dc.contributor.advisor | Sojka, Pavel | |
dc.creator | Juričičová, Iveta | |
dc.date.accessioned | 2019-09-26T11:20:30Z | |
dc.date.available | 2019-09-26T11:20:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/108841 | |
dc.description.abstract | This final thesis works with the topic of standard Czech language at the 1st level of primary schools. The theoretical part deals with the units of the Czech national language, standard Czech language and its development, current phenomenons in contemporary Czech, common Czech language, Czech dialects and sociolects. Furthermore, it briefly describes the development of teaching of standard Czech language at schools and other possibilities of teachers. It also analyzes particular morphological aspects of individual morphological changes subsequently examined in the practical part. The empirical part is a quantitative analysis and comparison of the ability of pupils of the first grade of selected schools in the Central Bohemian Region to identify the non-standard expressions and replace them with the correct standard forms. The work partly verifies the selected hypotheses and compares the results primarily with the results of similar research carried out at the 2nd level of primary schools. | en_US |
dc.description.abstract | Závěrečná práce zpracovává téma spisovné češtiny na 1. stupni základních škol. Teoretická práce se zabývá útvary českého národního jazyka, spisovnou češtinou a jejím vývojem, aktuálními jevy v současné češtině, obecnou češtinou, českými nářečími a sociolekty. Dále stručně popisuje vývoj výuky spisovného českého jazyka na školách a další možnosti učitelů. Také rozebírá z morfologického hlediska jednotlivé tvaroslovné změny následně zkoumané v praktické části. Empirická část je kvantitativní analýzou a komparací schopností žáků 1. stupně vybraných škol ve Středočeském kraji identifikovat nespisovný tvar a nahradit ho správným tvarem spisovným. Práce částečně ověřuje zvolené hypotézy a výsledky primárně porovnává s výsledky podobného výzkumu prováděném na 2. stupni základních škol. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
dc.subject | český jazyk | cs_CZ |
dc.subject | morfologie | cs_CZ |
dc.subject | nářečí | cs_CZ |
dc.subject | nespisovná čeština | cs_CZ |
dc.subject | obecná čeština | cs_CZ |
dc.subject | spisovná čeština | cs_CZ |
dc.subject | Středočeský kraj | cs_CZ |
dc.subject | Common Czech language | en_US |
dc.subject | Central Bohemian region | en_US |
dc.subject | Czech language | en_US |
dc.subject | Czech standard language | en_US |
dc.subject | dialects | en_US |
dc.subject | morphology | en_US |
dc.subject | non-standard Czech language | en_US |
dc.subject | primary school | en_US |
dc.title | Tvaroslovná kompetence žáků 1. stupně základní školy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-03 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 187976 | |
dc.title.translated | Pupils' morphological competence at the first stage of primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Adam, Robert | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Závěrečná práce zpracovává téma spisovné češtiny na 1. stupni základních škol. Teoretická práce se zabývá útvary českého národního jazyka, spisovnou češtinou a jejím vývojem, aktuálními jevy v současné češtině, obecnou češtinou, českými nářečími a sociolekty. Dále stručně popisuje vývoj výuky spisovného českého jazyka na školách a další možnosti učitelů. Také rozebírá z morfologického hlediska jednotlivé tvaroslovné změny následně zkoumané v praktické části. Empirická část je kvantitativní analýzou a komparací schopností žáků 1. stupně vybraných škol ve Středočeském kraji identifikovat nespisovný tvar a nahradit ho správným tvarem spisovným. Práce částečně ověřuje zvolené hypotézy a výsledky primárně porovnává s výsledky podobného výzkumu prováděném na 2. stupni základních škol. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This final thesis works with the topic of standard Czech language at the 1st level of primary schools. The theoretical part deals with the units of the Czech national language, standard Czech language and its development, current phenomenons in contemporary Czech, common Czech language, Czech dialects and sociolects. Furthermore, it briefly describes the development of teaching of standard Czech language at schools and other possibilities of teachers. It also analyzes particular morphological aspects of individual morphological changes subsequently examined in the practical part. The empirical part is a quantitative analysis and comparison of the ability of pupils of the first grade of selected schools in the Central Bohemian Region to identify the non-standard expressions and replace them with the correct standard forms. The work partly verifies the selected hypotheses and compares the results primarily with the results of similar research carried out at the 2nd level of primary schools. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |