dc.contributor.advisor | Topolová, Barbara | |
dc.creator | Psota, Pavel | |
dc.date.accessioned | 2019-03-01T10:57:34Z | |
dc.date.available | 2019-03-01T10:57:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/105237 | |
dc.description.abstract | The aim of the bachelor thesis is to characterize three last stage productions of the Vinohrady theatre of the play Loupeznik by the well known playwright, author and a democrat Karel Čapek. Karel Čapek was one of the most remarkable authors of the 1920s and 1930s. The author of this thesis attempts to make a reconstruction of the last three stage productions of Loupeznik at the Vinohrady theatre based on available infomation found. The first and oldest one being stage production of 1972 by the director Frantisek Stepanek. The second one being the stage production by director Jan Novak of 1988. And the last and newest one is the stage production by director Thomas Topfer of 2015. The more detailed analysis will be provided to the first and third production respectively because of the more information available for these including the video recording of these two productions. On the other hand, for the second production very little material being available and thus to reconstruct this 1988 one based on the material was very difficult. In the order to reconstruct the productions the author bases his research upon archival theater reviews and studies in particular periodicals, photographical material from the productions and in some cases also audiovisual recordings. Other resources include also the... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce si klade za cíl popsat a charakterizovat poslední tři inscenace Loupežníka Karla Čapka v Divadle na Vinohradech. Autor postupuje metodou rekonstrukce inscenace, tyto tři poslední inscenace poté podrobuje detailnější analýze. Jedná se o inscenaci Františka Štěpánka z roku 1972, inscenaci Jana Nováka z roku 1988 a inscenaci Tomáše Töpfera z roku 2015. Inscenace, ke kterým je k dispozici audiovizuální záznam, budou podrobeny detailnější analýze. Při analýze druhé inscenace se autor práce potýkal s nedostatkem informací. Její rekonstrukce proto byla velmi obtížná. Při popisu inscenací autor vychází z recenzí z dobových periodik, fotografií k inscenacím a ve dvou ze tří zmíněných případů také z videozáznamu. Dále z knih o Karlu Čapkovi a jeho díle i z poskytnutých rozhovorů s herečkami Danielou Kolářovou a Hanou Maciuchovou. Pozornost je věnována také historickému kontextu a tehdejším společenským a divadelním poměrům, stejně tak také poměrům v činohře Divadla na Vinohradech, které ovlivňovaly zdejší umělecké působení. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | karel Čapek|Loupežník|inscenace|Divadlo na Vinohradech | cs_CZ |
dc.subject | Karel Čapek|Loupežník|stage production|Vinohrady theatre | en_US |
dc.title | Tři inscenace Čapkova Loupežníka v Divadle na Vinohradech | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-01-30 | |
dc.description.department | Departement of Theatre Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 200160 | |
dc.title.translated | Tree productions of Capek's The Robber at The Vinohrady Theater | en_US |
dc.contributor.referee | Pšenička, Martin | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theatre Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Divadelní věda | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Departement of Theatre Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Divadelní věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theatre Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce si klade za cíl popsat a charakterizovat poslední tři inscenace Loupežníka Karla Čapka v Divadle na Vinohradech. Autor postupuje metodou rekonstrukce inscenace, tyto tři poslední inscenace poté podrobuje detailnější analýze. Jedná se o inscenaci Františka Štěpánka z roku 1972, inscenaci Jana Nováka z roku 1988 a inscenaci Tomáše Töpfera z roku 2015. Inscenace, ke kterým je k dispozici audiovizuální záznam, budou podrobeny detailnější analýze. Při analýze druhé inscenace se autor práce potýkal s nedostatkem informací. Její rekonstrukce proto byla velmi obtížná. Při popisu inscenací autor vychází z recenzí z dobových periodik, fotografií k inscenacím a ve dvou ze tří zmíněných případů také z videozáznamu. Dále z knih o Karlu Čapkovi a jeho díle i z poskytnutých rozhovorů s herečkami Danielou Kolářovou a Hanou Maciuchovou. Pozornost je věnována také historickému kontextu a tehdejším společenským a divadelním poměrům, stejně tak také poměrům v činohře Divadla na Vinohradech, které ovlivňovaly zdejší umělecké působení. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the bachelor thesis is to characterize three last stage productions of the Vinohrady theatre of the play Loupeznik by the well known playwright, author and a democrat Karel Čapek. Karel Čapek was one of the most remarkable authors of the 1920s and 1930s. The author of this thesis attempts to make a reconstruction of the last three stage productions of Loupeznik at the Vinohrady theatre based on available infomation found. The first and oldest one being stage production of 1972 by the director Frantisek Stepanek. The second one being the stage production by director Jan Novak of 1988. And the last and newest one is the stage production by director Thomas Topfer of 2015. The more detailed analysis will be provided to the first and third production respectively because of the more information available for these including the video recording of these two productions. On the other hand, for the second production very little material being available and thus to reconstruct this 1988 one based on the material was very difficult. In the order to reconstruct the productions the author bases his research upon archival theater reviews and studies in particular periodicals, photographical material from the productions and in some cases also audiovisual recordings. Other resources include also the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |