dc.contributor.advisor | Brůhová, Gabriela | |
dc.creator | Hlaváčková, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2018-10-24T10:04:22Z | |
dc.date.available | 2018-10-24T10:04:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/103223 | |
dc.description.abstract | The BA thesis focuses on presentation sentences with the verb 'have', on their categorisation, and on the tendencies of the respective categories. Presentative constructions carry existential meaning; the verb 'have' is semantically emptied and the postverbal element - the object - represents the rheme, a new piece of information introduced to the discourse. The main source for the thesis is Ebeling's research of have- presentatives. The aim of this BA thesis is to identify the categories and the method of transformation into there-existentials is applied. The tendencies and characteristic features of the respective categories are analysed, and the nature of both subjects and objects is described from the viewpoint of their concrete/abstract, animate/inanimate nature. The semantic roles of subjects are also determined. The empirical part of the thesis is based on the sample of 100 instances drawn from the British National Corpus. Keywords: presentation sentence, 'have', subject, object, semantic role | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje prezentačním větám se slovesem "have", jejich kategorizaci a tendencím, které jednotlivé kategorie prokazují. Tyto věty představují existenciální význam, které toto sloveso může mít. "Have" je tak sémanticky prázdné a postverbální člen, tj. předmět, má funkci rématu - nový jev uvedený na scénu. Hlavním zdrojem pro tuto práci je výzkum norského lingvisty Ebelinga. Cílem této práce je tyto kategorie rozpoznat s využitím parafráze s větným podmětem "there" a popsat jejich charakteristické rysy. Analyzovány jsou podměty i předměty, a to z pohledu jejich sémantické podstaty (konkrétní/abstraktní, životný/neživotný). U podmětů je dále určena sémantická role. Metodická část této práce se opírá o vzorek 100 příkladů, které byly získány z Britského národního korpusu. Klíčová slova: prezentační věta, sloveso "have", podmět, předmět, sémantická role | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | prezentační věta|sloveso "have"|podmět|předmět|sémantická role | cs_CZ |
dc.subject | presentation sentence|'have'|subject|object|semantic role | en_US |
dc.title | English presentation sentences with HAVE | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-04 | |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 191412 | |
dc.title.translated | Anglické prezentační věty s HAVE | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dušková, Libuše | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | English and American Studies | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | English and American Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se věnuje prezentačním větám se slovesem "have", jejich kategorizaci a tendencím, které jednotlivé kategorie prokazují. Tyto věty představují existenciální význam, které toto sloveso může mít. "Have" je tak sémanticky prázdné a postverbální člen, tj. předmět, má funkci rématu - nový jev uvedený na scénu. Hlavním zdrojem pro tuto práci je výzkum norského lingvisty Ebelinga. Cílem této práce je tyto kategorie rozpoznat s využitím parafráze s větným podmětem "there" a popsat jejich charakteristické rysy. Analyzovány jsou podměty i předměty, a to z pohledu jejich sémantické podstaty (konkrétní/abstraktní, životný/neživotný). U podmětů je dále určena sémantická role. Metodická část této práce se opírá o vzorek 100 příkladů, které byly získány z Britského národního korpusu. Klíčová slova: prezentační věta, sloveso "have", podmět, předmět, sémantická role | cs_CZ |
uk.abstract.en | The BA thesis focuses on presentation sentences with the verb 'have', on their categorisation, and on the tendencies of the respective categories. Presentative constructions carry existential meaning; the verb 'have' is semantically emptied and the postverbal element - the object - represents the rheme, a new piece of information introduced to the discourse. The main source for the thesis is Ebeling's research of have- presentatives. The aim of this BA thesis is to identify the categories and the method of transformation into there-existentials is applied. The tendencies and characteristic features of the respective categories are analysed, and the nature of both subjects and objects is described from the viewpoint of their concrete/abstract, animate/inanimate nature. The semantic roles of subjects are also determined. The empirical part of the thesis is based on the sample of 100 instances drawn from the British National Corpus. Keywords: presentation sentence, 'have', subject, object, semantic role | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |