dc.contributor.advisor | Gillernová, Ilona | |
dc.creator | Voldánová, Petra | |
dc.date.accessioned | 2019-07-05T10:00:21Z | |
dc.date.available | 2019-07-05T10:00:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/107387 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá vztahem bilingvismu a kognitivního stylu závislost/nezávislost na poli. Teoretická část se věnuje tématu kognitivních stylů, zejména konceptu závislosti/nezávislosti na poli a možnostem jeho testování, zvláště pak Testu vložených figur a jeho skupinových a online modifikací. Další kapitola teoretické části pojednává o bilingvismu, přináší jeho klasifikaci a přehled vybraných výzkumů bilingvismu v souvislosti s kognitivními schopnostmi a s konceptem závislosti/nezávislosti na poli. Dřívější výzkumy prokázaly vyšší sklon k nezávislosti na poli u bilingvních dětí a mladistvých. Cílem empirické části této diplomové práce je pomocí Online skupinového testu vložených figur zjistit, zda se tímto vyšším sklonem k nezávislosti na poli individuální přirození bilingvisté odlišují od monolingvistů také v dospělosti. Na základě vzorku 30 dospělých bilingvistů, jehož výsledky Online GEFT testu byly porovnány s výsledky 30 dospělých monolingvistů v témže testu, nebyl statisticky významný rozdíl prokázán. Z tohoto výsledku lze usoudit, že se rozdíl v nezávislosti na poli mezi bilingvní a monolingvní populací s nástupem dospělosti srovnává. Klíčová slova: bilingvismus, kognitivní styly, závislost na poli, nezávislost na poli, Witkin, EFT, GEFT, Online GEFT, Test vložených figur, Skupinový... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The present diploma thesis focuses on the relation of the bilingualism and the cognitive style of field dependence/independence. Its first theoretical chapter deals with the issue of cognitive styles, in particular field dependence/independence, its history, possibilities of testing, namely the Embedded Figures Test and its group and online modifications. The second chapter of the theoretical part provides a characteristics and description of the phenomenon of bilingualism, its classification and a review of selected studies of bilingualism in relation to cognitive abilities and with the concept of field (in)dependence. During the former researches, higher tendency to the field-independence in youth non-adult bilinguals was proved. The purpose of the empirical part of this thesis aims to find, using the Online Group Embedded Figures Test, if the bilinguals still differ in this higher tendency from monolinguals in the adulthood. Based on the sample of 30 adult individual natural bilinguals, whose results in the Online GEFT test were compared to the results of 30 adult monolinguals in the same test, a statistically significant difference was not proved. From this result we can claim, that in adulthood, the difference of the field-independence between bilingual and monolingual population tends to... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | bilingualism|multilingualism|cognitive style|field dependence|Embedded Figures Test|Witkin|GEFT|Online GEFT|biculturalism|EFT|adult bilinguals | en_US |
dc.subject | bilingvismus|mezikulturní zkušenost|dvojjazyčnost|kognitivní styl|závislost na poli|Skupinový test vložených figur|bikulturalismus|Test vložených figur|Online skupinový test vložených figur|dospělí bilingvisté | cs_CZ |
dc.title | Bilingvismus ve vztahu k závislosti na poli | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-05-27 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 147331 | |
dc.title.translated | Bilingualism in relation to the field dependence | en_US |
dc.contributor.referee | Šulová, Lenka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá vztahem bilingvismu a kognitivního stylu závislost/nezávislost na poli. Teoretická část se věnuje tématu kognitivních stylů, zejména konceptu závislosti/nezávislosti na poli a možnostem jeho testování, zvláště pak Testu vložených figur a jeho skupinových a online modifikací. Další kapitola teoretické části pojednává o bilingvismu, přináší jeho klasifikaci a přehled vybraných výzkumů bilingvismu v souvislosti s kognitivními schopnostmi a s konceptem závislosti/nezávislosti na poli. Dřívější výzkumy prokázaly vyšší sklon k nezávislosti na poli u bilingvních dětí a mladistvých. Cílem empirické části této diplomové práce je pomocí Online skupinového testu vložených figur zjistit, zda se tímto vyšším sklonem k nezávislosti na poli individuální přirození bilingvisté odlišují od monolingvistů také v dospělosti. Na základě vzorku 30 dospělých bilingvistů, jehož výsledky Online GEFT testu byly porovnány s výsledky 30 dospělých monolingvistů v témže testu, nebyl statisticky významný rozdíl prokázán. Z tohoto výsledku lze usoudit, že se rozdíl v nezávislosti na poli mezi bilingvní a monolingvní populací s nástupem dospělosti srovnává. Klíčová slova: bilingvismus, kognitivní styly, závislost na poli, nezávislost na poli, Witkin, EFT, GEFT, Online GEFT, Test vložených figur, Skupinový... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present diploma thesis focuses on the relation of the bilingualism and the cognitive style of field dependence/independence. Its first theoretical chapter deals with the issue of cognitive styles, in particular field dependence/independence, its history, possibilities of testing, namely the Embedded Figures Test and its group and online modifications. The second chapter of the theoretical part provides a characteristics and description of the phenomenon of bilingualism, its classification and a review of selected studies of bilingualism in relation to cognitive abilities and with the concept of field (in)dependence. During the former researches, higher tendency to the field-independence in youth non-adult bilinguals was proved. The purpose of the empirical part of this thesis aims to find, using the Online Group Embedded Figures Test, if the bilinguals still differ in this higher tendency from monolinguals in the adulthood. Based on the sample of 30 adult individual natural bilinguals, whose results in the Online GEFT test were compared to the results of 30 adult monolinguals in the same test, a statistically significant difference was not proved. From this result we can claim, that in adulthood, the difference of the field-independence between bilingual and monolingual population tends to... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |