Show simple item record

Science Fiction VR: Technological Imagination of Cyberpunk Film Fiction
dc.contributor.advisorSvatoňová, Kateřina
dc.creatorPurkrábková, Noemi
dc.date.accessioned2018-10-31T11:04:25Z
dc.date.available2018-10-31T11:04:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103428
dc.description.abstractBakalářská práce vychází primárně ze dvou impulzů, které se těšily zvýšené pozornosti už v 90. letech, kdy se navzájem výrazně proplétaly na nové půdě kyberkultury. Tím prvním je všeobecný zájem o fikci, a zejména science fiction (SF), patrný především v rámci současných myšlenkových tendencí spekulativního realismu a akceleracionismu. Druhý pak představuje nedávný "návrat" technologie virtuální reality (VR) do společenského povědomí. Text provazuje uvažování nad důležitostí fikce s diskurzem rané technologie VR, který ukazuje jako v mnoha ohledech výrazně projektivní, a zároveň zdůrazňuje konstitutivní roli filmové kyberpunkové fikce v utváření některých představ o potenciálu technologie. Práce postupně kontextualizuje uvažování nad vztahem SF a teorie, ukazuje, že fikce tvoří podstatnou součást našich poznávacích procesů, a ani SF tedy nemusí být pouze žánrovou kategorií, ale lze ho pojímat jako specifický typ spekulativní fikce o budoucnosti, jež má řadu styčných bodů s teoretickým uvažováním, a může se tak stát cenným nástrojem filosofie, a to především pokud usiluje o nahlédnutí něčeho zatím neznámého nebo radikálně nového. Konceptuální projekce, kterou SF vykonává, však nepředstavuje pouze pasivní zrcadlo společenských problémů nebo metodologický nástroj, ale do jisté míry i přímo aktivní...cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor's thesis draws primarily on two impulses, which both already enjoyed increased attention during the 1990s when they were significantly mutually interwined in the new field of cyberculture. The first one is a general interest in fiction, and especially science fiction (SF), noticeable mainly within the framework of contemporary thinking tendencies of speculative realism and accelerationism. The second is expressed by the recent "comeback" of the technology of virtual reality (VR) into the public consciousness. The text links thinking about the importance of fiction together with the discourse of early VR technology, which is presented as in many ways strongly projective, and at the same time it underlines the constitutive role of cyberpunk film fiction in the creation of some of the ideas about its technological potential. The thesis contextualizes thinking about the relation of SF and theory, it shows that fiction makes a significant part of our cognitive processes and that SF also does not need to be reduced to a genre category but can be perceived as a specific kind of speculative fiction about the future, which shares a number of points of contact with theoretical reflection and can therefore function as a valuable tool for philosophy, especially if it seeks to theorize something...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVirtual Reality|Science Fiction|Hyperstition|Technological imagination|Theory-fiction|Cyberpunk|Cybercultureen_US
dc.subjectvirtuální realita|science fiction|hyperstition|technologická imaginace|teorie-fikce|kyberpunk|kyberkulturacs_CZ
dc.titleScience fiction VR: Technologická imaginace kyberpunkové filmové fikcecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-04
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId195348
dc.title.translatedScience Fiction VR: Technological Imagination of Cyberpunk Film Fictionen_US
dc.contributor.refereeMalečková, Dita
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce vychází primárně ze dvou impulzů, které se těšily zvýšené pozornosti už v 90. letech, kdy se navzájem výrazně proplétaly na nové půdě kyberkultury. Tím prvním je všeobecný zájem o fikci, a zejména science fiction (SF), patrný především v rámci současných myšlenkových tendencí spekulativního realismu a akceleracionismu. Druhý pak představuje nedávný "návrat" technologie virtuální reality (VR) do společenského povědomí. Text provazuje uvažování nad důležitostí fikce s diskurzem rané technologie VR, který ukazuje jako v mnoha ohledech výrazně projektivní, a zároveň zdůrazňuje konstitutivní roli filmové kyberpunkové fikce v utváření některých představ o potenciálu technologie. Práce postupně kontextualizuje uvažování nad vztahem SF a teorie, ukazuje, že fikce tvoří podstatnou součást našich poznávacích procesů, a ani SF tedy nemusí být pouze žánrovou kategorií, ale lze ho pojímat jako specifický typ spekulativní fikce o budoucnosti, jež má řadu styčných bodů s teoretickým uvažováním, a může se tak stát cenným nástrojem filosofie, a to především pokud usiluje o nahlédnutí něčeho zatím neznámého nebo radikálně nového. Konceptuální projekce, kterou SF vykonává, však nepředstavuje pouze pasivní zrcadlo společenských problémů nebo metodologický nástroj, ale do jisté míry i přímo aktivní...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis draws primarily on two impulses, which both already enjoyed increased attention during the 1990s when they were significantly mutually interwined in the new field of cyberculture. The first one is a general interest in fiction, and especially science fiction (SF), noticeable mainly within the framework of contemporary thinking tendencies of speculative realism and accelerationism. The second is expressed by the recent "comeback" of the technology of virtual reality (VR) into the public consciousness. The text links thinking about the importance of fiction together with the discourse of early VR technology, which is presented as in many ways strongly projective, and at the same time it underlines the constitutive role of cyberpunk film fiction in the creation of some of the ideas about its technological potential. The thesis contextualizes thinking about the relation of SF and theory, it shows that fiction makes a significant part of our cognitive processes and that SF also does not need to be reduced to a genre category but can be perceived as a specific kind of speculative fiction about the future, which shares a number of points of contact with theoretical reflection and can therefore function as a valuable tool for philosophy, especially if it seeks to theorize something...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV