Zobrazit minimální záznam

The Mirror of Reality in the Imagery of Dreams of the 19th and 20th Centuries. Creative Individuality versus the Chaos of the Time
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorŠmejkalová, Adriana
dc.date.accessioned2018-11-26T16:09:57Z
dc.date.available2018-11-26T16:09:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103832
dc.description.abstractANNOTATION: The work The Mirror of Reality in the Imagery of Dreams of the 19th and 20th Centuries - Creative Individuality versus the Chaos of the Time is based on the assumption that dreams are inseparably linked to the concept of existence in human life (Michel Foucault). The study touches on the ways in which dreams are depicted in visual culture that does not coincide with chronologically organized historical events, but is an expression of a free alliance between artists in the European space and centuries of common experience. These works are generally socially critical, exposed to unimaginable pressure from public censorship. The artist must pretend it is only an innocent game, a crazy idea, a whim. At the same time, these paintings are not an expression of boundless imagination, but they are subject to the firm rules of spatial construction of the painting. This is due to the traditional delimitation of dark depths - the underworld of Virgil's Saturn myth of pre-Roman culture, alternating with the vertically felt open heavens as variants of the original Plato's The Myth of Er, which in the 20th century paintings is replaced by the idea of an open landscape with illumination on the low horizon. The work deals with the work of Albrecht Dürer, his copperplate Melancholia I (1514) and his so-called...en_US
dc.description.abstractPráce Zrcadlo reality v obrazech snů 19. a 20. století - Tvůrčí individualita versus chaos doby, se opírá o předpoklad, že sen je v lidském životě neoddělitelně spojený s pojmem existence (Michel Foucault). Studie se dotýká způsobů zobrazování snů ve vizuální kultuře, jenž se nekryje s chronologicky řazenými dějinnými událostmi, ale je výrazem svobodného spojenectví mezi umělci, ocitajícími se v evropském prostoru, a po staletí shodnou zkušeností. Tato díla jsou zpravidla společensky kritická, vystavena nepředstavitelnému tlaku veřejné cenzury. Umělec musí předstírat, že se jedná o nezávaznou hru, bláznivý nápad, rozmar. Přitom tyto obrazy nejsou výrazem bezbřehé imaginace, ale podřizují se pevným zákonitostem prostorové výstavby obrazu, dané tradičním vymezením temných hlubin, podsvětím Vergiliova saturnského mýtu předřímské kultury, jenž se střídá s vertikálně cítěnými otevřenými nebesy, jako variantami původního Platonova mýtu o Érovi, který v obrazech 20. století nahrazuje představa otevřené krajiny, s osvětlením na nízkém horizontu. Práce pojednává o díle Albrechta Dürera, jeho mědirytině Melancholie I (1514) a jeho tzv. Velkém snu. Uvádí tzv. boloňskou malířskou školu zprostředkovanou v díle Giuseppe Maria Mitelliho s jeho knihou předloh Alfabeto in sogno (1683). K bezbřehosti lidské...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectLouis Aragon|André Breton|Salvador Dalí|Albrecht Dürer|Sigmund Freud|Francisco de Goya|Gradiva|J. J. Grandville|Hervey de Saint-Denys|Alfred Hitchcock|Victor Hugo|Marc Chagall|Girogio de Chirico|Alfred Maury|Giuseppe Maria Mitelli|Friedrich Nietzsche|Fernand Khnopff|Max Klinger|Alfred Kubin|Gustave Moreau|Arthur Schopenhauer|Giovanni Battista Tiepolo|Angel|Antichrist|Ariadne|automatism|Hypnos|Chimera|Chronos|melancholy|Narcissus|embryonic memory|unconscious|Saturn|dream|dreaming|Surrealismen_US
dc.subjectLouis Aragon|André Breton|Salvador Dalí|Albrecht Dürer|Sigmund Freud|Francisco de Goya|Gradiva|J. J. Grandville|Hervey de Saint-Denys|El Greco|Alfred Hitchcock|Victor Hugo|Marc Chagall|Girogio de Chirico|Alfred Maury|Giuseppe Maria Mitelli|Friedrich Nietzsche|Fernand Khnopff|Max Klinger|Alfred Kubin|Gustave Moreau|Arthur Schopenhauer|Giovanni Battista Tiepolo|Anděl|Antikrist|Ariadna|automatismus|embryonální paměť|Hypnos|Chyméra|melancholie|Kronos|Narcis|nevědomí|Saturn|sen|snění|surrealismuscs_CZ
dc.titleZrcadlo reality v obrazech snů 19. a 20.století. Tvůrčí individualita versus chaos dobycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-18
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId103917
dc.title.translatedThe Mirror of Reality in the Imagery of Dreams of the 19th and 20th Centuries. Creative Individuality versus the Chaos of the Timeen_US
dc.contributor.refereePrahl, Roman
dc.contributor.refereeWinter, Tomáš
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce Zrcadlo reality v obrazech snů 19. a 20. století - Tvůrčí individualita versus chaos doby, se opírá o předpoklad, že sen je v lidském životě neoddělitelně spojený s pojmem existence (Michel Foucault). Studie se dotýká způsobů zobrazování snů ve vizuální kultuře, jenž se nekryje s chronologicky řazenými dějinnými událostmi, ale je výrazem svobodného spojenectví mezi umělci, ocitajícími se v evropském prostoru, a po staletí shodnou zkušeností. Tato díla jsou zpravidla společensky kritická, vystavena nepředstavitelnému tlaku veřejné cenzury. Umělec musí předstírat, že se jedná o nezávaznou hru, bláznivý nápad, rozmar. Přitom tyto obrazy nejsou výrazem bezbřehé imaginace, ale podřizují se pevným zákonitostem prostorové výstavby obrazu, dané tradičním vymezením temných hlubin, podsvětím Vergiliova saturnského mýtu předřímské kultury, jenž se střídá s vertikálně cítěnými otevřenými nebesy, jako variantami původního Platonova mýtu o Érovi, který v obrazech 20. století nahrazuje představa otevřené krajiny, s osvětlením na nízkém horizontu. Práce pojednává o díle Albrechta Dürera, jeho mědirytině Melancholie I (1514) a jeho tzv. Velkém snu. Uvádí tzv. boloňskou malířskou školu zprostředkovanou v díle Giuseppe Maria Mitelliho s jeho knihou předloh Alfabeto in sogno (1683). K bezbřehosti lidské...cs_CZ
uk.abstract.enANNOTATION: The work The Mirror of Reality in the Imagery of Dreams of the 19th and 20th Centuries - Creative Individuality versus the Chaos of the Time is based on the assumption that dreams are inseparably linked to the concept of existence in human life (Michel Foucault). The study touches on the ways in which dreams are depicted in visual culture that does not coincide with chronologically organized historical events, but is an expression of a free alliance between artists in the European space and centuries of common experience. These works are generally socially critical, exposed to unimaginable pressure from public censorship. The artist must pretend it is only an innocent game, a crazy idea, a whim. At the same time, these paintings are not an expression of boundless imagination, but they are subject to the firm rules of spatial construction of the painting. This is due to the traditional delimitation of dark depths - the underworld of Virgil's Saturn myth of pre-Roman culture, alternating with the vertically felt open heavens as variants of the original Plato's The Myth of Er, which in the 20th century paintings is replaced by the idea of an open landscape with illumination on the low horizon. The work deals with the work of Albrecht Dürer, his copperplate Melancholia I (1514) and his so-called...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV