Show simple item record

... and Woman Does Not Exist. Considering Woman's Subjectivity and Facticity in Simone de Beauvoir's The Second Sex
dc.contributor.advisorKouba, Petr
dc.creatorZittová, Kristýna Sára
dc.date.accessioned2018-11-07T11:13:45Z
dc.date.available2018-11-07T11:13:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103616
dc.description.abstract(in English) How can we explain political oppression if we claim ourselves to be metaphysically free subjects? As a basis of The Second Sex, the question is there analyzed in its specific case - a woman. According to Beauvoir, woman has been expelled to an immanent domain, surrounded by the shared world, foreign to her in its absolute giveness. Yet at the same time, she claims just as Sartre does that freedom, transcendence, and the world are inseparable parts of the structure of a subject. Can these claims be truly brought together? In most cases, interpretations of The Second Sex turn to one and omit the other. Contrariwise, the aim of this thesis is to preserve both, and in the light of Being and Nothingness explain them as parts of one structure. I demonstrate that ontologically, woman and man are transcending, free subjects. Man chooses his own fundamental project for himself, and with this choice the world appears in its meaning - as his own. Man can thus choose from his possibilities either authentically, or run from his condemnation to freedom towards insecurity. For woman, her fundamental project is chosen by others and she only accepts it - and with it, a foreign world which belongs to men appears to her. Therefore, she factically remains in her immanent domain of womanhood. Her situation...en_US
dc.description.abstract(česky) Jak vysvětlit politický útlak, pokud si za východisko chceme podržet metafyzicky svobodný subjekt? Tato otázka stojí v pozadí Druhého pohlaví, kde je rozvíjena na konkrétním případě - ženě. Beauvoir píše, že žena je vykázána do imanentní oblasti obklopené sdíleným světem, který pro ni zůstává cizí a absolutně daný. Zároveň ale stejně jako Sartre tvrdí, že nedílnou součástí struktury subjektu je jeho svoboda, transcendence, a nakonec i svět. Můžeme vskutku zastávat obě stanoviska? Interpretace Druhého pohlaví se většinou uchylují k jednomu z nich a druhé z různých důvodů opomíjejí. Cílem této práce je naopak přes veškeré napětí obojí podržet a ve světle četby Bytí a nicoty vyložit jako jeden celek. Ukazuji, že žena i muž jsou co do své ontologické struktury transcendující, svobodné subjekty. Muž si sám volí svůj fundamentální projekt a s touto volbou pro něj vystupuje i významnost světa - světa jako jeho vlastního. Muž může poté volit ze svých možností autenticky, či od svého odsouzení ke svobodě utíkat k neupřímnosti. Pro ženu je ovšem fundamentální projekt zvolen druhými, ona sama jej pouze přejímá - a s tím pro ni vystupuje svět jako cizí svět náležící mužům. Proto se ve své fakticitě uzavírá do imanentní oblasti ženství. Celá její situace ji odkazuje k nemožnosti být autentická, neboť...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectexistencialismus|feminismus|subjektivita|ženství|Beauvoir|Sartre|svoboda|útlakcs_CZ
dc.subjectexistentialism|feminism|subjectivity|womanhood|Beauvoir|Sartre|freedom|oppressionen_US
dc.title... a žena neexistuje. K otázce ženské subjektivity a fakticity v Druhém pohlaví Simone de Beauvoircs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-04
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId199817
dc.title.translated... and Woman Does Not Exist. Considering Woman's Subjectivity and Facticity in Simone de Beauvoir's The Second Sexen_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophy - Religious Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilozofie - Religionistikacs_CZ
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofie - Religionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophy - Religious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Jak vysvětlit politický útlak, pokud si za východisko chceme podržet metafyzicky svobodný subjekt? Tato otázka stojí v pozadí Druhého pohlaví, kde je rozvíjena na konkrétním případě - ženě. Beauvoir píše, že žena je vykázána do imanentní oblasti obklopené sdíleným světem, který pro ni zůstává cizí a absolutně daný. Zároveň ale stejně jako Sartre tvrdí, že nedílnou součástí struktury subjektu je jeho svoboda, transcendence, a nakonec i svět. Můžeme vskutku zastávat obě stanoviska? Interpretace Druhého pohlaví se většinou uchylují k jednomu z nich a druhé z různých důvodů opomíjejí. Cílem této práce je naopak přes veškeré napětí obojí podržet a ve světle četby Bytí a nicoty vyložit jako jeden celek. Ukazuji, že žena i muž jsou co do své ontologické struktury transcendující, svobodné subjekty. Muž si sám volí svůj fundamentální projekt a s touto volbou pro něj vystupuje i významnost světa - světa jako jeho vlastního. Muž může poté volit ze svých možností autenticky, či od svého odsouzení ke svobodě utíkat k neupřímnosti. Pro ženu je ovšem fundamentální projekt zvolen druhými, ona sama jej pouze přejímá - a s tím pro ni vystupuje svět jako cizí svět náležící mužům. Proto se ve své fakticitě uzavírá do imanentní oblasti ženství. Celá její situace ji odkazuje k nemožnosti být autentická, neboť...cs_CZ
uk.abstract.en(in English) How can we explain political oppression if we claim ourselves to be metaphysically free subjects? As a basis of The Second Sex, the question is there analyzed in its specific case - a woman. According to Beauvoir, woman has been expelled to an immanent domain, surrounded by the shared world, foreign to her in its absolute giveness. Yet at the same time, she claims just as Sartre does that freedom, transcendence, and the world are inseparable parts of the structure of a subject. Can these claims be truly brought together? In most cases, interpretations of The Second Sex turn to one and omit the other. Contrariwise, the aim of this thesis is to preserve both, and in the light of Being and Nothingness explain them as parts of one structure. I demonstrate that ontologically, woman and man are transcending, free subjects. Man chooses his own fundamental project for himself, and with this choice the world appears in its meaning - as his own. Man can thus choose from his possibilities either authentically, or run from his condemnation to freedom towards insecurity. For woman, her fundamental project is chosen by others and she only accepts it - and with it, a foreign world which belongs to men appears to her. Therefore, she factically remains in her immanent domain of womanhood. Her situation...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV