevailing motivations of islamophobia on the national or larger level. This is also one of the reasons why I presented the history of Muslim presence in our territory, which implies that in Czech republic, contrary to the majority of other European countries, the "strategic"...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleIslamofobie v České republice: Analýza zdejšího tisku z období 1996-2005cs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-06-28
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId28067
dc.title.translatedIslamophobia in the Czech Republic: the analysis of local press in the period 1996-2005en_US
dc.contributor.refereeUherek, Zdeněk
dc.contributor.refereeMatějů, Martin
dc.identifier.aleph001683424
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csV rámci závěrečného resumé bych rád zrekapituloval strukturu této práce, především pak vazby mezi jejími jednotlivými částmi. V úvodní, teoretické části jsem definoval islamofobii i související pojmy a představil možné způsoby jejího dělení. Určitá nejednoznačnost termínu "islamofobie" totiž vyplývá z toho, že se skládá ze dvou poněkud odlišných částí. První z nich je odpor vůči islámu (či Islámu), druhou pak odpor proti muslimům jako lidem, zejména pak imigrantům. Obě tyto části však spolu velmi úzce souvisí a často je od sebe nelze oddělit, proto také není vhodné používat dva samostatné termíny. Rozdílnost těchto dvou částí má přitom řadu společných rysů s rozdílností termínů xenofobie a rasismus (respektive neorasismus). Z mého výzkumu přitom vyplývá, že v českém tisku je výrazně častější první možnost, tedy negativní stereotypizace islámu jako takového. Naopak Hallidayův koncept členění islamofobie na "strategickou" a "populistickou" vychází zejména z historických souvislostí, a jako takový je vhodný především pro určení převažujících motivací islamofobie na úrovni zemí či větších oblastí. Také z tohoto důvodu jsem představil historii muslimské přítomnosti na našem území, z níž vyplývá, že v České republice, na rozdíl od naprosté většiny ostatních evropských zemí, převažuje "strategický" proud...cs_CZ
uk.abstract.enIn this summary I'd like to recapitulate the structure of this work, in particular the bindings between its parts. In the introduction I've defined islamophobia and relevant terms and presented possible ways of its division. A certain ambiguousness of the word "islamophobia" results from the fact that it's composed of two somewhat different parts. First one is the aversion to Islam and the second is the aversion to Muslims as people, especially immigrants. Both these parts are closely related and are often inseparable. That's why it isn't appropriate to use two separate terms. Nevertheless the difference of these two parts is in many ways similar to the difference of the terms xenophobia and racism (or neoracism). My research implies that in Czech press, the first option, i.e. the negative stereotypization of Islam as a whole, is much more numerous. On the other hand Halliday's concept of division of islamophobia into "strategic" and "populist" is based on historical context and as such is suitable mainly for the assessment of prevailing motivations of islamophobia on the national or larger level. This is also one of the reasons why I presented the history of Muslim presence in our territory, which implies that in Czech republic, contrary to the majority of other European countries, the "strategic"...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV