Číst text jako mýtus (příspěvek k hermeneutice a interpretaci mýtu)
Read the text as a myth (contribution to hermeneutics and interpretation of the myth)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102975Identifikátory
SIS: 198945
Kolekce
- Kvalifikační práce [2626]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra biblistiky a judaistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dekonstrukce, mýtus, postrukturalismus, kolektivní paměť, identita, společenství, textKlíčová slova (anglicky)
Deconstruction, myth, poststructuralism, collective memory, identity, communion, textVe své práci "Číst text jako mýtus (příspěvek k hermeneutice a interpretaci mýtu)" se věnuji problematice vnímání textu ve společenství. Vycházím z konceptů spojených s teoriemi dekonstrukce, poststrukturalismu a kolektivní paměti. Beru do úvahu problematiku mediality spojenou se jmény M. McLuhana, případně W. Onga. Zabývám se teorií vzniku nové orality a způsobem, jakým vnímáme mýtus. Metoda, kterou jsem zvolil, je založená na všímání si dotyků jednotlivých přístupů autorů, jejichž myšlení jsem se věnoval. Cílem je ukázat, jakým způsobem čteme text, orientujeme se v příběhu, jakou má v tomto ohledu mýtus funkci a jak je daná problematika propojená se společenstvím, bez kterého je těžké si nějaký z těchto procesů vůbec představit. V tomto ohledu kladu důraz na dynamiku posunů způsobu vnímání textu.
In my diploma work "Read the text as a myth (contribution to hermeneutics and the interpretation of the myth)" I pay attention to the issues of perceiving a text in communion. I worked on the assumption based on theories of deconstruction, poststructuralism, and collective memory. I take into consideration theories of media that are connected with M. McLuhan or W. J. Ong. I deal with the theory of the new orality and methods of the myth perception. The way of writing, I use, is based on the concentration of touches on different approaches of thinkers that I paid attention to. I aim to show, how we read the text, how we orient in narratives, what is the function of myths and how the issues are connected with the communion. Without communion, it is almost impossible to imagine, how these processes take place. I put emphasis on the dynamicity of the shifts of the discoursive perception of the text.