Show simple item record

Basic models of simple electric circuits and their use in physics teaching and learning
dc.contributor.advisorDvořáková, Irena
dc.creatorVítková, Miriam
dc.date.accessioned2019-05-20T08:21:18Z
dc.date.available2019-05-20T08:21:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105874
dc.description.abstractThe bachelor's thesis focuses on simple models of electric circuits that are used in physics classes. First I selected the overview of the models from accessible sources. Subsequently I categorised them to models that are suitable for classroom demonstration and to models that are more appropriate for discussion or error analysis. For a basic overview of models that are currently used in physics classes I created an online questionnaire and also interviewed several teachers of physics.I discovered that although there are various simple models of electric circuits available, not all of them would be suitable for classroom demonstration without subsequent discussion about possible errors. I also found out that there are teachers who like to use models of electric circuits in their classes whereas others avoid them because of the risk of students' misinterpretation.en_US
dc.description.abstractV práci se zabývám jednoduchými modely elektrických obvodů, které jsou používané ve výuce fyziky. Nejprve jsem z dostupných zdrojů vybrala přehled modelů, které jsem následně hodnotila, zda jsou k předvádění ve třídách při vyučování vhodné či se spíše hodí pro diskuzi ve třídě a společné hledání chyb. Pro malý přehled reálně používaných modelů ve výuce fyziky jsem zvolila rozhovory s učiteli a internetový dotazník. Zjistila jsem, že existuje celá řada různých jednoduchých modelů elektrických obvodů, avšak ne každý je úplně vhodný pro prezentaci ve třídě bez následné diskuze o chybách. A také, že jsou učitelé, kteří rádi ve výuce elektřiny modely používají, ale také tací učitelé, kteří nechtějí modely žákům předvádět, protože si nejsou jisti, zda by je žáci správně interpretovali.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectmodelovánícs_CZ
dc.subjectelektrický obvodcs_CZ
dc.subjectvýuka fyzikycs_CZ
dc.subjectmodellingen_US
dc.subjectelectric circuiten_US
dc.subjectteaching physicsen_US
dc.titleZákladní modely jednoduchých elektrických obvodů a jejich využívání ve výuce fyzikycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-02-07
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId184241
dc.title.translatedBasic models of simple electric circuits and their use in physics teaching and learningen_US
dc.contributor.refereeKoudelková, Věra
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFyzika zaměřená na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysics Directed Towards Educationen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
thesis.degree.programPhysicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFyzika zaměřená na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysics Directed Towards Educationen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV práci se zabývám jednoduchými modely elektrických obvodů, které jsou používané ve výuce fyziky. Nejprve jsem z dostupných zdrojů vybrala přehled modelů, které jsem následně hodnotila, zda jsou k předvádění ve třídách při vyučování vhodné či se spíše hodí pro diskuzi ve třídě a společné hledání chyb. Pro malý přehled reálně používaných modelů ve výuce fyziky jsem zvolila rozhovory s učiteli a internetový dotazník. Zjistila jsem, že existuje celá řada různých jednoduchých modelů elektrických obvodů, avšak ne každý je úplně vhodný pro prezentaci ve třídě bez následné diskuze o chybách. A také, že jsou učitelé, kteří rádi ve výuce elektřiny modely používají, ale také tací učitelé, kteří nechtějí modely žákům předvádět, protože si nejsou jisti, zda by je žáci správně interpretovali.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis focuses on simple models of electric circuits that are used in physics classes. First I selected the overview of the models from accessible sources. Subsequently I categorised them to models that are suitable for classroom demonstration and to models that are more appropriate for discussion or error analysis. For a basic overview of models that are currently used in physics classes I created an online questionnaire and also interviewed several teachers of physics.I discovered that although there are various simple models of electric circuits available, not all of them would be suitable for classroom demonstration without subsequent discussion about possible errors. I also found out that there are teachers who like to use models of electric circuits in their classes whereas others avoid them because of the risk of students' misinterpretation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV