Hudební činnosti v bilingvní mateřské škole
Musical activities in the bilingual kindergarten
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104027Identifikátory
SIS: 189221
Kolekce
- Kvalifikační práce [17354]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bělohlávková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
23. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hudební činnosti, bilingvismus, komunikace dětí předškolního věku, řeč, jazyk, bilingvní mateřská škola, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
Musical activities, bilingualism, communication of the pre-school children, speech, language, bilingual kindergarten, active researchPředkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou hudebních činností v bilingvní mateřské škole, přičemž důraz je kladen na oblast pěveckých hudebních činností. Je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se věnuje jednotlivým složkám hudebních činností, jejich úloze při osvojování si jazyka, řeči a komunikace, a především porovnává rozdíly mezi německými a českými dětskými písněmi. Následně navazuje postavením jazyka a komunikace u dětí předškolního věku a pojetím bilingvismu a multilingvismu ve formě doporučení pro komunikaci dítěte s dospělým. Do teoretické části je i stručně zařazena kapitola o současné legislativě, terminologii a organizacích zabývajících se touto problematikou. Praktický výzkum popisuje cíle, metody, konkrétní mateřskou školu, průběh a výsledky akčního výzkumu zaměřeného na realizaci hudebních činností. Práce si stanovuje hned několik cílů. Zjišťuje, jaké hudební činnosti jsou pro děti v bilingvní mateřské škole vhodné a jak děti do těchto činností efektivně zapojit. Současně také zkoumá, v jakém jazyce (němčina, čeština) se děti efektivněji do hudební činnosti zapojí a zda mají tendenci oba jazyky prolínat. Získané poznatky mohou prakticky uplatnit pedagogové v bilingvních mateřských a v běžných mateřských školách u dětí s odlišným mateřským jazykem. KLÍČOVÁ SLOVA...
ABSTACT This bachelor's thesis deals with musical activities in a bilingual kindergarten with a special focus on singing. The thesis is divided into two main parts. The first theoretical part primarily compares the differences between German and Czech children' songs. It also describes specific aspects of musical activities and their role in acquiring a language, speech and communication abilities. Later follows clarification of the language and communication importance among pre-school children. Furthermore, in form of suggestions we discuss the conception of bilingual and multilingual communication between parents and a child. Also, within the theoretical part there is a section regarding contemporary legislation, terminology and institutions which deal with that problematic. The practical research comprises of formulating the research aims and used methods and of describing the sample kindergarten and the process as well as the results of the active research that focused on realization of musical activities. The thesis sets several aims. Firstly, it surveys what type of musical activities are suitable for a bilingual kindergarten environment and how to effectively engage the children in these activities. Simultaneously, it studies which of the languages (Czech, German) supports the children's...