Show simple item record

Czech Neo-baroque Sculpture
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorBezoušková, Martina
dc.date.accessioned2019-09-04T07:53:13Z
dc.date.available2019-09-04T07:53:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/108699
dc.description.abstractK základním cílům předkládané disertační práce patří ozřejmění významu novobarokních tendencí a jejich zařazení do kontextu vývoje českého sochařství. Aby bylo možné lépe pochopit úlohu novobaroka vzhledem k českému prostředí, je zapotřebí nejprve projít samotný proces rehabilitace barokních hodnot, který s sebou ve druhé polovině 19. století přinesl tvořivý přístup k motivům 17. a 18. století. Docenění baroka se věnuje první část této práce, která mapuje zásadní dobové studie a pojednává o společensko-kulturních a ideových předpokladech, které vedly k rozšíření zájmu o baroko. V tomto ohledu silně zaznívá především téma pražské asanace, díky níž se z většiny sochařů stali modeléři, kteří přetvářeli novobarokní fasády nově postavených domů v komplexní výzdobné programy dynamického a dekorativního charakteru. Třetí kapitola se rovněž zabývá velmi cenným ideovým podnětem, a sice dobovými vzorníky Celdy Kloučka a Friedricha Ohmanna, které velkou měrou přispěly k rozšíření povědomí památek českého baroka jako inspiračních zdrojů pro dekorativní plastiku a štukový dekor. Na úvodní část přímo navazuje čtvrtá kapitola, jež se věnuje podnětům barokních sochařů Matyáše Bernarda Brauna a Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa, jejichž tvorba ovlivnila mladou sochařskou generaci svou snahou o monumentalitu,...cs_CZ
dc.description.abstractOne of the main goals of this thesis is to better understand Czech Neo-Baroque tendencies and their placement within the context of Czech sculpture in general. To be able to better understand the role of Neo-Baroque in this artistic branch it is important to first cover the process of Baroque's revival in Czech lands which triggered creative approach to Baroque motifs and the birth of Neo-Baroque at the end of the 19th century. This is covered in the first part of the thesis. The opening chapter mentions different perceptions of the term Neo-Baroque and how its understanding evolved from the 19th century until present. Chapter that follows elaborates on the topic of Neo-Baroque being one of the historicizing styles and discusses the cultural and ideological circumstances which led to its widespread use. The topic that strongly resonates here is the Prague urban sanitation which turned most of the sculptors into modelers who would transform Neo-Baroque facades of new buildings into complex decorative schemes. The topic in question also covers periodical swatches of Celda Klouček and Friedrich Ohmann, a very valuable ideological impulse which significantly contributed to raising awareness of the Baroque beauties of Czech provenience as an inspirational source for decorative sculpture and plaster...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsochařství|novobaroko|Celda Klouček|19. století|Vilím Amort|Heinrich Wölfflin|pražská asanace|ornament|Krasoumná jednotacs_CZ
dc.subjectSculpture|Neo-Baroque|Celda Klouček|19th Century|Vilím Amort|Heinrich Wölfflin|Prague Sanitation|Ornament|Art Union in Pragueen_US
dc.titleČeské novobarokní sochařstvícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-03-20
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId168860
dc.title.translatedCzech Neo-baroque Sculptureen_US
dc.contributor.refereePrahl, Roman
dc.contributor.refereeŠámal, Petr
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csK základním cílům předkládané disertační práce patří ozřejmění významu novobarokních tendencí a jejich zařazení do kontextu vývoje českého sochařství. Aby bylo možné lépe pochopit úlohu novobaroka vzhledem k českému prostředí, je zapotřebí nejprve projít samotný proces rehabilitace barokních hodnot, který s sebou ve druhé polovině 19. století přinesl tvořivý přístup k motivům 17. a 18. století. Docenění baroka se věnuje první část této práce, která mapuje zásadní dobové studie a pojednává o společensko-kulturních a ideových předpokladech, které vedly k rozšíření zájmu o baroko. V tomto ohledu silně zaznívá především téma pražské asanace, díky níž se z většiny sochařů stali modeléři, kteří přetvářeli novobarokní fasády nově postavených domů v komplexní výzdobné programy dynamického a dekorativního charakteru. Třetí kapitola se rovněž zabývá velmi cenným ideovým podnětem, a sice dobovými vzorníky Celdy Kloučka a Friedricha Ohmanna, které velkou měrou přispěly k rozšíření povědomí památek českého baroka jako inspiračních zdrojů pro dekorativní plastiku a štukový dekor. Na úvodní část přímo navazuje čtvrtá kapitola, jež se věnuje podnětům barokních sochařů Matyáše Bernarda Brauna a Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa, jejichž tvorba ovlivnila mladou sochařskou generaci svou snahou o monumentalitu,...cs_CZ
uk.abstract.enOne of the main goals of this thesis is to better understand Czech Neo-Baroque tendencies and their placement within the context of Czech sculpture in general. To be able to better understand the role of Neo-Baroque in this artistic branch it is important to first cover the process of Baroque's revival in Czech lands which triggered creative approach to Baroque motifs and the birth of Neo-Baroque at the end of the 19th century. This is covered in the first part of the thesis. The opening chapter mentions different perceptions of the term Neo-Baroque and how its understanding evolved from the 19th century until present. Chapter that follows elaborates on the topic of Neo-Baroque being one of the historicizing styles and discusses the cultural and ideological circumstances which led to its widespread use. The topic that strongly resonates here is the Prague urban sanitation which turned most of the sculptors into modelers who would transform Neo-Baroque facades of new buildings into complex decorative schemes. The topic in question also covers periodical swatches of Celda Klouček and Friedrich Ohmann, a very valuable ideological impulse which significantly contributed to raising awareness of the Baroque beauties of Czech provenience as an inspirational source for decorative sculpture and plaster...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV