dc.contributor.advisor | Slezáková, Jana | |
dc.creator | Vybíralová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2018-11-30T16:39:25Z | |
dc.date.available | 2018-11-30T16:39:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/104088 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce pojednává o didaktickém matematickém prostředí Biland. Teoretická část práce nejprve vymezuje dvě protipólní pojetí výuky, transmisivní a konstruktivistické, a posléze je porovnává. Dále se v rámci konstruktivistického stylu se zaměřuje na Hejného metodu výuky matematiky a definuje dva základní pilíře této koncepce. Prvním z nich je osobnost učitele, druhým pilířem je obsah, jež je žákům zprostředkováván skrze matematická didaktická prostředí. Práce představuje prostředí Biland, popisuje, na jakém matematickém základě je postaveno, a ukazuje tak, proč má své místo ve výuce matematiky. Odpovídá na otázku, v čem je prospěšná výuka různých číselných soustav v matematice, a proto také nabízí pohled na historický vývoj číselných soustav. Kromě toho práce mapuje jednotlivé úlohy pro druhý a třetí ročník v učebnicích matematiky Hejný a kol. od nakladatelství FRAUS. Stěžejním cílem empirické části je představit přípravu a realizaci konstruktivistického zavedení prostředí Biland, jež bylo uskutečněno ve dvou experimentech a zaznamenáno do protokolů. Po realizaci proběhla analýza jednotlivých protokolů, která pomohla porozumět problematice prostředí Biland. Jako další cíl si práce stanovuje analýzu žákovských řešení v pracovních listech, jež byly žákům v návaznosti na experimenty... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with the topic of a didactic mathematical environment Biland. The theoretical part is concerned with the definition of two opposite educational styles, transmissive and constructivist, and their comparison. Within the constructivist educational style, it is also focused on The Hejný's method, and it defines the two basic pillars of this conception. The first pillar is the personality of the teacher and the other one is the mathematical content, which is provided by different mathematical environments. This diploma thesis introduces the environment Biland, describes on which mathematical basis it stands on and shows why should be Biland included into the teaching of mathematics. It answers the question of importancy of teaching also non-base ten systems and therefore it describes the history of place-value system. It also studies the tasks in contemporary textbooks of mathematics for primary schools by Hejný et al. published by publishing house FRAUS. The practical part includes the preparation and implementation of experiments in which the new environment Biland was introduced to the pupils. The experiments were recorded into protocols, followed by analysis. Another aim of the practical part was creation of worksheets for the pupils which were handed out after the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | the environment Biland | en_US |
dc.subject | graduated problems | en_US |
dc.subject | number as a magnitude | en_US |
dc.subject | place-value system | en_US |
dc.subject | binary system | en_US |
dc.subject | solving strategies | en_US |
dc.subject | prostředí Biland | cs_CZ |
dc.subject | gradované úlohy | cs_CZ |
dc.subject | číslo jako veličina | cs_CZ |
dc.subject | poziční soustava | cs_CZ |
dc.subject | dvojková soustava | cs_CZ |
dc.subject | řešitelské strategie | cs_CZ |
dc.title | Prostředí Biland ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-03 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 195736 | |
dc.title.translated | The environment Biland in teaching mathematics in primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Jirotková, Darina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce pojednává o didaktickém matematickém prostředí Biland. Teoretická část práce nejprve vymezuje dvě protipólní pojetí výuky, transmisivní a konstruktivistické, a posléze je porovnává. Dále se v rámci konstruktivistického stylu se zaměřuje na Hejného metodu výuky matematiky a definuje dva základní pilíře této koncepce. Prvním z nich je osobnost učitele, druhým pilířem je obsah, jež je žákům zprostředkováván skrze matematická didaktická prostředí. Práce představuje prostředí Biland, popisuje, na jakém matematickém základě je postaveno, a ukazuje tak, proč má své místo ve výuce matematiky. Odpovídá na otázku, v čem je prospěšná výuka různých číselných soustav v matematice, a proto také nabízí pohled na historický vývoj číselných soustav. Kromě toho práce mapuje jednotlivé úlohy pro druhý a třetí ročník v učebnicích matematiky Hejný a kol. od nakladatelství FRAUS. Stěžejním cílem empirické části je představit přípravu a realizaci konstruktivistického zavedení prostředí Biland, jež bylo uskutečněno ve dvou experimentech a zaznamenáno do protokolů. Po realizaci proběhla analýza jednotlivých protokolů, která pomohla porozumět problematice prostředí Biland. Jako další cíl si práce stanovuje analýzu žákovských řešení v pracovních listech, jež byly žákům v návaznosti na experimenty... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with the topic of a didactic mathematical environment Biland. The theoretical part is concerned with the definition of two opposite educational styles, transmissive and constructivist, and their comparison. Within the constructivist educational style, it is also focused on The Hejný's method, and it defines the two basic pillars of this conception. The first pillar is the personality of the teacher and the other one is the mathematical content, which is provided by different mathematical environments. This diploma thesis introduces the environment Biland, describes on which mathematical basis it stands on and shows why should be Biland included into the teaching of mathematics. It answers the question of importancy of teaching also non-base ten systems and therefore it describes the history of place-value system. It also studies the tasks in contemporary textbooks of mathematics for primary schools by Hejný et al. published by publishing house FRAUS. The practical part includes the preparation and implementation of experiments in which the new environment Biland was introduced to the pupils. The experiments were recorded into protocols, followed by analysis. Another aim of the practical part was creation of worksheets for the pupils which were handed out after the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |