Informální učení při výkonu dobrovolnické činnosti
Informal Learning within Volunteering Activities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105318Identifikátory
SIS: 201810
Kolekce
- Kvalifikační práce [23621]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Baumgartner, František
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
30. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
celoživotní učení|informální učení|dobrovolnictví|dobrovolná činnost|motivace k dobrovolnictví|reciproční motivace|funkce dobrovolnictví|sebe-řízené učení|sebevzděláváníKlíčová slova (anglicky)
lifelong learning|informal learning|volunteering|volunteering activity|motivation for volunteering|reciprocal motivation|functions of volunteering|self-directed learning|self-educationDiplomová práce rozvíjí téma informálního učení v dobrovolnické činnosti s dětmi a mládeží. Tato práce vychází z konceptu celoživotního učení a popisuje charakteristiky informálního učení a dobrovolnické činnosti. Věnuje se druhům motivace k dobrovolnictví a ukazuje možnosti informálního učení při dobrovolnické činnosti s dětmi a mládeží. V empirickém šetření jsou pomocí dotazníku zkoumány podoby sebevzdělávání dobrovolníků. Konkrétně oblasti, ve kterých se dobrovolníci nejčastěji sebevzdělávají, a vliv nejčastěji zastávané role na volené oblasti sebevzdělávání. Šetření se dále zaměřuje na vliv reciproční motivace na poměr sebevzdělávání, které dobrovolníci v rámci dobrovolnictví realizují, a vnímání vybraných aktivit jako zdrojů nových podnětů a informací. Závěr práce obsahuje interpretaci výsledků šetření a doporučení pro další výzkum.
This diploma thesis elaborates on the topic of informal learning within volunteering activities with children and youth. It is based on the concept of lifelong learning and describes characteristics of informal learning and volunteer work. It pays attention to types of motivation for volunteering and shows the possibilities of informal learning within volunteering activities with children and youth. The empirical research uses the questionnaire to examine the forms of self-directed learning. In particular, it examines the areas in which the self-directed learning is most frequently carried out and the impact of the most frequently held function on choice of areas of self-directed learning. The research also focuses on the impact of reciprocal motivation on the proportion of self-directed learning realized within volunteering activities and on the perception of selected activities as the source of new incentives and information. The ending part of the thesis contains interpretation of results and recommendation for future research in the field.