Zobrazit minimální záznam

Coincidence as the animator of the indenpendent Czech art of the 1960s
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorKulová, Eva
dc.date.accessioned2019-07-17T09:57:05Z
dc.date.available2019-07-17T09:57:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/108288
dc.description.abstractNáhoda jako animátor nezávislého českého umění 60. let 20. století V současnosti dospíváme k tomu, že se na náhodu díváme jako na fenomén. Náhoda sice vysvětlitelná není, přesto je třeba ji chápat. Může být důležitým programovým principem všehomíra, kdy je možné náhodou navodit životu i věcem jiný směr, jistě však je součástí každého našeho tvořivého a důmyslného usilování. Tak si náhodu pěstujeme a v umění dokonce často přivoláváme i s jistou záměrností. Samozřejmě, že dějiny umění znají řadu příkladů, kdy náhoda posloužila umělci k oživení obrazotvornosti a posílení schopnosti improvizace. Spolupráce s náhodou, její aktivizace, jedno zda vědomá či nevědomá, představovaly odjakživa jeden z nejdráždivějších momentů mnohého tvůrčího snažení. Je zajímavé pozorovat, jak se role náhody a její působení v umění stejně jako v lidském životě střídavě ztrácí a zpětně vynořuje, stále jakoby v závislosti poměřování sil jednajícího individua a stávajícího Jsoucna. Je vzrušující sledovat její složitý pohyb v širokém poli možných významů a pochopení, jakoby někde mezi Svobodou, Nutností, Osudem, Štěstěnou, Vyšší silou, či snad Prozřetelností, zkoumat složitost těchto a jiných vztahů, proměny jejího vnímání v běhu dějin. Pro naše zájmy nabízí výrazné myšlenkové zázemí představa "přirozeného světa" a nutnosti...cs_CZ
dc.description.abstractCoincidence as the animator of the independent Czech art of the 1960s We are currently progressing to viewing coincidence as a phenomenon. While coincidence cannot be explained, it needs to be understood. It may be an important program principle of the universe, where coincidence may give life and matters a different direction, and it is undoubtedly part of all of our creative and resourceful efforts. Therefore, we treasure coincidence and in art, we even intentionally call for it frequently. Naturally, the history of art gives us many examples, where coincidence helped an artist to revive their imagination and strengthened their ability to improvise. Dealing with coincidence and activating coincidence intentionally or unintentionally have always been one of the most tantalising moments of many creative endeavours. It is interesting to observe how the role of coincidence and its impact in art, as well as in a human life intermittently diminishes only to resurface again as if in connection with measuring the powers of the acting individual and the current being. It is exciting to follow the complex movement of coincidence in the wide field of potential meanings and understanding, somewhere between Freedom, Necessity, Fate, Fortune, Higher Power or perhaps Providence, and examine the complexity of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnáhoda|neurčitost|serendipita|struktura|událost|řád|chaos|otevřenost|záměrnost|nezáměrnost|možnost|improvizace|kairos|nepředvídatelnostcs_CZ
dc.subjectcoincidence|ambiguity|serendipity|structure|event|order|chaos|openess|intentionality|unintentionality|possibility|improvisation|kairos|unpredictabilityen_US
dc.titleNáhoda jako animátor nezávislého českého umění 60.let 20. stoletícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-26
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId147101
dc.title.translatedCoincidence as the animator of the indenpendent Czech art of the 1960sen_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
dc.contributor.refereeKonečný, Lubomír
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNáhoda jako animátor nezávislého českého umění 60. let 20. století V současnosti dospíváme k tomu, že se na náhodu díváme jako na fenomén. Náhoda sice vysvětlitelná není, přesto je třeba ji chápat. Může být důležitým programovým principem všehomíra, kdy je možné náhodou navodit životu i věcem jiný směr, jistě však je součástí každého našeho tvořivého a důmyslného usilování. Tak si náhodu pěstujeme a v umění dokonce často přivoláváme i s jistou záměrností. Samozřejmě, že dějiny umění znají řadu příkladů, kdy náhoda posloužila umělci k oživení obrazotvornosti a posílení schopnosti improvizace. Spolupráce s náhodou, její aktivizace, jedno zda vědomá či nevědomá, představovaly odjakživa jeden z nejdráždivějších momentů mnohého tvůrčího snažení. Je zajímavé pozorovat, jak se role náhody a její působení v umění stejně jako v lidském životě střídavě ztrácí a zpětně vynořuje, stále jakoby v závislosti poměřování sil jednajícího individua a stávajícího Jsoucna. Je vzrušující sledovat její složitý pohyb v širokém poli možných významů a pochopení, jakoby někde mezi Svobodou, Nutností, Osudem, Štěstěnou, Vyšší silou, či snad Prozřetelností, zkoumat složitost těchto a jiných vztahů, proměny jejího vnímání v běhu dějin. Pro naše zájmy nabízí výrazné myšlenkové zázemí představa "přirozeného světa" a nutnosti...cs_CZ
uk.abstract.enCoincidence as the animator of the independent Czech art of the 1960s We are currently progressing to viewing coincidence as a phenomenon. While coincidence cannot be explained, it needs to be understood. It may be an important program principle of the universe, where coincidence may give life and matters a different direction, and it is undoubtedly part of all of our creative and resourceful efforts. Therefore, we treasure coincidence and in art, we even intentionally call for it frequently. Naturally, the history of art gives us many examples, where coincidence helped an artist to revive their imagination and strengthened their ability to improvise. Dealing with coincidence and activating coincidence intentionally or unintentionally have always been one of the most tantalising moments of many creative endeavours. It is interesting to observe how the role of coincidence and its impact in art, as well as in a human life intermittently diminishes only to resurface again as if in connection with measuring the powers of the acting individual and the current being. It is exciting to follow the complex movement of coincidence in the wide field of potential meanings and understanding, somewhere between Freedom, Necessity, Fate, Fortune, Higher Power or perhaps Providence, and examine the complexity of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV