Intervenční péče (krizová intervence) v podmínkách Zdravotnické záchranné služby
Intervention Care (Crisis Intervention) in Terms of Emergency Medical Service
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103413Identifiers
Study Information System: 190989
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Fajtlová, Zuzana
Referee
Šivicová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Krizová intervence|První psychická pomoc|Zdravotnická záchranná služba|Získávání zpětné vazbyKeywords (English)
Crisis intervention|Psychological first aid|Emergency medical service|Feedback gatheringTato bakalářská práce se věnuje tématu krizové intervence, konkrétněji první psychické pomoci v kontextu Zdravotnické záchranné služby (ZZS). První kapitola teoreticko-přehledové části přibližuje tyto činnosti v obecné rovině, druhá kapitola se věnuje specifikům psychologické práce v rámci ZZS, zatímco třetí kapitola podává zprávu o současném stavu, významu a možnostech zlepšení efektivity poskytovaných služeb. Návrh výzkumu prezentovaný v poslední kapitole se věnuje právě zpětné vazbě a možnostem jejího získávání v oblasti, kde je z podstaty samotné psychické první pomoci velmi důležitá anonymita a jednorázovost služby; získávání zpětné vazby od jejích uživatelů a návazné zkvalitňování péče tedy vyžaduje zvláštní pozornost.
This bachelor's thesis focuses on the topic of crisis intervention, more exactly the topic of psychological first aid in conditions of Emergency medical service (EMS). The first chapter of the theoretical part introduces the topic in general terms, the second chapter describes specifics of psychological work in the EMS, and the third chapter deals with the issue of present state, importance and potential for improvement in effectiveness of the service provided. The study proposal presented in the last chapter also focuses on feedback and options of gathering feedback in an area where, as defined by the core values of psychological first aid, anonymity and one-timeness of the service are very important; gathering of feedback from its users and subsequent quality improvement of the service thus demands special attention.