Zobrazit minimální záznam

The effect of education on reproductive behaviour in low-fertility settings in Slovakia after 1992
Vliv vzdělání na reprodukční chování v kontextu nízké plodnosti na Slovensku po roce 1992
dc.contributor.advisorKocourková, Jiřina
dc.creatorFekiačová, Eva
dc.date.accessioned2019-10-17T11:32:03Z
dc.date.available2019-10-17T11:32:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/109195
dc.description.abstractThe relationship between reproduction and highest achieved education is currently one of the main factors of reproductive behavior. In postmodern societies, it is generally associated with the negative effect of higher education levels on the number of children born. The level of education affects not only the ultimate fertility of women or the time of entering maternity. It also affects individual preferences, normative orientations, and development of values. Relationship of education and reproduction can be grasped on several levels. Therefore, the presented work points on the attitude differences between individuals in the individual educational categories in Slovakia after 1992 and offers an analytical and theoretical explanation of the development and differences in reproductive behavior. Keywords: education, fertility, reproductioncs_CZ
dc.description.abstractVzťah medzi realizovanou reprodukciou a najvyšším dosiahnutým vzdelaním je v súčasnosti jeden z hlavných faktorov reprodukčného správania. V postmoderných spoločnostiach je všeobecne spájaný s negatívnym efektom vyššej vzdelanostnej úrovne na počet narodených detí. Úroveň vzdelania neovplyvňuje len konečnú plodnosť žien, či čas vstupu do materstva. Rovnako vplýva aj na preferencie jedinca, normatívne orientácie a vývoj hodnôt. Spojitosť vzdelania a reprodukcie sa dá uchopiť vo viacerých rovinách. Predkladaná práca preto poukazuje na postojové rozdiely medzi jedincami jednotlivých vzdelanostných kategórií a ponúka na príklade Slovenska v období po roku 1992 analytické i teoretické vysvetlenie vývoja a diferencie reprodukčného správania. Kľúčové slová: vzdelanie, plodnosť, reprodukciaen_US
dc.languageSlovenčinacs_CZ
dc.language.isosk_SK
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectvzdelaniecs_CZ
dc.subjectplodnosťcs_CZ
dc.subjectreprodukciacs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectfertilityen_US
dc.subjectreproductionen_US
dc.titleVplyv vzdelania na reprodukčné správanie v kontexte nízkej plodnosti na Slovensku po roku 1992sk_SK
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-09
dc.description.departmentDepartment of Demography and Geodemographyen_US
dc.description.departmentKatedra demografie a geodemografiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId174145
dc.title.translatedThe effect of education on reproductive behaviour in low-fertility settings in Slovakia after 1992en_US
dc.title.translatedVliv vzdělání na reprodukční chování v kontextu nízké plodnosti na Slovensku po roce 1992cs_CZ
dc.contributor.refereeKalibová, Květa
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDemographyen_US
thesis.degree.disciplineDemografiecs_CZ
thesis.degree.programDemografiecs_CZ
thesis.degree.programDemographyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Demography and Geodemographyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDemografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDemographyen_US
uk.degree-program.csDemografiecs_CZ
uk.degree-program.enDemographyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csThe relationship between reproduction and highest achieved education is currently one of the main factors of reproductive behavior. In postmodern societies, it is generally associated with the negative effect of higher education levels on the number of children born. The level of education affects not only the ultimate fertility of women or the time of entering maternity. It also affects individual preferences, normative orientations, and development of values. Relationship of education and reproduction can be grasped on several levels. Therefore, the presented work points on the attitude differences between individuals in the individual educational categories in Slovakia after 1992 and offers an analytical and theoretical explanation of the development and differences in reproductive behavior. Keywords: education, fertility, reproductioncs_CZ
uk.abstract.enVzťah medzi realizovanou reprodukciou a najvyšším dosiahnutým vzdelaním je v súčasnosti jeden z hlavných faktorov reprodukčného správania. V postmoderných spoločnostiach je všeobecne spájaný s negatívnym efektom vyššej vzdelanostnej úrovne na počet narodených detí. Úroveň vzdelania neovplyvňuje len konečnú plodnosť žien, či čas vstupu do materstva. Rovnako vplýva aj na preferencie jedinca, normatívne orientácie a vývoj hodnôt. Spojitosť vzdelania a reprodukcie sa dá uchopiť vo viacerých rovinách. Predkladaná práca preto poukazuje na postojové rozdiely medzi jedincami jednotlivých vzdelanostných kategórií a ponúka na príklade Slovenska v období po roku 1992 analytické i teoretické vysvetlenie vývoja a diferencie reprodukčného správania. Kľúčové slová: vzdelanie, plodnosť, reprodukciaen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
thesis.grade.code2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV