Show simple item record

Nacionalismus v Srbsku na konci 20. století: Zločin a turbofolk jako krytí autokracie
dc.contributor.advisorJaneček, Petr
dc.creatorDuric, Jovana
dc.date.accessioned2019-07-05T09:59:59Z
dc.date.available2019-07-05T09:59:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107385
dc.description.abstractZločin a turbofolk jako krytí autokracie? Nacionalismus v Srbsku na konci 20. století Abstrakt: V této diplomové práci bude zkoumáno, jak vlivem politiky Slobodana Miloševiče v devadesátých letech minulého století, která byla implementována politickou elitou shromážděnou kolem něj, dochází k nárůstu zločinu v Srbsku, válečného profiteringu a vzniku nového populárního hudebního žánru turbofolk. Ukázalo se, že tyto sociálně- politické podmínky, podpořené silnou mediální propagandou, jsou klíčovýmí pilíří Miloševičového autokratického vládnutí. Zvláštní důraz je kladen na nový kulturní fenomén, který se objevil v tomto regionu ve zmíněném období - fenomén "turbofolku" jakožto dominatnímu hudebnímu žanru té doby, který dokresluje obraz srbské společnosti v 90. letech. Tento populární hudební styl, ovlivněn kýčem a barokem, který se vyskitl v hospodách centrálně-srbského venkova a zaroveň se stal nedílnou součástí každodenního života mladých lidí, jejichž novými idoly byly jedinci, kteří vnímali svůj úspěch podle počtu svých trestných činů nebo úrovní jejích závažnosti. Vznik turbofolku je proto spojován se vznikem nových, sociálně-politických událostí. Důležité je zmínit, že turbofolk i nadále zůstává, s menšími úpravami, nejdomimnantnějším hudebním žánrem v Srbsku. Klíčová slova: nacionalizmus, etnicita,...cs_CZ
dc.description.abstractCrime and turbofolk as a cover to autocracy? Nationalism in Serbia at the end of the 20th century Abstract: In this MA. thesis it will be investigated how, by the influence of the politics of Milosevic in the 1990s, implemented by the political elite gathered around him, a rise of crime, war profiteering and the development of a new popular culture genre of turbofolk appeared in Serbia. Such socio-political conditions, supported by a strong media propaganda by the regime, turned out to be the key pillars of Milosevic's autocratic rule. Special emphasis will be given to a new cultural phenomenon that struck this region in the period - the phenomenon of "turbofolk" as the dominant music genre of the time, that completes the picture of Serbian society during the 1990s. Overwhelmed with elements of kitsch and baroque, this popular music genre which originated in the restaurants of central Serbia suburbs, has become an unavoidable part of everyday life of young people, whose new idols were individuals who measured their success by the number and importance of their criminal ventures. The emergence of turbofolk, therefore, is considered in light of the birth of the new socio-political circumstances. But it is interesting to note that turbofolk, with some adjustments, remains the dominant musical genre in Serbia...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNationalism|Ethnicity|Turbofolk|Music|War|Popular Culture|Folklore|Yugoslavia|Serbiaen_US
dc.subjectnacionalismus|etnicita|turbofolk|hudba|válka|populární kultura|folklor|Jugoslávie|Srbskocs_CZ
dc.titleNationalism in Serbia at the end of the 20th century: Crime and turbofolk as a cover to autocracyen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-27
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId192314
dc.title.translatedNacionalismus v Srbsku na konci 20. století: Zločin a turbofolk jako krytí autokraciecs_CZ
dc.contributor.refereeJakoubek, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZločin a turbofolk jako krytí autokracie? Nacionalismus v Srbsku na konci 20. století Abstrakt: V této diplomové práci bude zkoumáno, jak vlivem politiky Slobodana Miloševiče v devadesátých letech minulého století, která byla implementována politickou elitou shromážděnou kolem něj, dochází k nárůstu zločinu v Srbsku, válečného profiteringu a vzniku nového populárního hudebního žánru turbofolk. Ukázalo se, že tyto sociálně- politické podmínky, podpořené silnou mediální propagandou, jsou klíčovýmí pilíří Miloševičového autokratického vládnutí. Zvláštní důraz je kladen na nový kulturní fenomén, který se objevil v tomto regionu ve zmíněném období - fenomén "turbofolku" jakožto dominatnímu hudebnímu žanru té doby, který dokresluje obraz srbské společnosti v 90. letech. Tento populární hudební styl, ovlivněn kýčem a barokem, který se vyskitl v hospodách centrálně-srbského venkova a zaroveň se stal nedílnou součástí každodenního života mladých lidí, jejichž novými idoly byly jedinci, kteří vnímali svůj úspěch podle počtu svých trestných činů nebo úrovní jejích závažnosti. Vznik turbofolku je proto spojován se vznikem nových, sociálně-politických událostí. Důležité je zmínit, že turbofolk i nadále zůstává, s menšími úpravami, nejdomimnantnějším hudebním žánrem v Srbsku. Klíčová slova: nacionalizmus, etnicita,...cs_CZ
uk.abstract.enCrime and turbofolk as a cover to autocracy? Nationalism in Serbia at the end of the 20th century Abstract: In this MA. thesis it will be investigated how, by the influence of the politics of Milosevic in the 1990s, implemented by the political elite gathered around him, a rise of crime, war profiteering and the development of a new popular culture genre of turbofolk appeared in Serbia. Such socio-political conditions, supported by a strong media propaganda by the regime, turned out to be the key pillars of Milosevic's autocratic rule. Special emphasis will be given to a new cultural phenomenon that struck this region in the period - the phenomenon of "turbofolk" as the dominant music genre of the time, that completes the picture of Serbian society during the 1990s. Overwhelmed with elements of kitsch and baroque, this popular music genre which originated in the restaurants of central Serbia suburbs, has become an unavoidable part of everyday life of young people, whose new idols were individuals who measured their success by the number and importance of their criminal ventures. The emergence of turbofolk, therefore, is considered in light of the birth of the new socio-political circumstances. But it is interesting to note that turbofolk, with some adjustments, remains the dominant musical genre in Serbia...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV