Pojetí ženské krásy a ošklivosti v renesanci
Concept of Female Beauty and Ugliness in Renaissance
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103878Identifiers
Study Information System: 189239
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Markéta
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Žena, krása, oškolivost, renesanceKeywords (English)
Female, beauty, ugliness, renaissance,,Není skvělé krásy, aby nebyla v něčem nějak nesouměrná." Francis Bacon Ženská krása nedefinuje jen fyzickou přitažlivost, nýbrž i společenský status. Atraktivita v oblasti prosazení v kolektivu vždy více korelovala s ženským pokolením. V minulosti společnost ošklivost zesměšňovala, zatracovala a v krajním případě přisuzovala ďábelským silám. Krása odpovídá zákonům o proporcionalitě, kterou splňují například Venuše, ale přímo jim odporují vyobrazení zhýralých stařen, sloužících diváku k morálnímu procitnutí. Estetická analýza vybraných děl je zasazena do kulturního, sociologického a náboženského kontextu. Klíčová slova žena, krása, ošklivost, renesance
"There is no excellent beauty, that hath not some strangeness in the proportion." Francis Bacon Female beauty defines not only physical attractiveness, but also ˗ to a greater extent than male beauty - social status. Ugliness has, on the other hand, been mocked, condemned, and even attributed to diabolical forces. Art bears witness to this. While beauty abides by the laws of proportionality, as is clear from the depictions of Venus, the ugliness of debauched old women attempts to awaken the viewer's moral sense. In this work, aesthetic analysis of selected representative works is set within their cultural, social and religious context. Keywords female, beauty, ugliness, renaissance