Hranice jazyka jakožto hranice etnické identity. Vztah užívání jazyka a etnické kategorizace u olašských Romů na východním Slovensku.
Language Borders as Borders of Ethnic Identity. Language Use and Ethnic Categorisation Among Eastern Slovak Vlax Roma.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103699Identifikátory
SIS: 147353
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vrhel, František
Granqvist, Kimmo
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra středoevropských studií
Datum obhajoby
24. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Romové|Olašští Romové|etnicita|etnická identita|etnické hranice|jazyk|jazyková situace|jazykový repertoár|doména jazyka|přepínání kódů|jazykováníKlíčová slova (anglicky)
Roms|Vlax Roms|ethnicity|ethnic identity|ethnic boundaries|language|language situation|language repertoire|domain of the language|code - switching|languagingHranice jazyka jakožto hranice etnické identity Vztah užívání jazyka a etnické kategorizace u olašských Romů na východním Slovensku Předkládaná disertační práce se zabývá vztahem mezi užíváním jazyka a vytvářením etnických kategorií v obci na východním Slovensku. Jedná se o případovou studii, založenou na osmnáctiletém terénním výzkumu mezi obyvateli olašské romské osady v tzv. Borovanech. Autorka se pomocí kombinace sociálně antropologických a sociolingvistických metod zaměřuje na aktérskou konceptualizaci skupinových hranic rozdělující obyvatele obce na olašské Romy (Vlašika Rom), neolašské Romy (Rumungri) a Neromy (Gáže/ Gadže), zejména sleduje roli jazyka v tomto procesu. V rámci výzkumu se zaměřila na způsoby sociální organizace v rámci sledované obce a na analýzu symbolických kategorií, které jsou relevantní pro sociální prostor studované skupiny Vlašika Romů. V antropologické části se věnuje tomu, jak jsou utvářeny symbolické hranice mezi "my" a "oni" a co tvoří boundary markers, které tyto hranice vytvářejí. Dochází k závěru, že jedním z nejpodstatnějších pilířů skupinové identity a zároveň nejmarkantnějších distinkčních znaků při vyhraničování proti jiným skupinám, je jazyk. Tématu jazyka se autorka věnuje v sociolingvistické části, zkoumající jazykové chování a jazykový repertoár místních...
Language Borders as Borders of Ethnic Identity Language Use and Ethnic Categorisation among Vlax Roma in Eastern Slovakia The thesis focuses on the topic of the relationship between language use and the process of ethnic categorization in one municipality in Eastern Slovakia. It presents an extensive case study based on eighteen years of field research among the inhabitants of the Vlach Roma settlement in the village called "Borovany ". The author uses a combination of socio-anthropological and sociolinguistic methods and explores the actors' perspective on the conceptualisation of group boundaries dividing the inhabitants of the village into the Vlach Roma (Vlašika Rom), Non- Vlach Roma (Rumungri) and Non-Roma (Gáže) and the role of language in the whole process. In the anthropological part of her research, the author studied the patterns of social organization within the studied village and analysed the symbolic categories that are relevant for the social space of the group of Vlašika Roma. She discusses the ways in which symbolic boundaries between "us" and "them" are formed and focuses on identifying the boundary markers that shape these symbolic boundaries. She concludes that it is the language that represents one of the most important pillars of the group identity of the Vlach Roma while...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...