Lingvistická analýza českých textů na sociální síti Twitter
Linguistic Analysis of Czech Texts on Social Network Twitter
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107498Identifiers
Study Information System: 190213
Collections
- Kvalifikační práce [21747]
Author
Advisor
Referee
Lehečková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
10. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komunikace|sociální síť|krátkost zprávy|abreviace|expresivita|neverbální znaky|funkce textůKeywords (English)
communication|social network|short messaging|abbreviation|expressivity|non-verbal signs|functions of textsTato práce se zaměřuje na lingvistickou analýzu textů vytvořených v rámci sociální sítě Twitter. Komplexní analýza je založena na pracovním textovém korpusu, který obsahuje příspěvky několika uživatelů v rámci vybraných a definovaných skupin. Byly zkoumány ty jazykové znaky, které mají potenciál, aby byly právě pro twitterovou komunikaci zásadní. Po definování a konkretizování jednotlivých jazykových prvků byla formulována zobecňující zjištění. Ověřovány byly dvě hypotézy; první předpokládá, že omezený počet znaků bude mít vliv na podobu textů v rámci sociální sítě, druhá na tuto hypotézu navazuje a předpokládá, že uživatelé Twitteru tak vytváří specifický jazykový styl. Obě zkoumané hypotézy byly výzkumem potvrzeny.
This bachelor thesis focuses on linguistic analysis of texts from the social network Twitter. Based on the data corpus, which includes contributions from several users within selected and defined user groups, a complex linguistic analysis was performed. The focus is on language sings which are potentially specific solely for Twitter communication. Generalizing conclusions were made after the definition and concretion of particular linguistic elements. Two hypotheses have been verified; the first assumes that Twitter texts are affected by the limited number of characters and the second one assumes that Twitter users create a specific language style.