dc.contributor.advisor | Surynek, Pavel | |
dc.creator | Bémová, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2017-04-04T10:00:15Z | |
dc.date.available | 2017-04-04T10:00:15Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/10360 | |
dc.description.abstract | V podstatě rozlišujeme dva typy geometrií: euklidovské a neuklidovské. S euklidovskou geometrií se každý člověk setkává již na základní škole, avšak málokdy se dozvídá o geometrii neeuklidovské. V této práci se zabýváme speciální částí neeuklidovské geometrie a to geometrií sférickou. Podrobněji se pak práce věnuje sférické trigonometrii, jež zkoumá vlastnosti sférického trojúhelníku a řeší související úlohy. V práci dále poukazujeme na rozdíly mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Součástí práce je také výukový program pro rýsování na kulové ploše, jenž je zamýšlen jako učební pomůcka pro výuku sférické geometrie. Student může v programu rýsovat na kulovou plochu útvary jako je bod, úsečka, kružnice a trojúhelník. Dále může student měřit délky a úhly, které nejlépe charakterizují rozdíl mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Program zlepšuje prostorovou představivost uživatelů, nebot' narýsované útvary lze prohlížet z různých úhlů pohledu. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Basically we distinguish two types of geometry: Euclidean and Non-Euclidean. Everyone meets Euclidean geometry at basic school, but hardly ever a student hear about Non-Euclidean geometry. In this thesis, we are dealing with spherical geometry, which is a special part of Non-Euclidean geometry. We introduce basic concepts of spherical geometry in the thesis. A more detailed description is devoted to spherical trigonometry, which studies characteristics of spherical triangle and solves the corresponding problems. We also discuss differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry. As a part of the thesis we developed an educational software for drawing on the spherical surface. The software is intended as an educational instrument for teaching spherical geometry. The program allows a student to draw shapes like a point, an abscissa, a circle and triangle. Further, the student can measure a length or an angle, which characterizes the differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry in the best way. Our educational program improves user's stereometric imagination since the drawn shapes can be displayed from different visual angles. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.title | Výuka sférické geometrie na počítači | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-06-28 | |
dc.description.department | Katedra teoretické informatiky a matematické logiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 45714 | |
dc.title.translated | Computer-aided Teaching of Spherical Geometry | en_US |
dc.contributor.referee | Voráčová, Šárka | |
dc.identifier.aleph | 000942857 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Matematika zaměřená na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mathematics directed towards education | en_US |
thesis.degree.program | Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Matematika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra teoretické informatiky a matematické logiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Matematika zaměřená na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Mathematics directed towards education | en_US |
uk.degree-program.cs | Matematika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Mathematics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V podstatě rozlišujeme dva typy geometrií: euklidovské a neuklidovské. S euklidovskou geometrií se každý člověk setkává již na základní škole, avšak málokdy se dozvídá o geometrii neeuklidovské. V této práci se zabýváme speciální částí neeuklidovské geometrie a to geometrií sférickou. Podrobněji se pak práce věnuje sférické trigonometrii, jež zkoumá vlastnosti sférického trojúhelníku a řeší související úlohy. V práci dále poukazujeme na rozdíly mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Součástí práce je také výukový program pro rýsování na kulové ploše, jenž je zamýšlen jako učební pomůcka pro výuku sférické geometrie. Student může v programu rýsovat na kulovou plochu útvary jako je bod, úsečka, kružnice a trojúhelník. Dále může student měřit délky a úhly, které nejlépe charakterizují rozdíl mezi euklidovskou a neeuklidovskou geometrií. Program zlepšuje prostorovou představivost uživatelů, nebot' narýsované útvary lze prohlížet z různých úhlů pohledu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Basically we distinguish two types of geometry: Euclidean and Non-Euclidean. Everyone meets Euclidean geometry at basic school, but hardly ever a student hear about Non-Euclidean geometry. In this thesis, we are dealing with spherical geometry, which is a special part of Non-Euclidean geometry. We introduce basic concepts of spherical geometry in the thesis. A more detailed description is devoted to spherical trigonometry, which studies characteristics of spherical triangle and solves the corresponding problems. We also discuss differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry. As a part of the thesis we developed an educational software for drawing on the spherical surface. The software is intended as an educational instrument for teaching spherical geometry. The program allows a student to draw shapes like a point, an abscissa, a circle and triangle. Further, the student can measure a length or an angle, which characterizes the differences between Euclidean and Non-Euclidean geometry in the best way. Our educational program improves user's stereometric imagination since the drawn shapes can be displayed from different visual angles. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra teoretické informatiky a matematické logiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009428570106986 | |