Analýza kritických míst při řešení slovních úloh pro žáky I. stupně
Analysis of critical situations at solving verbal tasks for pupils in first grade of elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104219Identifiers
Study Information System: 178984
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Consultant
Jirotková, Darina
Referee
Kloboučková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
slovní úlohy, žákovská řešení, analýza rozhovorů, otázky, řešitelský postupKeywords (English)
Word problem, pupil's solutions, analysis of interviews, questions, solution processCílem této práce je seznámit čtenáře s kritickými místy při řešení slovních úloh v matematice na 1. stupni základní školy a na konkrétních úlohách se pokusit o analýzu jednotlivých řešitelských strategií. Především jde o snahu odhalit potíže žáků a získání informací o řešitelském procesu pomocí písemného záznamu řešení a následných hloubkových rozhovorů. Teoretická část rozdělena do šesti kapitol, které pojednávají o vymezení termínu slovní úlohy, o jednotlivých oblastech, které mohou ovlivňovat úspěšnost řešení slovních úloh a také o dílčích procesech. Praktická část pak obsahuje rozbor jednotlivých žákovských řešení, který je doplněn o analýzu a popis jevů, které se v řešeních jednotlivých žáků vyskytly a způsoby gradované dopomoci ze strany učitele. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, žákovská řešení, analýza rozhovorů, otázky, řešitelský proces
The aim of this document is to familiarize first grade elementary school readers with the critical points in solving word problems in mathematics and to analyze various problem- solving strategies in concrete tasks. Primarily, the document is focused on determining pupils' difficulties and acquiring information about the problem-solving process through a written record of the solution and subsequent in-depth interviews. The theoretical part is divided into six sections dealing with terminology (e.g. word problem) and the areas influencing success in the solution of word problems and partial processes. The practical part contains an analysis of each pupil's solutions and a description of phenomena found in them, together with the grading teacher's help. KEYWORDS Word problem, pupil's solutions, analysis of interviews, questions, solution process