Transmediální vyprávění na příkladu díla Rychlé šípy
Transmedia storytelling on the example Rychle Sipy
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108079Identifikátory
SIS: 193013
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Groman, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Transmediální vyprávění je proces, při kterém se dílčí elementy určité fikce rozptýlí do různých komunikačních kanálů. Tok obsahu tak probíhá prostřednictvím vícero mediálních platforem, přičemž každé médium svým unikátním způsobem přispívá k rozvinutí příběhu. Diplomová práce ilustruje teoretický koncept transmediálního vyprávění na vybraném příkladu z českého prostředí. Foglarovy Rychlé šípy jevily znaky transmediálního vyprávění již ve svých počátcích na přelomu 30. a 40. let. V nemalé míře se na transferování příběhu do různých médií zasloužil i sám autor, Jaroslav Foglar. Avšak vzhledem k vysoké popularitě příhod o pětičlenném klubu docházelo v pozdějších letech ke spontánnímu vzniku transmediálního vyprávění, za nímž stáli jak filmoví tvůrci a další autoři, tak skalní příznivci Rychlých šípů. První část práce se zabývá vymezením teoretického konceptu transmediálního vyprávění a fikčních světů. Druhá část si dává za cíl zmapovat transmedialitu Rychlých šípů zahrnující mimo jiné literární díla a jejich adaptace, díla Foglarových pokračovatelů a napodobitelů, ale i Foglarovu mystifikaci ohledně existence klubu Rychlé šípy.
Transmedia storytelling is a process in which partial elements of certain fiction scatter into different communicational channels. The flow of information is mediated via several media platforms. Each medium participates in its own unique way to develop a story. This diploma thesis illustrates theoretical concept of a transmedia storytelling on an example from Czech ambience. Foglars Rychlé šípy were showing signs of transmedia narration even at their beginnings in the thirties and forties. The author himself had a significant role in the transfer of his work into different media. However, due to the high popularity of stories of the five-member club there later occurred a spontaneous rise of transmedial storytelling channelled by filmmakers, other authors and loyal fans. In the first part of the thesis, I will define the theoretical concept of transmedia narration and fiction worlds. The second part is mapping transmediality of Rychlé šípy including other literary pieces, their adaptations, work of Foglars successors and his imitators, nevertheless Foglars mystification about the existence of the club Rychlé šípy.