Show simple item record

Animal Protagonist in Texts Usable in Education
dc.contributor.advisorBrožová, Věra
dc.creatorVomastková, Martina
dc.date.accessioned2019-10-16T15:49:43Z
dc.date.available2019-10-16T15:49:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/108967
dc.description.abstractThis thesis is focused on an animal protagonist in literary texts which could be used in education because of their didactic potential. The aim of this thesis is to describe the form of representation of an animal protagonist (and nature in general) in chosen literary texts and to design the possible ways how to use these texts in education. The first part is dedicated to a theme of animal in the cultural context, especially in the literature with a short ethology-digression. The second part deals with a literary-theoretical analysis of texts from Rudyard Kipling, Jack London, Vitaly Bianki and Ceridwen Dovey. The third part of this thesis is focused on the didactic potential of analyzed texts aiming to econarratology. In the last chapter are described possibilities of the didactic work with all the formerly analyzed texts. Keywords animal protagonist, anthropomorphism, literature for children and youth, Rudyard Kipling, Jack London, Vitaly Bianki, Ceridwen Dovey, education, econarratology, didactic potentialen_US
dc.description.abstractDiplomová práce Zvířecí hrdina v literárních textech využitelných ve výuce se zabývá přírodní tematikou a způsobem pojetí zvířecích protagonistů ve vybraných literárních dílech. V první části je stručně představeno téma pojetí zvířete v kulturním a zejm. literárním kontextu s drobnou odbočkou k etologii jako nauce o chování zvířat. Druhá část práce je zaměřena na literárněteoretickou analýzu textů Rudyarda Kiplinga, Jacka Londona, Vitalije Biankiho a Ceridwen Dovey se zvláštním přihlédnutím k míře antropomorfizace protagonistů a zobrazení přírody. V souvislosti s přírodní tematikou literárních textů a jejich možnému využití ve výuce se práce ve třetí části věnuje také ekonaratologii a jejímu mezioborovému přesahu; na závěr jsou představeny hypotetické návrhy zpracování textů pro didaktické účely. Klíčová slova zvířecí hrdina, antropomorfizace, literatura pro děti a mládež, Rudyard Kipling, Jack London, Vitalij Bianki, Ceridwen Dovey, výchova a vzdělávání, ekonaratologie, didaktický potenciálcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectzvířecí hrdinacs_CZ
dc.subjectliteratura pro děti a mládežcs_CZ
dc.subjectRudyard Kiplingcs_CZ
dc.subjectJack Londoncs_CZ
dc.subjectVitalij Biankics_CZ
dc.subjectCeridwen Doveycs_CZ
dc.subjectvýchova a vzdělávánícs_CZ
dc.subjectanimal protagonisten_US
dc.subjectliterature for children and youthen_US
dc.subjectRudyard Kiplingen_US
dc.subjectJack Londonen_US
dc.subjectVitalij Biankien_US
dc.subjectCeridwen Doveyen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleZvířecí hrdina v literárrních textech využitelných ve výucecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-04
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId199411
dc.title.translatedAnimal Protagonist in Texts Usable in Educationen_US
dc.contributor.refereeNeumann, Lukáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce Zvířecí hrdina v literárních textech využitelných ve výuce se zabývá přírodní tematikou a způsobem pojetí zvířecích protagonistů ve vybraných literárních dílech. V první části je stručně představeno téma pojetí zvířete v kulturním a zejm. literárním kontextu s drobnou odbočkou k etologii jako nauce o chování zvířat. Druhá část práce je zaměřena na literárněteoretickou analýzu textů Rudyarda Kiplinga, Jacka Londona, Vitalije Biankiho a Ceridwen Dovey se zvláštním přihlédnutím k míře antropomorfizace protagonistů a zobrazení přírody. V souvislosti s přírodní tematikou literárních textů a jejich možnému využití ve výuce se práce ve třetí části věnuje také ekonaratologii a jejímu mezioborovému přesahu; na závěr jsou představeny hypotetické návrhy zpracování textů pro didaktické účely. Klíčová slova zvířecí hrdina, antropomorfizace, literatura pro děti a mládež, Rudyard Kipling, Jack London, Vitalij Bianki, Ceridwen Dovey, výchova a vzdělávání, ekonaratologie, didaktický potenciálcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on an animal protagonist in literary texts which could be used in education because of their didactic potential. The aim of this thesis is to describe the form of representation of an animal protagonist (and nature in general) in chosen literary texts and to design the possible ways how to use these texts in education. The first part is dedicated to a theme of animal in the cultural context, especially in the literature with a short ethology-digression. The second part deals with a literary-theoretical analysis of texts from Rudyard Kipling, Jack London, Vitaly Bianki and Ceridwen Dovey. The third part of this thesis is focused on the didactic potential of analyzed texts aiming to econarratology. In the last chapter are described possibilities of the didactic work with all the formerly analyzed texts. Keywords animal protagonist, anthropomorphism, literature for children and youth, Rudyard Kipling, Jack London, Vitaly Bianki, Ceridwen Dovey, education, econarratology, didactic potentialen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code3


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV