Enseignement de la grammaire à partir du roman Les Misérables de Victor Hugo
Teaching grammar using the novel of V. Hugo - Les Misérables
Výuka gramatiky v kontextu literárního díla V. Huga - Bídníci.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104191Identifiers
Study Information System: 201498
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Sylva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Very good
Keywords (Czech)
gramatika, čtení, literární text, V. Hugo, román Bídníci, jazykové prostředky, řečové dovednostiKeywords (English)
grammar, reading, literary text, V. Hugo, Les Misérables, language components, language skillsDiplomová práce se zabývá výukou gramatiky v kontextu vybraného literárního díla. Cílem práce je představit možná pozitiva vycházející z kombinace těchto dvou relativně vzdálených součástí cizojazyčného vyučování - výuky gramatiky jakožto jazykového prostředku a rozvíjení řečové dovednosti čtení, kterou studentovi literární text zprostředkovává. Teoretická část práce popisuje vztah gramatiky a literárního textu ve výuce a uvádí několik různých přístupů k jejich zasazení do cizojazyčného vyučování. V rámci literárního textu se jedná například o práci s autentickým a neautentickým textem. Co se gramatiky týče, tam se jedná zejména o deduktivní a induktivní přístup. Praktická část obsahuje set pracovních listů, které demonstrují způsob, jak využít literární kontext pro práci s jazykovými prostředky. Pracovní listy by měly být pro studenty přínosné nejen ve prospěch osvojování jazykových prostředků a rozvíjení řečových dovedností, ale také ve prospěch jejich sociokulturního vzdělání. Klíčová slova: gramatika, čtení, literární text, V. Hugo, román Bídníci, jazykové prostředky, řečové dovednosti
The diploma thesis is focused on the grammar teaching in the context of a literary work. The aim of the thesis is to introduce possible positives coming out of the combination of the two relatively remote parts of the foreign-language teaching that are grammar as a language component and the development of a reading skill thanks to the presence of the literary text. The theoretical part firstly deals with the phenomena of presence of a literary text in an educational process. Second part focuses on grammar and especially the way of teaching it with the help of a literary text. The last part states the reasons of the choice of a particular novel - Les Misérables. The practical part of the work deals with worksheets where we want to demonstrate how to work with the text in favour of both - grammar and reading skill - in the same time. Key words: grammar, reading, literary text, V. Hugo, Les Misérables, language components, language skills