Show simple item record

Analýza determinujících faktorů car-sharingu
dc.contributor.advisorChytilová, Julie
dc.creatorŠpiroch, Jakub
dc.date.accessioned2019-07-02T10:13:58Z
dc.date.available2019-07-02T10:13:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107129
dc.description.abstractSdílená ekonomika je fenomén, který je v naší společnosti čím dál víc rozšířený. Tato práce se zaměřuje na případ B2C carsharingu. Na základě posbíraných dat jsme sestavili několik ekonometrických modelů zkoumající charakteristiky měst, kde je carsharing úspěšný. Nejprve byla použita logit regrese, díky které jsme zjistili, jaké faktory ovlivňují samotnou přítomnost car sharingu ve městě. Objevili jsme signifikantně pozitivní vztah mezi přítomností prestižní univerzity a samotnou fungující car-sharingovou platformou. Dále jsme vypočítali regresi metodou nejmenších čtvreců, kde jsme zlogaritmovali závislou proměnnou a hledali jsme determinující faktory ovlivňující množství sdílených aut ve městě. Co víc, jsou poskytnuty charakteristiky jednotlivých demografických a geografický nezávislých proměnných. V závěru je presentován možný postup pro budoucí navazující výzkum úspěchu carsharingu. Klíčová slova sdílení aut, sdílená ekonomika, B2C, Logit, metoda nejmenších čtverců E-mail autora spiroch.jakub@gmail.com E-mail vedoucího práce julie.chytilova@cuni.czcs_CZ
dc.description.abstractShared economy is a phenomenon becoming more prevalent in our society. The study explores the case of business-to-consumer (B2C) carsharing. Using a unique cross-sectional data set, which is compiled by aggregating several city- specific demographic and geographic factors, we construct several models which should be explanatory on the characteristics of cities, where car sharing is ac- tive and successful. Firstly, a logistic regression is employed to estimate the impact of predefined factors on the presence of B2C car sharing in a city. We find out that there is significantly positive relationship between the presence of prestigious university and active shared mobility platform. Furthermore, we introduce the OLS regression with log-level functional form to estimate, what determinants affect the quantity of cars in cities. Additionally, we provide explanation on demographic and geographical variables, which have the most defining impact on the prosperity of car-sharing. In conclusion, several sugges- tions on future research and studies based on carsharing success are presented. Keywords car-sharing, shared economy, B2C, Logit, OLS regression Author's e-mail spiroch.jakub@gmail.com Supervisor's e-mail julie.chytilova@cuni.czen_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectSharing economyen_US
dc.subjectCar-sharingen_US
dc.subjectCollaborative consumptionen_US
dc.titleAnalysis of Determinants of Carsharingen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-11
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId202609
dc.title.translatedAnalýza determinujících faktorů car-sharingucs_CZ
dc.contributor.refereeHájek, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSdílená ekonomika je fenomén, který je v naší společnosti čím dál víc rozšířený. Tato práce se zaměřuje na případ B2C carsharingu. Na základě posbíraných dat jsme sestavili několik ekonometrických modelů zkoumající charakteristiky měst, kde je carsharing úspěšný. Nejprve byla použita logit regrese, díky které jsme zjistili, jaké faktory ovlivňují samotnou přítomnost car sharingu ve městě. Objevili jsme signifikantně pozitivní vztah mezi přítomností prestižní univerzity a samotnou fungující car-sharingovou platformou. Dále jsme vypočítali regresi metodou nejmenších čtvreců, kde jsme zlogaritmovali závislou proměnnou a hledali jsme determinující faktory ovlivňující množství sdílených aut ve městě. Co víc, jsou poskytnuty charakteristiky jednotlivých demografických a geografický nezávislých proměnných. V závěru je presentován možný postup pro budoucí navazující výzkum úspěchu carsharingu. Klíčová slova sdílení aut, sdílená ekonomika, B2C, Logit, metoda nejmenších čtverců E-mail autora spiroch.jakub@gmail.com E-mail vedoucího práce julie.chytilova@cuni.czcs_CZ
uk.abstract.enShared economy is a phenomenon becoming more prevalent in our society. The study explores the case of business-to-consumer (B2C) carsharing. Using a unique cross-sectional data set, which is compiled by aggregating several city- specific demographic and geographic factors, we construct several models which should be explanatory on the characteristics of cities, where car sharing is ac- tive and successful. Firstly, a logistic regression is employed to estimate the impact of predefined factors on the presence of B2C car sharing in a city. We find out that there is significantly positive relationship between the presence of prestigious university and active shared mobility platform. Furthermore, we introduce the OLS regression with log-level functional form to estimate, what determinants affect the quantity of cars in cities. Additionally, we provide explanation on demographic and geographical variables, which have the most defining impact on the prosperity of car-sharing. In conclusion, several sugges- tions on future research and studies based on carsharing success are presented. Keywords car-sharing, shared economy, B2C, Logit, OLS regression Author's e-mail spiroch.jakub@gmail.com Supervisor's e-mail julie.chytilova@cuni.czen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV