Souvislost výuky a popularizace astronomie s volbou budoucího studijního zaměření
The link of education and popularization of astronomy with the choice of a future focus of study
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108149Identifiers
Study Information System: 150051
Collections
- Kvalifikační práce [11233]
Author
Advisor
Consultant
Žák, Vojtěch
Referee
Kireš, Marián
Štefl, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Education and General Problems of Physics
Department
Astronomical Institute of Charles University
Date of defense
24. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
astronomické vzdělávání, šíře zájmů, volba vysoké školyKeywords (English)
astronomy education, breadth of science interest, career choiceTato práce podává přehled školního a mimoškolního astronomického vzdělávání v České republice a přichází s metodami, určenými ke zmapování jeho případného vlivu na volbu přírodovědné kariéry. Zvolen byl smíšený přístup k výzkumu. Na základě první, kvalitativní, části byly formulovány hypotézy a upřesněny výzkumné otázky. Hypotézy byly následně podrobeny zkoumání v dotazníkovém šetření mezi studenty vysokých škol. Zpracování dat ukázalo namísto vlivu astronomického vzdělávání spíše na silnější souvislost kariérní volby s celkovým množstvím odborných zájmů studenta v období před vstupem na vysokou školu. Diskutovány jsou možné praktické dopady výzkumných zjištění a doporučení pro další výzkum.
This thesis provides an overview of Czech astronomy education both inside and outside of school environment and develops methods to explore its possible influence on science career decision. A mixed approach was chosen for the research. Based on the first qualitative part, hypotheses and specified research questions were formulated. Consequently, the hypotheses were examined using questionnaires distributed to students of several Czech universities. However, the data analysis showed a variable stronger than involvement in astronomy education - the breadth of science interest. Possible practical outcomes and recommendations for future research are discussed.