dc.contributor.advisor | Černochová, Miroslava | |
dc.creator | Čuma, Radek | |
dc.date.accessioned | 2018-11-30T13:19:04Z | |
dc.date.available | 2018-11-30T13:19:04Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/104036 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis maps pupils' understanding about a functional principle of using commands along with testing conditions (IF, IF - THEN, REPEAT - UNTIL, etc.) when creating algorithms. The main aim of the thesis is to design and implement a set of lessons and a teaching approach based on a theory about learning of algorithmic concepts at primary education for pupils (aged in 9-11) with the intention of verifying a functionality of designed teaching procedures and their possible impacts on pupils' understanding. Data was collected through continuous monitoring of pupils' behavioural characteristics, progress and solution of chosen tasks, video recordings of task solving within the suggested unplugged activities, using a virtual tool Code.org for monitoring of a pupils' progress, audio recordings of interview with pupils, and photographs capturing a creation of own blocks of commands set up by a transcription from pupils' mother language into a machine language (programming language) have all been used for a verification process of the designed teaching approach. By combining the acquired data sets, adjustments of these procedures have been made in order to eliminate the most frequent problems that pupils have encountered during teaching. The case study findings revealed that it is important for... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá představami žáků o smyslu a funkčním principu použití příkazů s testovacími podmínkami při sestavování algoritmů. Hlavním cílem diplomové práce je na základě teoretických východisek navrhnout metodické postupy pro výuku vybraných algoritmických konceptů na I. stupni základní školy, naplánovat a realizovat pedagogický experiment a v jeho průběhu ověřovat funkčnost navržených metodických postupů. Ověřování funkčnosti navržených metodických postupů probíhalo na základě analýzy dat, které byly nashromážděné průběžným zapisováním poznatků o chování, pokroku a průběhu řešení vybraných úloh, pořizováním videozáznamů zachycujících průběh řešení jednotlivých úloh v rámci navržených "unplugged" aktivit, pomocí nástroje pro monitorování pokroku žáků ve virtuálním programovacím prostředí Code.org, pořízením audionahrávek testování žáků pomocí řízeného rozhovoru a pomocí fotodokumentace tvorby vlastních bloků příkazů, ve kterých žáci přepisovali věty z mateřského jazyka do řeči srozumitelné pro stroje, do programovacího jazyka. Na základě syntézy získaných poznatků byly provedeny návrhy na úpravy navržených metodických postupů, aby se zjištěné obtíže, kterým žáci při výuce čelili, co nejvíce eliminovaly. KLÍČOVÁ SLOVA Testovací podmínky, algoritmizace, programování, informatické... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Testing conditions | en_US |
dc.subject | programming cycles | en_US |
dc.subject | algorithm design | en_US |
dc.subject | programming | en_US |
dc.subject | computational thinking | en_US |
dc.subject | unplugged activities | en_US |
dc.subject | Code.org | en_US |
dc.subject | Testovací podmínky | cs_CZ |
dc.subject | algoritmizace | cs_CZ |
dc.subject | programování | cs_CZ |
dc.subject | informatické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | unplugged aktivity | cs_CZ |
dc.subject | Code.org | cs_CZ |
dc.title | Utváření představ a osvojování vybraných konceptů používaných při sestavování programů s testovacími podmínkami na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-10 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 183954 | |
dc.title.translated | Examining the formation of ideas and learning about some programming concepts in the primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Vaňková, Petra | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá představami žáků o smyslu a funkčním principu použití příkazů s testovacími podmínkami při sestavování algoritmů. Hlavním cílem diplomové práce je na základě teoretických východisek navrhnout metodické postupy pro výuku vybraných algoritmických konceptů na I. stupni základní školy, naplánovat a realizovat pedagogický experiment a v jeho průběhu ověřovat funkčnost navržených metodických postupů. Ověřování funkčnosti navržených metodických postupů probíhalo na základě analýzy dat, které byly nashromážděné průběžným zapisováním poznatků o chování, pokroku a průběhu řešení vybraných úloh, pořizováním videozáznamů zachycujících průběh řešení jednotlivých úloh v rámci navržených "unplugged" aktivit, pomocí nástroje pro monitorování pokroku žáků ve virtuálním programovacím prostředí Code.org, pořízením audionahrávek testování žáků pomocí řízeného rozhovoru a pomocí fotodokumentace tvorby vlastních bloků příkazů, ve kterých žáci přepisovali věty z mateřského jazyka do řeči srozumitelné pro stroje, do programovacího jazyka. Na základě syntézy získaných poznatků byly provedeny návrhy na úpravy navržených metodických postupů, aby se zjištěné obtíže, kterým žáci při výuce čelili, co nejvíce eliminovaly. KLÍČOVÁ SLOVA Testovací podmínky, algoritmizace, programování, informatické... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis maps pupils' understanding about a functional principle of using commands along with testing conditions (IF, IF - THEN, REPEAT - UNTIL, etc.) when creating algorithms. The main aim of the thesis is to design and implement a set of lessons and a teaching approach based on a theory about learning of algorithmic concepts at primary education for pupils (aged in 9-11) with the intention of verifying a functionality of designed teaching procedures and their possible impacts on pupils' understanding. Data was collected through continuous monitoring of pupils' behavioural characteristics, progress and solution of chosen tasks, video recordings of task solving within the suggested unplugged activities, using a virtual tool Code.org for monitoring of a pupils' progress, audio recordings of interview with pupils, and photographs capturing a creation of own blocks of commands set up by a transcription from pupils' mother language into a machine language (programming language) have all been used for a verification process of the designed teaching approach. By combining the acquired data sets, adjustments of these procedures have been made in order to eliminate the most frequent problems that pupils have encountered during teaching. The case study findings revealed that it is important for... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |