dc.contributor.advisor | Šulová, Lenka | |
dc.creator | Pokorná, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2018-10-19T09:01:46Z | |
dc.date.available | 2018-10-19T09:01:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/103036 | |
dc.description.abstract | (česky) Diplomová práce se zabývá problematikou znovusložených rodin ve vztahu k dětem předškolního a mladšího školního věku. Cílem práce je upozornit na oblasti, které mohou být rizikové pro vývoj dítěte, ale i blíže představit tuto problematiku a její komplexnost. Představit její společenský kontext. Literárně-teoretická část se proto nejprve zabývá institucí rodiny a jejím vývojem. Následně představuje znovusloženou rodinu. Činí tak na základě popsání jevů, které jí předchází, jejích typů, ale i vztahů mezi členy. Empirická část je realizována pomocí kvalitativního designu. Výzkumný problém je shrnut v otázce V jakých oblastech může zkušenost znovusložené rodiny působit na vývoj dítěte? Data byla získána metodou polostrukturovaného rozhovoru s odborníky, kteří pracují s dětmi či rodinami (poradenští psychologové či dětští nebo rodinní psychoterapeuti). Výzkumným vzorkem bylo pět respondentek. Závěry analýzy dat popisují oblasti zaznamenané v rozhovorech jako důležité při práci s dětmi ze znovusložených rodin. Oblastmi jsou pojetí znovusložené rodiny, struktura, komunikace, témata, typy znovusložené rodiny, oslovování, odlišnosti v prožívání dospělého a dítěte, sourozenectví, a vnímané komplikace. Všechny mohou působit na vývoj dítěte. Zodpovězení výzkumných otázek mapuje i širší společenský... | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English): This master thesis focuses on the children of preschool or younger school age living in recomposed family. The purpose of the thesis is to draw attention to this topic and point out risks that it could influence child development as well as describe this topic within its complexity and social contexts. The theoretical part presents the institution of family and its evolution over the last decades. Afterwards presents recomposed family by describing what anticipate this phenomenon, types of recomposed family and relationships between its members. The empirical part applies a qualitative design using semi-structured interviews. The research sample consisted of five experts in child psychology. The research problem could be formulated as a question: Which parts of the phenomenon of recomposed family could have effect on child development? The results of the analyzes of this research describe the topic and its parts remaining important in counselling or terapeutic work with children from these families. These parts are approach towards recomposed family, structure, communication, themes, types of recomposed family, adressing/calling by name, dissimilarities between adult's and child's perspective, sibship and perceived complications. All of these could more or less influence optimal child... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | znovusložená rodina|struktura rodiny|vývoj dítěte|předškolní věk|mladší školní věk | cs_CZ |
dc.subject | recomposed family|family structure|child development|preschool age|younger school age | en_US |
dc.title | Znovusložená rodina a její působení na vývoj dítěte | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-03 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 181831 | |
dc.title.translated | Recomposed family and its influence on child development | en_US |
dc.contributor.referee | Gillernová, Ilona | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Diplomová práce se zabývá problematikou znovusložených rodin ve vztahu k dětem předškolního a mladšího školního věku. Cílem práce je upozornit na oblasti, které mohou být rizikové pro vývoj dítěte, ale i blíže představit tuto problematiku a její komplexnost. Představit její společenský kontext. Literárně-teoretická část se proto nejprve zabývá institucí rodiny a jejím vývojem. Následně představuje znovusloženou rodinu. Činí tak na základě popsání jevů, které jí předchází, jejích typů, ale i vztahů mezi členy. Empirická část je realizována pomocí kvalitativního designu. Výzkumný problém je shrnut v otázce V jakých oblastech může zkušenost znovusložené rodiny působit na vývoj dítěte? Data byla získána metodou polostrukturovaného rozhovoru s odborníky, kteří pracují s dětmi či rodinami (poradenští psychologové či dětští nebo rodinní psychoterapeuti). Výzkumným vzorkem bylo pět respondentek. Závěry analýzy dat popisují oblasti zaznamenané v rozhovorech jako důležité při práci s dětmi ze znovusložených rodin. Oblastmi jsou pojetí znovusložené rodiny, struktura, komunikace, témata, typy znovusložené rodiny, oslovování, odlišnosti v prožívání dospělého a dítěte, sourozenectví, a vnímané komplikace. Všechny mohou působit na vývoj dítěte. Zodpovězení výzkumných otázek mapuje i širší společenský... | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): This master thesis focuses on the children of preschool or younger school age living in recomposed family. The purpose of the thesis is to draw attention to this topic and point out risks that it could influence child development as well as describe this topic within its complexity and social contexts. The theoretical part presents the institution of family and its evolution over the last decades. Afterwards presents recomposed family by describing what anticipate this phenomenon, types of recomposed family and relationships between its members. The empirical part applies a qualitative design using semi-structured interviews. The research sample consisted of five experts in child psychology. The research problem could be formulated as a question: Which parts of the phenomenon of recomposed family could have effect on child development? The results of the analyzes of this research describe the topic and its parts remaining important in counselling or terapeutic work with children from these families. These parts are approach towards recomposed family, structure, communication, themes, types of recomposed family, adressing/calling by name, dissimilarities between adult's and child's perspective, sibship and perceived complications. All of these could more or less influence optimal child... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |