Show simple item record

Czech-Balkan counterpoint: Ethnography of the phenomenon Balkan music in Prague
dc.contributor.advisorJurková, Zuzana
dc.creatorLibánská, Alena
dc.date.accessioned2021-09-06T18:01:35Z
dc.date.available2021-09-06T18:01:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102981
dc.description.abstractThis Ph.D. thesis deals with the musical phenomenon Balkan music in Prague. The so- called Balkan music (in the sense of Shelemay's 2006 soundscape) is considered to be the result of social negotiating (counterpoint) between the agents, i.e., the Czech musicians and audience, and also those (musicians and audience) who originally come from the Balkan countries. Using the tools of ethnographic research, the thesis explores the nature of this relationship. Specifically, I focus on the very creation of the concept Balkan music in the Czech scene and the role the Balkan migration plays in its formation. It turns out that the very imagination of the 'Balkans' plays a key role in defining the phenomenon, and the form of music itself is the result of the imaginations of (an imaginary) milieu (i.e., stereotypes) that is perceived as culturally distant (Todorova 2009).en_US
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce se zabývá hudebním fenoménem balkán v Praze. Balkán jako hudební svět (soundscape - Shelemay 2006), je pokládán za výsledek (kontrapunkt) sociálního vyjednávání mezi jeho jednotlivými aktéry z prostředí českých hudebníků a posluchačů, ale i těch původem z Balkánského poloostrova. Prostřednictvím etnografického výzkumu je zkoumána povaha takového vztahu se zaměřením na otázky, jakým způsobem se balkán v českém prostředí tvoří a jakou roli, co se týče jeho podoby, hraje migrace z Balkánu. Základní roli při definici fenoménu hraje imaginace Balkánu, kdy je podoba hudby spíše výsledkem představ o lokalitě (stereotypů), která je vnímaná jako kulturně vzdálená (Todorova 2009).cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectAnthropologyen_US
dc.subjectethnomusicologyen_US
dc.subjectBalkan musicen_US
dc.subjectstereotypisationen_US
dc.subjectmigrationen_US
dc.subjectsoundscapeen_US
dc.subjectrepresentationen_US
dc.subjectAntropologiecs_CZ
dc.subjectetnomuzikologiecs_CZ
dc.subjectbalkáncs_CZ
dc.subjectstereotypizacecs_CZ
dc.subjectmigracecs_CZ
dc.subjectsoundscapecs_CZ
dc.subjectreprezentacecs_CZ
dc.titleČesko-balkánský kontrapunkt: etnografie fenoménu balkán v Prazecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-26
dc.description.departmentPhD General Anthropologyen_US
dc.description.departmentDoktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId140705
dc.title.translatedCzech-Balkan counterpoint: Ethnography of the phenomenon Balkan music in Pragueen_US
dc.contributor.refereeMatoušek, Vlastislav
dc.contributor.refereeSkořepová, Zita
dc.identifier.aleph002205868
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineIntegrální studium člověka - obecná antropologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csIntegrální studium člověka - obecná antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce se zabývá hudebním fenoménem balkán v Praze. Balkán jako hudební svět (soundscape - Shelemay 2006), je pokládán za výsledek (kontrapunkt) sociálního vyjednávání mezi jeho jednotlivými aktéry z prostředí českých hudebníků a posluchačů, ale i těch původem z Balkánského poloostrova. Prostřednictvím etnografického výzkumu je zkoumána povaha takového vztahu se zaměřením na otázky, jakým způsobem se balkán v českém prostředí tvoří a jakou roli, co se týče jeho podoby, hraje migrace z Balkánu. Základní roli při definici fenoménu hraje imaginace Balkánu, kdy je podoba hudby spíše výsledkem představ o lokalitě (stereotypů), která je vnímaná jako kulturně vzdálená (Todorova 2009).cs_CZ
uk.abstract.enThis Ph.D. thesis deals with the musical phenomenon Balkan music in Prague. The so- called Balkan music (in the sense of Shelemay's 2006 soundscape) is considered to be the result of social negotiating (counterpoint) between the agents, i.e., the Czech musicians and audience, and also those (musicians and audience) who originally come from the Balkan countries. Using the tools of ethnographic research, the thesis explores the nature of this relationship. Specifically, I focus on the very creation of the concept Balkan music in the Czech scene and the role the Balkan migration plays in its formation. It turns out that the very imagination of the 'Balkans' plays a key role in defining the phenomenon, and the form of music itself is the result of the imaginations of (an imaginary) milieu (i.e., stereotypes) that is perceived as culturally distant (Todorova 2009).en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990022058680106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV