Na druhém konci světa. Japonské dřevořezy, jejich kořeny a odlišnosti
On the other side of the world. Japanese woodcut, its roots and differences
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104021Identifiers
Study Information System: 187648
Collections
- Kvalifikační práce [16259]
Author
Advisor
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Japonsko, vizuální kultura, dřevořez, deskotisk, Ukiyo-eKeywords (English)
Japan, visual culture, woodcut, woodblock print, Ukiyo-eKLÍČOVÁ SLOVA Japonsko, vizuální kultura, dřevořez, deskotisk, Ukiyo-e ANOTACE Studentka během svého studijního pobytu v Japonsku bude sbírat a analyzovat prvky vizuální komunikace a kultury zaměřené na japonský dřevořez Ukiyo-e. Prostuduje odpovídající odbornou literaturu se zaměřením na japonský dřevořez a pokusí se formulovat svou zkušenost s pohledem evropskýma očima. Bude vycházet z vlastních poznatků a z poznatků načerpaných z odborné literatury a otevře prostor k porovnání japonské vizuální kultury s evropskou vizuální kulturou. V didaktické části se studentka bude zabývat návrhem výukových výtvarných etud vycházejících ze specifik výtvarného japonského projevu v oblasti Ukiyo-e. V autorské části se studentka zaměří na aplikaci japonských specifik ve výtvarném projevu v oblasti Ukiyo-e a na svojí tvorbu.
KEY WORDS Japan, visual culture, woodcut, woodblock print, Ukiyo-e ANOTATION During her stay in Japan, the student will gather and analyze aspects of visual communication and culture focusig on Japanese woodcut technique Ukiyo-e. She will study appropriate specialized literature on the subject of Japanese woodcut and try to formulate her experience based on her european views. She will use her own knowledge as well as the knowledge gained from the specialized literature and provide space for the comparison of Japanese and European visual culture. In the didactic part, the student will deal with the project of educational art exercise based on specifics of the Japanese art language of Ukiyo-e. In the author's part, the student will focus on application of Japanese specifics of Ukiyo-e art language on her work.