Zobrazit minimální záznam

Bilingualism in relation to the field dependence
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorVoldánová, Petra
dc.date.accessioned2019-07-05T10:00:21Z
dc.date.available2019-07-05T10:00:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107387
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vztahem bilingvismu a kognitivního stylu závislost/nezávislost na poli. Teoretická část se věnuje tématu kognitivních stylů, zejména konceptu závislosti/nezávislosti na poli a možnostem jeho testování, zvláště pak Testu vložených figur a jeho skupinových a online modifikací. Další kapitola teoretické části pojednává o bilingvismu, přináší jeho klasifikaci a přehled vybraných výzkumů bilingvismu v souvislosti s kognitivními schopnostmi a s konceptem závislosti/nezávislosti na poli. Dřívější výzkumy prokázaly vyšší sklon k nezávislosti na poli u bilingvních dětí a mladistvých. Cílem empirické části této diplomové práce je pomocí Online skupinového testu vložených figur zjistit, zda se tímto vyšším sklonem k nezávislosti na poli individuální přirození bilingvisté odlišují od monolingvistů také v dospělosti. Na základě vzorku 30 dospělých bilingvistů, jehož výsledky Online GEFT testu byly porovnány s výsledky 30 dospělých monolingvistů v témže testu, nebyl statisticky významný rozdíl prokázán. Z tohoto výsledku lze usoudit, že se rozdíl v nezávislosti na poli mezi bilingvní a monolingvní populací s nástupem dospělosti srovnává. Klíčová slova: bilingvismus, kognitivní styly, závislost na poli, nezávislost na poli, Witkin, EFT, GEFT, Online GEFT, Test vložených figur, Skupinový...cs_CZ
dc.description.abstractThe present diploma thesis focuses on the relation of the bilingualism and the cognitive style of field dependence/independence. Its first theoretical chapter deals with the issue of cognitive styles, in particular field dependence/independence, its history, possibilities of testing, namely the Embedded Figures Test and its group and online modifications. The second chapter of the theoretical part provides a characteristics and description of the phenomenon of bilingualism, its classification and a review of selected studies of bilingualism in relation to cognitive abilities and with the concept of field (in)dependence. During the former researches, higher tendency to the field-independence in youth non-adult bilinguals was proved. The purpose of the empirical part of this thesis aims to find, using the Online Group Embedded Figures Test, if the bilinguals still differ in this higher tendency from monolinguals in the adulthood. Based on the sample of 30 adult individual natural bilinguals, whose results in the Online GEFT test were compared to the results of 30 adult monolinguals in the same test, a statistically significant difference was not proved. From this result we can claim, that in adulthood, the difference of the field-independence between bilingual and monolingual population tends to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbilingualism|multilingualism|cognitive style|field dependence|Embedded Figures Test|Witkin|GEFT|Online GEFT|biculturalism|EFT|adult bilingualsen_US
dc.subjectbilingvismus|mezikulturní zkušenost|dvojjazyčnost|kognitivní styl|závislost na poli|Skupinový test vložených figur|bikulturalismus|Test vložených figur|Online skupinový test vložených figur|dospělí bilingvistécs_CZ
dc.titleBilingvismus ve vztahu k závislosti na polics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-27
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId147331
dc.title.translatedBilingualism in relation to the field dependenceen_US
dc.contributor.refereeŠulová, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vztahem bilingvismu a kognitivního stylu závislost/nezávislost na poli. Teoretická část se věnuje tématu kognitivních stylů, zejména konceptu závislosti/nezávislosti na poli a možnostem jeho testování, zvláště pak Testu vložených figur a jeho skupinových a online modifikací. Další kapitola teoretické části pojednává o bilingvismu, přináší jeho klasifikaci a přehled vybraných výzkumů bilingvismu v souvislosti s kognitivními schopnostmi a s konceptem závislosti/nezávislosti na poli. Dřívější výzkumy prokázaly vyšší sklon k nezávislosti na poli u bilingvních dětí a mladistvých. Cílem empirické části této diplomové práce je pomocí Online skupinového testu vložených figur zjistit, zda se tímto vyšším sklonem k nezávislosti na poli individuální přirození bilingvisté odlišují od monolingvistů také v dospělosti. Na základě vzorku 30 dospělých bilingvistů, jehož výsledky Online GEFT testu byly porovnány s výsledky 30 dospělých monolingvistů v témže testu, nebyl statisticky významný rozdíl prokázán. Z tohoto výsledku lze usoudit, že se rozdíl v nezávislosti na poli mezi bilingvní a monolingvní populací s nástupem dospělosti srovnává. Klíčová slova: bilingvismus, kognitivní styly, závislost na poli, nezávislost na poli, Witkin, EFT, GEFT, Online GEFT, Test vložených figur, Skupinový...cs_CZ
uk.abstract.enThe present diploma thesis focuses on the relation of the bilingualism and the cognitive style of field dependence/independence. Its first theoretical chapter deals with the issue of cognitive styles, in particular field dependence/independence, its history, possibilities of testing, namely the Embedded Figures Test and its group and online modifications. The second chapter of the theoretical part provides a characteristics and description of the phenomenon of bilingualism, its classification and a review of selected studies of bilingualism in relation to cognitive abilities and with the concept of field (in)dependence. During the former researches, higher tendency to the field-independence in youth non-adult bilinguals was proved. The purpose of the empirical part of this thesis aims to find, using the Online Group Embedded Figures Test, if the bilinguals still differ in this higher tendency from monolinguals in the adulthood. Based on the sample of 30 adult individual natural bilinguals, whose results in the Online GEFT test were compared to the results of 30 adult monolinguals in the same test, a statistically significant difference was not proved. From this result we can claim, that in adulthood, the difference of the field-independence between bilingual and monolingual population tends to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV