Show simple item record

Computer-aided Teaching of Spherical Geometry
dc.contributor.advisorSurynek, Pavel
dc.creatorBémová, Kristýna
dc.date.accessioned2017-04-04T10:00:15Z
dc.date.available2017-04-04T10:00:15Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10360
dc.description.abstractV podstatě rozlišujeme dva typy geometrií: euklidovské a neuklidovské. S euklidovskou geometrií se každý člověk setkává již na základní škole, avšak málokdy se dozvídá o geometrii neeuklidovské. V této práci se zabýváme speciální částí neeuklidovské geometrie a to geometrií sférickou. Podrobněji se pak práce věnuje sférické trigonometrii, jež zkoumá vlastnosti sférického trojúhelníku a řeší související úlohy. V práci dále poukazujeme na rozdíly mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Součástí práce je také výukový program pro rýsování na kulové ploše, jenž je zamýšlen jako učební pomůcka pro výuku sférické geometrie. Student může v programu rýsovat na kulovou plochu útvary jako je bod, úsečka, kružnice a trojúhelník. Dále může student měřit délky a úhly, které nejlépe charakterizují rozdíl mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Program zlepšuje prostorovou představivost uživatelů, nebot' narýsované útvary lze prohlížet z různých úhlů pohledu.cs_CZ
dc.description.abstractBasically we distinguish two types of geometry: Euclidean and Non-Euclidean. Everyone meets Euclidean geometry at basic school, but hardly ever a student hear about Non-Euclidean geometry. In this thesis, we are dealing with spherical geometry, which is a special part of Non-Euclidean geometry. We introduce basic concepts of spherical geometry in the thesis. A more detailed description is devoted to spherical trigonometry, which studies characteristics of spherical triangle and solves the corresponding problems. We also discuss differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry. As a part of the thesis we developed an educational software for drawing on the spherical surface. The software is intended as an educational instrument for teaching spherical geometry. The program allows a student to draw shapes like a point, an abscissa, a circle and triangle. Further, the student can measure a length or an angle, which characterizes the differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry in the best way. Our educational program improves user's stereometric imagination since the drawn shapes can be displayed from different visual angles.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleVýuka sférické geometrie na počítačics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-06-28
dc.description.departmentKatedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Theoretical Computer Science and Mathematical Logicen_US
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId45714
dc.title.translatedComputer-aided Teaching of Spherical Geometryen_US
dc.contributor.refereeVoráčová, Šárka
dc.identifier.aleph000942857
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika zaměřená na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics directed towards educationen_US
thesis.degree.programMathematicsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logicen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika zaměřená na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics directed towards educationen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV podstatě rozlišujeme dva typy geometrií: euklidovské a neuklidovské. S euklidovskou geometrií se každý člověk setkává již na základní škole, avšak málokdy se dozvídá o geometrii neeuklidovské. V této práci se zabýváme speciální částí neeuklidovské geometrie a to geometrií sférickou. Podrobněji se pak práce věnuje sférické trigonometrii, jež zkoumá vlastnosti sférického trojúhelníku a řeší související úlohy. V práci dále poukazujeme na rozdíly mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Součástí práce je také výukový program pro rýsování na kulové ploše, jenž je zamýšlen jako učební pomůcka pro výuku sférické geometrie. Student může v programu rýsovat na kulovou plochu útvary jako je bod, úsečka, kružnice a trojúhelník. Dále může student měřit délky a úhly, které nejlépe charakterizují rozdíl mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Program zlepšuje prostorovou představivost uživatelů, nebot' narýsované útvary lze prohlížet z různých úhlů pohledu.cs_CZ
uk.abstract.enBasically we distinguish two types of geometry: Euclidean and Non-Euclidean. Everyone meets Euclidean geometry at basic school, but hardly ever a student hear about Non-Euclidean geometry. In this thesis, we are dealing with spherical geometry, which is a special part of Non-Euclidean geometry. We introduce basic concepts of spherical geometry in the thesis. A more detailed description is devoted to spherical trigonometry, which studies characteristics of spherical triangle and solves the corresponding problems. We also discuss differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry. As a part of the thesis we developed an educational software for drawing on the spherical surface. The software is intended as an educational instrument for teaching spherical geometry. The program allows a student to draw shapes like a point, an abscissa, a circle and triangle. Further, the student can measure a length or an angle, which characterizes the differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry in the best way. Our educational program improves user's stereometric imagination since the drawn shapes can be displayed from different visual angles.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
dc.identifier.lisID990009428570106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV