Zobrazit minimální záznam

Computer Science Education at Grammar Schools
dc.contributor.advisorHolan, Tomáš
dc.creatorLessner, Daniel
dc.date.accessioned2018-11-02T08:54:23Z
dc.date.available2018-11-02T08:54:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103441
dc.description.abstractNázev práce: Výuka informatiky na gymnáziích Autor: Daniel Lessner Katedra: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., KSVI Abstrakt: Informatika není předepsanou součástí všeobecného vzdělávání v Česku. Nedo- statek publikovaných zkušeností brání hledání shody v základních otázkách, např. jestli je výuka informatiky ve všeobecném vzdělávání vůbec možná, jestli je pro- spěšná, jaké má sledovat vzdělávací cíle a co má být učivem. Cílem této práce je na uvedené otázky nabídnout empiricky ověřené odpovědi na úrovni gymná- zia. S pomocí rozličné literatury byly identifikovány fundamentální ideje školské informatiky. Na těchto idejích byl vystavěn program výuky na gymnáziu. Návrh programu byl v souladu s metodologickým rámcem design-based research opa- kovaně testován, vyhodnocován a upravován. Byla sledována úroveň dovedností, které si žáci osvojili, a s pomocí dotazníků také jejich vlastní pohled na nově poja- tou výuku. Ukázalo se, že s odpovídající úrovní obtížnosti a zacílením je výuka informatiky na gymnáziu proveditelná a pro žáky užitečná. Vytvořený program výuky je k dispozici ve formě učebnice. Výsledky této práce tak pomáhají s pro- bíhajícími přípravami zavedení informatiky do českých škol. Klíčová slova: didaktika informatiky, informatické myšlení,...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Computer Science Education at Grammar Schools Author: Daniel Lessner Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., Department of Software and Computer Science Education Abstract: Computer science is not a required component of general education in Czechia. The lack of published local experience impedes the search for general agreement in basic questions, such as: Is computer science in general education possible? Is it beneficial? What educational goals should it have, what topics should it cover? The goal of this thesis is to offer empirically verified answers to these questions, considering grammar school level (students 15-18 years old) in Czechia. A set of fundamental ideas of computer science has been identified and used to develop an introductory course. The course was repeatedly tested, evaluated and improved, following the design-based research methodology. The level of students' achieve- ments as well as their own view of the novel approach to teach "informatics" was tracked. Contrary to the widely held belief (in Czechia), it turned out that computer science in general secondary education is possible and beneficial for the students, as long as the level of difficulty and specific goals are chosen appro- priately. The course is...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectdidaktika informatikycs_CZ
dc.subjectinformatické myšlenícs_CZ
dc.subjectvšeobecné gymnáziumcs_CZ
dc.subjectdidaktická transformacecs_CZ
dc.subjectdesign-based researchcs_CZ
dc.subjectcomputer science educationen_US
dc.subjectcomputational thinkingen_US
dc.subjectsecondary general educationen_US
dc.subjectpedagogical content transformationen_US
dc.subjectdesign-based researchen_US
dc.titleVýuka informatiky na gymnáziíchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-20
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId76352
dc.title.translatedComputer Science Education at Grammar Schoolsen_US
dc.contributor.refereeSalanci, Ľubomír
dc.contributor.refereeČernochová, Miroslava
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineObecné otázky matematiky a informatikycs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Questions of Mathematics and Information Scienceen_US
thesis.degree.programMathematicsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecné otázky matematiky a informatikycs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Questions of Mathematics and Information Scienceen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNázev práce: Výuka informatiky na gymnáziích Autor: Daniel Lessner Katedra: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., KSVI Abstrakt: Informatika není předepsanou součástí všeobecného vzdělávání v Česku. Nedo- statek publikovaných zkušeností brání hledání shody v základních otázkách, např. jestli je výuka informatiky ve všeobecném vzdělávání vůbec možná, jestli je pro- spěšná, jaké má sledovat vzdělávací cíle a co má být učivem. Cílem této práce je na uvedené otázky nabídnout empiricky ověřené odpovědi na úrovni gymná- zia. S pomocí rozličné literatury byly identifikovány fundamentální ideje školské informatiky. Na těchto idejích byl vystavěn program výuky na gymnáziu. Návrh programu byl v souladu s metodologickým rámcem design-based research opa- kovaně testován, vyhodnocován a upravován. Byla sledována úroveň dovedností, které si žáci osvojili, a s pomocí dotazníků také jejich vlastní pohled na nově poja- tou výuku. Ukázalo se, že s odpovídající úrovní obtížnosti a zacílením je výuka informatiky na gymnáziu proveditelná a pro žáky užitečná. Vytvořený program výuky je k dispozici ve formě učebnice. Výsledky této práce tak pomáhají s pro- bíhajícími přípravami zavedení informatiky do českých škol. Klíčová slova: didaktika informatiky, informatické myšlení,...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Computer Science Education at Grammar Schools Author: Daniel Lessner Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., Department of Software and Computer Science Education Abstract: Computer science is not a required component of general education in Czechia. The lack of published local experience impedes the search for general agreement in basic questions, such as: Is computer science in general education possible? Is it beneficial? What educational goals should it have, what topics should it cover? The goal of this thesis is to offer empirically verified answers to these questions, considering grammar school level (students 15-18 years old) in Czechia. A set of fundamental ideas of computer science has been identified and used to develop an introductory course. The course was repeatedly tested, evaluated and improved, following the design-based research methodology. The level of students' achieve- ments as well as their own view of the novel approach to teach "informatics" was tracked. Contrary to the widely held belief (in Czechia), it turned out that computer science in general secondary education is possible and beneficial for the students, as long as the level of difficulty and specific goals are chosen appro- priately. The course is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV