Zobrazit minimální záznam

The Norwegian policy of cooperation in Education and Research as a soft-power tool for Norway's foreign policy
dc.contributor.advisorKasáková, Zuzana
dc.creatorPajerová, Anna
dc.date.accessioned2020-08-17T12:42:22Z
dc.date.available2020-08-17T12:42:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107565
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tématem norské politiky spolupráce v oblasti vzdělávání a výzkumu jako nástroje měkké moci norské zahraniční politiky. V oblasti evropského regionu analyzuje tři úrovně, skrze které se Norsko angažuje v programech vzdělávání a výzkumu. První úrovní je politika spolupráce Norska z pozice podřadného aktéra, kterou Norsko zaujímá vůči Evropské unii, druhou je politika spolupráce z pozice rovnocenného aktéra, která je typická pro norskou spolupráci v severském regionu, a poslední je norská kooperace skrze Fondy EHP a Norské fondy, kde Norsko zastává pozici nadřazeného aktéra. Práce vychází z teorie mezinárodní spolupráce a teorie Roberta Keohana a Josepha Nye o měkké moci, komplexní interdependenci a asymetrii vztahů mezi zúčastněnými. Při zkoumání se využívá kombinace kvantitativních a kvalitativních metod. Práce dochází k závěru, že Norsko snižuje finanční výdaje do oblasti, kde má větší vliv a může tak více užít svou měkkou moc, a naopak investuje do oblasti, kde zastává roli podřadného aktéra. Vysvětlení je nalezeno v teorii mezinárodní spolupráci a hře na kuře, kdy pro úspěšnou spolupráci v dlouhodobém horizontu není cílem vyhrát, ale dosáhnout kompromisu, tj. neustále mírnit jakékoliv výkyvy v mocenské rovině a směřovat k rovnovážnému stavu.cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis examines the Norwegian policy of cooperation in Education and Research as a soft-power tool for Norway's foreign policy. Within a European context, three levels of Norway's participation in Education and Research programmes will be analyzed. The first level is Norway's cooperation policy toward the EU, though as a weaker actor. The second is Norway's value of cooperation as an equal partner, which is typical in the Nordic region. And the third is cooperation via EEA Grants and Norway Grants, in which Norway is a dominant player. This thesis combines a theory of international cooperation and Robert Keohane and Joseph Nye's theory of soft-power, complex interdependence and asymmetry of relations between the participants. In the research, a combination of quantitative and qualitative methods are used. This thesis reveals that Norway decreases the financial spending to the areas where it has more influence and can utilize more of its soft power, while it also invests into areas where it plays the role of substandard actor. An explanation is found in the theory of international cooperation and the game of Chicken, where the longstanding and successful corporation strives to achieve a compromise rather than a win, i.e. to moderate any power fluctuation and strive for an equilibrium state.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectNorway's cooperationen_US
dc.subjecttheory of international cooperationen_US
dc.subjectChicken gameen_US
dc.subjectsoft poweren_US
dc.subjectcomplex interdependenceen_US
dc.subjectEEA Grantsen_US
dc.subjectNorway Grantsen_US
dc.subjectNordplusen_US
dc.subjectNordForsken_US
dc.subjectNordic regionalismen_US
dc.subjectNorská spoluprácecs_CZ
dc.subjectteorie mezinárodní spoluprácecs_CZ
dc.subjecthra na kuřecs_CZ
dc.subjectměkká moccs_CZ
dc.subjectkomplexní interdependencecs_CZ
dc.subjectFondy EHPcs_CZ
dc.subjectNorské fondycs_CZ
dc.subjectNordpluscs_CZ
dc.subjectNordForskcs_CZ
dc.subjectseverský regionalismuscs_CZ
dc.titleNorská politika spolupráce v oblasti vzdělávání a výzkumu jako nástroj měkké moci norské zahraniční politikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-18
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId203382
dc.title.translatedThe Norwegian policy of cooperation in Education and Research as a soft-power tool for Norway's foreign policyen_US
dc.contributor.refereeYoung, Mitchell
dc.identifier.aleph002283563
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tématem norské politiky spolupráce v oblasti vzdělávání a výzkumu jako nástroje měkké moci norské zahraniční politiky. V oblasti evropského regionu analyzuje tři úrovně, skrze které se Norsko angažuje v programech vzdělávání a výzkumu. První úrovní je politika spolupráce Norska z pozice podřadného aktéra, kterou Norsko zaujímá vůči Evropské unii, druhou je politika spolupráce z pozice rovnocenného aktéra, která je typická pro norskou spolupráci v severském regionu, a poslední je norská kooperace skrze Fondy EHP a Norské fondy, kde Norsko zastává pozici nadřazeného aktéra. Práce vychází z teorie mezinárodní spolupráce a teorie Roberta Keohana a Josepha Nye o měkké moci, komplexní interdependenci a asymetrii vztahů mezi zúčastněnými. Při zkoumání se využívá kombinace kvantitativních a kvalitativních metod. Práce dochází k závěru, že Norsko snižuje finanční výdaje do oblasti, kde má větší vliv a může tak více užít svou měkkou moc, a naopak investuje do oblasti, kde zastává roli podřadného aktéra. Vysvětlení je nalezeno v teorii mezinárodní spolupráci a hře na kuře, kdy pro úspěšnou spolupráci v dlouhodobém horizontu není cílem vyhrát, ale dosáhnout kompromisu, tj. neustále mírnit jakékoliv výkyvy v mocenské rovině a směřovat k rovnovážnému stavu.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis examines the Norwegian policy of cooperation in Education and Research as a soft-power tool for Norway's foreign policy. Within a European context, three levels of Norway's participation in Education and Research programmes will be analyzed. The first level is Norway's cooperation policy toward the EU, though as a weaker actor. The second is Norway's value of cooperation as an equal partner, which is typical in the Nordic region. And the third is cooperation via EEA Grants and Norway Grants, in which Norway is a dominant player. This thesis combines a theory of international cooperation and Robert Keohane and Joseph Nye's theory of soft-power, complex interdependence and asymmetry of relations between the participants. In the research, a combination of quantitative and qualitative methods are used. This thesis reveals that Norway decreases the financial spending to the areas where it has more influence and can utilize more of its soft power, while it also invests into areas where it plays the role of substandard actor. An explanation is found in the theory of international cooperation and the game of Chicken, where the longstanding and successful corporation strives to achieve a compromise rather than a win, i.e. to moderate any power fluctuation and strive for an equilibrium state.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022835630106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV