Zobrazit minimální záznam

Hope and Reality Clashing. Existential problems of parents in self-determination of their offsprings with intellectual disabilities.
dc.creatorKopřiva, Petr
dc.date.accessioned2018-12-04T10:46:36Z
dc.date.available2018-12-04T10:46:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/104216
dc.description.abstractPráce se zabývá problematikou osamostatňování osob s mentálním postižením od rodičů. Cílem práce je zmapovat cestu k dospělosti osob s mentálním postižením v kontextu životního příběhu z pohledu jejich matek včetně vyhlídek a perspektiv do budoucna. Práce hledá odpověď na otázku: Proč rodiče odkládají plánování a realizaci osamostatnění svých dospělých dětí do pozdního věku? Ústředním tématem je vyrovnávání se rodičů s důsledky mentálního postižení jejich dětí v průběhu celého života jako střetávání naděje a reality v oblasti seberealizace, lidských vztahů a partnerství osob s mentálním postižením. Metodou výzkumu je interpretace biografických rozhovorů a životních křivek s použitím narativní analýzy a zakotvené teorie. Práce porovnává skupinu matek osob se středně těžkým a skupinu matek s lehkým mentálním postižením. Výsledky ukazují kvalitativní rozdíly v problémech obou skupin. U matek osob se středně těžkým mentálním postižením jde o dilematický vztah ke chráněnému bydlení, u matek osob s lehkým mentálním postižením pak o dilematický vztah k partnerství dítěte. Společným jmenovatelem je pak hrozba trvalého osamění jejich dětí v budoucnosti, otřesení smyslu života a existenciální úzkost. Výstupem práce je doporučení pro praxi a konstatování, že závažnost problémů rodičů při vyrovnávání se s...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the issue of the independence of people with intellectual disabilities from parents. The aim of the thesis is to map the way of adulthood of people with intellectual disabilities in the context of the life story from the point of view of their mothers, including perspectives and prospects for the future. The thesis tries to answer the question: Why do parents postpone the planning and realization of their children's independence to their late age? The central theme how parents deal with the consequences of their children's intellectual disabilities throughout their lives and the confrontation of hope and reality in the field of self-esteem, human relationships and partnerships of intelectuall disabled people. The research method is the analysis of life curves and interviews with the use of grounded theory. The work compares a group of mothers of persons with moderate intellectual disabilities and a group of mothers of persons with mild intellectual disabilities. The results show qualitative differences in the problems of both groups. In the case of mothers of persons with moderate intellectual disabilities, there is a dilemma about protected housing, in the case of the mothers of person with mild intellectual disabilities, there is a dilemma about the child's partnership. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectIntellectual disabilityen_US
dc.subjectadulthooden_US
dc.subjectparental independenceen_US
dc.subjectfutureen_US
dc.subjectplanningen_US
dc.subjectsheltered housingen_US
dc.subjectpartnershipen_US
dc.subjectMentální postiženícs_CZ
dc.subjectdospělostcs_CZ
dc.subjectosamostatnění od rodičůcs_CZ
dc.subjectbudoucnostcs_CZ
dc.subjectplánovánícs_CZ
dc.subjectchráněné bydlenícs_CZ
dc.subjectpartnerské vztahycs_CZ
dc.titleStřetávání naděje a reality. Existenciální problémy rodičů při osamostatňování jejich potomků s mentálním postiženímcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-03
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId204564
dc.title.translatedHope and Reality Clashing. Existential problems of parents in self-determination of their offsprings with intellectual disabilities.en_US
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce se zabývá problematikou osamostatňování osob s mentálním postižením od rodičů. Cílem práce je zmapovat cestu k dospělosti osob s mentálním postižením v kontextu životního příběhu z pohledu jejich matek včetně vyhlídek a perspektiv do budoucna. Práce hledá odpověď na otázku: Proč rodiče odkládají plánování a realizaci osamostatnění svých dospělých dětí do pozdního věku? Ústředním tématem je vyrovnávání se rodičů s důsledky mentálního postižení jejich dětí v průběhu celého života jako střetávání naděje a reality v oblasti seberealizace, lidských vztahů a partnerství osob s mentálním postižením. Metodou výzkumu je interpretace biografických rozhovorů a životních křivek s použitím narativní analýzy a zakotvené teorie. Práce porovnává skupinu matek osob se středně těžkým a skupinu matek s lehkým mentálním postižením. Výsledky ukazují kvalitativní rozdíly v problémech obou skupin. U matek osob se středně těžkým mentálním postižením jde o dilematický vztah ke chráněnému bydlení, u matek osob s lehkým mentálním postižením pak o dilematický vztah k partnerství dítěte. Společným jmenovatelem je pak hrozba trvalého osamění jejich dětí v budoucnosti, otřesení smyslu života a existenciální úzkost. Výstupem práce je doporučení pro praxi a konstatování, že závažnost problémů rodičů při vyrovnávání se s...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the issue of the independence of people with intellectual disabilities from parents. The aim of the thesis is to map the way of adulthood of people with intellectual disabilities in the context of the life story from the point of view of their mothers, including perspectives and prospects for the future. The thesis tries to answer the question: Why do parents postpone the planning and realization of their children's independence to their late age? The central theme how parents deal with the consequences of their children's intellectual disabilities throughout their lives and the confrontation of hope and reality in the field of self-esteem, human relationships and partnerships of intelectuall disabled people. The research method is the analysis of life curves and interviews with the use of grounded theory. The work compares a group of mothers of persons with moderate intellectual disabilities and a group of mothers of persons with mild intellectual disabilities. The results show qualitative differences in the problems of both groups. In the case of mothers of persons with moderate intellectual disabilities, there is a dilemma about protected housing, in the case of the mothers of person with mild intellectual disabilities, there is a dilemma about the child's partnership. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV