Show simple item record

Constructivist teaching of percentage in two classes with a different background in teaching mathematics
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorPechmanová, Kateřina
dc.date.accessioned2019-03-25T10:46:26Z
dc.date.available2019-03-25T10:46:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105555
dc.description.abstractThe content of the thesis consists of a description of constructivist teaching of the topic of percentage in the primary school, that is the teaching in which not the teacher, but the pupil is in the center. The principles of constructivist teaching and the learning process in terms of the theory of generic models are described on the basis of literature. In accordance with these principles, a number of textbooks have been analyzed, in which the the topic of percentage is introduced, and experimental teaching based on the above principles has been prepared. Experimental teaching was realized in two classes of the 7th grade with a different experience with the teaching of mathematics in their 6th grade. The main goal of the work was to prepare, implement, describe and evaluate the teaching of percentage based on pupils' activity and their individual discovery. The lessons have been described and evaluated on the basis of audio recordings, notes from the lessons, records of pupilss solutions, interviews, notes and interviews with a teacher assistant, pre-tests and post-tests. The lessons were analyzed mainly in terms of pupils' involvement in teaching, their discoveries and knowledge acquisition, including its anchoring in the knowledge structure. In both classes, part of the pupils managed to find a...en_US
dc.description.abstractObsahem práce je popis podnětné výuky tématu procenta na základní škole, tedy výuka, která do hlavní role staví nikoliv učitele, ale žáka. V rámci práce byly na základě studia odborné literatury popsány principy podnětné výuky a poznávacího procesu z hlediska teorie generických modelů. V souladu s těmito principy bylo analyzováno několik učebnic, v nichž je probírán tematický celek procent, a následně byla sestavena experimentální výuka vycházející z principů podnětné výuky. Experimentální výuka byla realizována ve dvou třídách 7. ročníku s odlišnou zkušeností s výukou matematiky v 6. ročníku. Hlavním cílem práce bylo připravit, realizovat, popsat a zhodnotit výuku procent postavenou na základě aktivity žáků a jejich samostatného objevování. Výuka byla popisována a hodnocena na základě audiozáznamů hodin, poznámek z hodin, záznamů řešení žáků, pohospitačních rozhovorů, poznámek a rozhovorů s asistentkou učitele, pre- testu a post-testu. Hodiny byly analyzovány především z hlediska zapojení žáků do výuky, objevů žáků a osvojení znalostí včetně jejich ukotvení v poznatkové struktuře. V obou třídách se části žáků podařilo objevit generický model, přičemž k němu žáci dospěli různým tempem. V některých případech bylo nutné větší směrování, někteří žáci byli v tomto ohledu samostatnější. Aktivnější během...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpercentageen_US
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjecttheory of generic modelsen_US
dc.subjectinspiring teachingen_US
dc.subjectlearning processen_US
dc.subjectdiscoveringen_US
dc.subjectprocentacs_CZ
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectteorie generických modelůcs_CZ
dc.subjectpodnětné vyučovánícs_CZ
dc.subjectpoznávací procescs_CZ
dc.subjectobjevovánícs_CZ
dc.titlePodnětná výuka procent ve dvou třídách s odlišnou zkušeností s výukou matematikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-01-10
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId201227
dc.title.translatedConstructivist teaching of percentage in two classes with a different background in teaching mathematicsen_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csObsahem práce je popis podnětné výuky tématu procenta na základní škole, tedy výuka, která do hlavní role staví nikoliv učitele, ale žáka. V rámci práce byly na základě studia odborné literatury popsány principy podnětné výuky a poznávacího procesu z hlediska teorie generických modelů. V souladu s těmito principy bylo analyzováno několik učebnic, v nichž je probírán tematický celek procent, a následně byla sestavena experimentální výuka vycházející z principů podnětné výuky. Experimentální výuka byla realizována ve dvou třídách 7. ročníku s odlišnou zkušeností s výukou matematiky v 6. ročníku. Hlavním cílem práce bylo připravit, realizovat, popsat a zhodnotit výuku procent postavenou na základě aktivity žáků a jejich samostatného objevování. Výuka byla popisována a hodnocena na základě audiozáznamů hodin, poznámek z hodin, záznamů řešení žáků, pohospitačních rozhovorů, poznámek a rozhovorů s asistentkou učitele, pre- testu a post-testu. Hodiny byly analyzovány především z hlediska zapojení žáků do výuky, objevů žáků a osvojení znalostí včetně jejich ukotvení v poznatkové struktuře. V obou třídách se části žáků podařilo objevit generický model, přičemž k němu žáci dospěli různým tempem. V některých případech bylo nutné větší směrování, někteří žáci byli v tomto ohledu samostatnější. Aktivnější během...cs_CZ
uk.abstract.enThe content of the thesis consists of a description of constructivist teaching of the topic of percentage in the primary school, that is the teaching in which not the teacher, but the pupil is in the center. The principles of constructivist teaching and the learning process in terms of the theory of generic models are described on the basis of literature. In accordance with these principles, a number of textbooks have been analyzed, in which the the topic of percentage is introduced, and experimental teaching based on the above principles has been prepared. Experimental teaching was realized in two classes of the 7th grade with a different experience with the teaching of mathematics in their 6th grade. The main goal of the work was to prepare, implement, describe and evaluate the teaching of percentage based on pupils' activity and their individual discovery. The lessons have been described and evaluated on the basis of audio recordings, notes from the lessons, records of pupilss solutions, interviews, notes and interviews with a teacher assistant, pre-tests and post-tests. The lessons were analyzed mainly in terms of pupils' involvement in teaching, their discoveries and knowledge acquisition, including its anchoring in the knowledge structure. In both classes, part of the pupils managed to find a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV