Show simple item record

Heuristic strategies of mathematical problem solving on lower secondary school
dc.creatorPřibyl, Jiří
dc.date.accessioned2021-05-20T11:04:23Z
dc.date.available2021-05-20T11:04:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105430
dc.description.abstractAutor v předkládané práci nahlíží problematiku řešení úloh na druhém stupni základní školy prismatem heuristických strategií. Cílem práce je uceleným způsobem shrnout výsledky výzkumné činnosti, která započala roku 2012 a probíhá až dosud. Dosažené výsledky se dotýkají jak teoretické oblasti, tak i praktického výzkumu, který byl realizován v 15 třídách základních škol a gymnázií. V teoretické části autor představuje trojrozměrnou klasifikaci užití heuristických strategií a strukturu vlast- ností heuristických strategií. Nedílnou součástí je také přehled různých vnímání pojmů matematická úloha a řešení úlohy. V závěru práce pak autor uvádí přehled heuris- tických strategií, které byly testovány ve výukových experimentech, přičemž každá strategie je důkladně popsána a ilustrována vhodnou úlohou. Experimentální část práce pak shrnuje výsledky krátkodobých výukových experi- mentů (každý byl tříměsíční) a dlouhodobého výukového experimentu (16 měsíců) a mimo jiné zodpovídá i tyto otázky: "Existují strategie, které jsou naučitelné v krát- kém časovém úseku? , "Existují strategie, které jsou vhodné pro běžného žáka? , nebo "Existují strategie, které žáci objevují přirozeně? . KLÍČOVÁ SLOVA Matematická úloha, metody řešení matematických úloh, heuristické strategie, kul- tura řešení problému žákem.cs_CZ
dc.description.abstractThe dissertation thesis deals with mathematical problem-solving at lower secon- dary level, as viewed from the perspective of heuristic strategies. The aim of the thesis is to comprehensibly summarize the results of research which began in 2012 and runs until now. The results concern both with theoretical and empirical parts of our research. This research study was conducted in fifteen lower secondary and upper secondary classes. Three dimensional classification of use of heuristic strategies and the structure of heuristic strategies' characteristics were developed by the author, and these constructs are presented in this work. The theory of mathematical problem and mathematical problem solving method is an integral part of this thesis too. Furthermore, the author presents a summary of all strategies used in the experiments; each strategy is fully described and illustrated by an appropriate example. The results of several short-term research studies (three months) and a longitudinal research study (sixteen months) are analysed in the empirical part of the thesis. This part also strives to find answers to several research questions, e.g.: " Could certain strategies be taught in a short-term period (three months)?", " Which strategies are suitable for an average pupil?" or " Are the pupils able to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmathematical problemen_US
dc.subjectmethods of mathematical problem solvingen_US
dc.subjectheuristic strategyen_US
dc.subjectculture of problem solving by pupilen_US
dc.subjectmatematická úlohacs_CZ
dc.subjectmetody řešení matematických úlohcs_CZ
dc.subjectheuristické strategiecs_CZ
dc.subjectkultura řešení problému žákemcs_CZ
dc.titleŘešení matematických úloh na druhém stupni ZŠ pomocí heuristických strategiícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-02-15
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId211778
dc.title.translatedHeuristic strategies of mathematical problem solving on lower secondary schoolen_US
dc.identifier.aleph002226265
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csAutor v předkládané práci nahlíží problematiku řešení úloh na druhém stupni základní školy prismatem heuristických strategií. Cílem práce je uceleným způsobem shrnout výsledky výzkumné činnosti, která započala roku 2012 a probíhá až dosud. Dosažené výsledky se dotýkají jak teoretické oblasti, tak i praktického výzkumu, který byl realizován v 15 třídách základních škol a gymnázií. V teoretické části autor představuje trojrozměrnou klasifikaci užití heuristických strategií a strukturu vlast- ností heuristických strategií. Nedílnou součástí je také přehled různých vnímání pojmů matematická úloha a řešení úlohy. V závěru práce pak autor uvádí přehled heuris- tických strategií, které byly testovány ve výukových experimentech, přičemž každá strategie je důkladně popsána a ilustrována vhodnou úlohou. Experimentální část práce pak shrnuje výsledky krátkodobých výukových experi- mentů (každý byl tříměsíční) a dlouhodobého výukového experimentu (16 měsíců) a mimo jiné zodpovídá i tyto otázky: "Existují strategie, které jsou naučitelné v krát- kém časovém úseku? , "Existují strategie, které jsou vhodné pro běžného žáka? , nebo "Existují strategie, které žáci objevují přirozeně? . KLÍČOVÁ SLOVA Matematická úloha, metody řešení matematických úloh, heuristické strategie, kul- tura řešení problému žákem.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation thesis deals with mathematical problem-solving at lower secon- dary level, as viewed from the perspective of heuristic strategies. The aim of the thesis is to comprehensibly summarize the results of research which began in 2012 and runs until now. The results concern both with theoretical and empirical parts of our research. This research study was conducted in fifteen lower secondary and upper secondary classes. Three dimensional classification of use of heuristic strategies and the structure of heuristic strategies' characteristics were developed by the author, and these constructs are presented in this work. The theory of mathematical problem and mathematical problem solving method is an integral part of this thesis too. Furthermore, the author presents a summary of all strategies used in the experiments; each strategy is fully described and illustrated by an appropriate example. The results of several short-term research studies (three months) and a longitudinal research study (sixteen months) are analysed in the empirical part of the thesis. This part also strives to find answers to several research questions, e.g.: " Could certain strategies be taught in a short-term period (three months)?", " Which strategies are suitable for an average pupil?" or " Are the pupils able to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990022262650106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV