Show simple item record

The Case Study of a Physiotherapy Treatment of a Patient with Balance Disorder and Cognitive Impairment
dc.contributor.advisorMaršáková, Kateřina
dc.creatorSýkorová, Jitka
dc.date.accessioned2019-06-05T09:50:54Z
dc.date.available2019-06-05T09:50:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/106035
dc.description.abstractThe bachelor thesis explores balance and cognitive disorders in the context of physiotherapy. Balance disorders and cognitive impairment are important risk factors for falls. The aim of the thesis is to provide fundamental information based on available evidence in literature and briefly outline the importance of physiotherapy in patients with balance and cognitive impairment. In the practical part of the thesis is presented a detailed case study of a physiotherapeutic treatment of a patient with balance disorder and cognitive impairment due to encephalopathy. The treatment focused on application of techniques which are beneficial for improvement of the balance as well as cognitive functions. At the end of the therapeutic intervention patient have improved stand and gait balance as well as coordination of motion and cognitive performance and also there was a significant reduction of fatigue and fall risk. We used standardized assessments methods to measure the effect of the treatment: The Tinetti Balance and Gait Test, Berg Balance Scale, Montreal Cognitive Assessment and Barthel Index for Activities of Daily Living.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou poruch rovnováhy a kognitivních funkcí v kontextu oboru fyzioterapie. Narušení rovnováhy a kognitivní deficit patří mezi hlavní rizikové faktory výskytu pádů. Cílem bakalářské práce v její obecné části je s využitím odborné literatury zpracovat základní teoretická východiska dané problematiky a stručně nastínit význam a možnosti fyzioterapie u pacientů s poruchou rovnováhy a kognitivních funkcí. Ve speciální části bakalářské práce je uvedena podrobná kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s deficitem v oblasti rovnováhy a kognitivních funkcí následkem encefalopatie, jejímž cílem je propojení využití technik přínosných pro zlepšení rovnováhy i kognitivního výkonu pacienta. U pacienta bylo v závěru terapeutické intervence pozorováno zlepšení stability stoje a chůze, zlepšení koordinace a stereotypu pohybu, snížení únavnosti a rizika pádu a zlepšení kognitivního výkonu. Pro objektivizaci efektu terapie byly využity standardizované hodnotící metody: Hodnocení rovnováhy a chůze dle Tinettiové, Bergova funkční škála rovnováhy, Montrealský kognitivní test pro orientační hodnocení kognitivních funkcí a Index dle Barthelové pro hodnocení závislosti pacienta ve výkonu ADL.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportucs_CZ
dc.subjectEncefalopatiecs_CZ
dc.subjectPosturální stabilitacs_CZ
dc.subjectKognitivní funkcecs_CZ
dc.subjectEncephalopathyen_US
dc.subjectPostural Stabilityen_US
dc.subjectCognitive Functionsen_US
dc.titleKazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s poruchou rovnováhy a kognitivním deficitemcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-15
dc.description.departmentFyzioterapiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Physical Education and Sporten_US
dc.description.facultyFakulta tělesné výchovy a sportucs_CZ
dc.identifier.repId202890
dc.title.translatedThe Case Study of a Physiotherapy Treatment of a Patient with Balance Disorder and Cognitive Impairmenten_US
dc.contributor.refereeHořejší, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFyzioterapiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysiotherapyen_US
thesis.degree.programSpecializace ve zdravotnictvícs_CZ
thesis.degree.programSpecializations in Health Serviceen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta tělesné výchovy a sportu::Fyzioterapiecs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta tělesné výchovy a sportucs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Physical Education and Sporten_US
uk.faculty-abbr.csFTVScs_CZ
uk.degree-discipline.csFyzioterapiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysiotherapyen_US
uk.degree-program.csSpecializace ve zdravotnictvícs_CZ
uk.degree-program.enSpecializations in Health Serviceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá problematikou poruch rovnováhy a kognitivních funkcí v kontextu oboru fyzioterapie. Narušení rovnováhy a kognitivní deficit patří mezi hlavní rizikové faktory výskytu pádů. Cílem bakalářské práce v její obecné části je s využitím odborné literatury zpracovat základní teoretická východiska dané problematiky a stručně nastínit význam a možnosti fyzioterapie u pacientů s poruchou rovnováhy a kognitivních funkcí. Ve speciální části bakalářské práce je uvedena podrobná kazuistika fyzioterapeutické péče o pacienta s deficitem v oblasti rovnováhy a kognitivních funkcí následkem encefalopatie, jejímž cílem je propojení využití technik přínosných pro zlepšení rovnováhy i kognitivního výkonu pacienta. U pacienta bylo v závěru terapeutické intervence pozorováno zlepšení stability stoje a chůze, zlepšení koordinace a stereotypu pohybu, snížení únavnosti a rizika pádu a zlepšení kognitivního výkonu. Pro objektivizaci efektu terapie byly využity standardizované hodnotící metody: Hodnocení rovnováhy a chůze dle Tinettiové, Bergova funkční škála rovnováhy, Montrealský kognitivní test pro orientační hodnocení kognitivních funkcí a Index dle Barthelové pro hodnocení závislosti pacienta ve výkonu ADL.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis explores balance and cognitive disorders in the context of physiotherapy. Balance disorders and cognitive impairment are important risk factors for falls. The aim of the thesis is to provide fundamental information based on available evidence in literature and briefly outline the importance of physiotherapy in patients with balance and cognitive impairment. In the practical part of the thesis is presented a detailed case study of a physiotherapeutic treatment of a patient with balance disorder and cognitive impairment due to encephalopathy. The treatment focused on application of techniques which are beneficial for improvement of the balance as well as cognitive functions. At the end of the therapeutic intervention patient have improved stand and gait balance as well as coordination of motion and cognitive performance and also there was a significant reduction of fatigue and fall risk. We used standardized assessments methods to measure the effect of the treatment: The Tinetti Balance and Gait Test, Berg Balance Scale, Montreal Cognitive Assessment and Barthel Index for Activities of Daily Living.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Fyzioterapiecs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV